رجب پور

 پیا م خانواده_ مدیر حوزه علمیه خواهران خوزستان گفت: رویکرد جهادی و راهبردی معاونت امور حوزه‌ها الگویی ارزشمند برای مدیران استانی است.

به گزارش پیام خانواده،  در سال ۱۳۷۵ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با مصوبه شورای‌عالی حوزه علمیه قم تشکیل شد و از آن زمان تاکنون آثار و ثمرات بی‌شماری را داشته است.

در همین زمینه پای صحبت‌های حجت‌الاسلام عبدالأمیر رجب پور مدیر حوزه علمیه خواهران استان خوزستان نشستیم که در ادامه می‌آید.

*ابتدا ضمن معرفی خودتان، در زمینة سوابق علمی و اجرایی که داشتید و هدف از پذیرش مدیریت استان توضیحاتی بفرمایید.

بنده عبدالامیررجب پور هستم از سال ۱۳۷۵ ه. ش توفیق تشرف و تلمذ در حوزه‌های علمیه خوزستان را به دست آوردم خوشبختانه در طول سال‌های تحصیلی در محضر اساتید و بزرگواران حوزه علمیه توانستیم شاگردی بکنیم در انتها هم بعد از گذراندن دوره‌های مقدماتی و سطوح حوزه‌های علمیه به درس خارج فقه و اصول ملحق شویم در کنار تحصیلات حوزوی بنا به ضرورت‌ها و علاقه‌مندی‌هایی که داشتیم در دانشگاه هم تحصیلاتی داشتیم که با توفیق الهی دوره آموزشی مقطع دکترا را هم پشت سر گذاشتیم و در حال تدوین رساله علمیه خود هستیم اما در بعد اجرایی خب ما ازهمان ابتدای دوران تحصیل دعوت به همکاری شدیم شاید یک اتفاق نادر بود که از همان زمانی که دوران مقدمات را می‌خواندیم از طرف مدیریت مدرسه دعوت به همکاری شدیم یعنی از سال ۷۸ تا به الان در کنار مباحث علمی خود آنچه را به‌عنوان وظیفه برای خدمت به حوزه علمیه بر دوش ما گذاشته می‌شد را سعی می‌کردیم به سرانجام برسانیم. در رده‌های مختلف اجرایی در حوزه علمیه و بعد از آن حضور در مدیریت استان، حوزه علمیه برادران برای بنده افتخاری بود که در کنار آن هم اشتغال به مدیریت مدرسه علمیه هم از افتخاراتی است که خداوند متعال نصیب ما کرد. هم‌زمان هم در مدارس علمیه و حوزه علمیه برادران توفیق تدریس را داشتیم و بعد از آن هم دعوتی که از جانب دانشگاه صورت گرفت در بین دانشجوها هم انجام‌وظیفه داشتیم. خب شروع فعالیت‌های بنده در حوزه علمیه خواهران هم برمی‌گردد به اواخر سال ۹۶ که دعوتی صورت گرفت و بنده حقیر را قابل دانستند که در بخش مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان بتوانیم انجام‌وظیفه کنیم و به‌منظور و به هدف کمک و انجام رسالت و اینکه بتوانیم خدمتی داشته باشیم به حوزه‌های علمیه این مسئولیت را هم پذیرفتیم و الحمدلله هم تا امروز که در خدمت شما هستیم این مسئولیت ادامه دارد و امیدواریم که خداوند متعال از همه ما به شکل شایسته‌ای انجام این کارهای قلیل را پذیرا باشد و ذخیره‌ای برای عقبای همه ما.

*به نظر شما ویژگی‌های مدیر موفق چیست و رمز موفقیت خودتان را در چه می‌بینید؟

عرضم به خدمت شما اینکه مدیر موفق چه ویژگی‌ها و چه شاخص‌هایی باید داشته باشد خب مفصل است. کارشناسان و صاحب‌نظران عوامل مختلفی برای ارزیابی از یک مدیر موفق مطرح کرده‌اند اما اگر بخواهیم خلاصه و جمع‌وجور به این سؤال پاسخ بدهیم به نظر می‌رسد مدیر موفق مدیری است که در مجموعه‌ای که خدمت می‌کند بتواند نیرودهنده، هدایت‌کننده، پیش‌رونده و جهت‌دهنده باشد یعنی بتواند مجموعه را به پیشرفت وادار کند و تعیین کند که این مجموعه در شرایط فعلی در کجا قرار دارد و باید به کجا برسد. هرکدام از این عناصری که عرض شد یک فرایندی را ایجاد می‌کند که منتج به این می‌شود که مجموعه نیرومندانه هدایت می‌شود. مدیر موفق به نظر من آن مدیری است که بتواند این عناصر را به‌خوبی در اختیار بگیرد و در خدمت مجموعه قرار دهد اما اینکه بخواهیم بدانیم موفقیت را رمزش چه بوده اولاً اینکه موفقیتی نیست و "ما توفیقی الا بالله". اگر هم توفیقی حاصل شد لطف و عنایت خداوند متعال است به نظر بنده یکی از چیزهایی که می‌تواند انسان را موفق کند در زمینه مسئولیتی که به عهده دارد این است که بتواند اولاً ظرفیت‌ها را خوب بشناسد دوماً از این ظرفیت‌ها به شکل مطلوبی استفاده کند. این ظرفیت‌ها طبیعتاً در یک فضای آرام همراه با همدلی و استفاده از عنصر بسیار مهم صبر می‌تواند موفقیت‌هایی را ایجاد کند به شکلی که مطلوب زمانه ما هست.

*باتوجه‌به اینکه جنابعالی سابقه مدیریتی در حوزه برادران هم در پرونده کاری خود و سوابق اجرایی‌تان دارید بفرمایید مهم‌ترین چالشی که در روند مدیریتی بانوان وجود دارد چیست؟

به‌هرحال جنسیت خیلی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد در انجام رسالت‌ها و کارها و خدماتی که می‌خواهیم داشته باشیم. به شکل مقایسه‌ای هم نخواهیم بحثی داشته باشیم اما آن چیزی که درهرحال این مدت به‌عنوان یک چالش برای ما بوده و این را یک قدری مجموعه حوزه علمیه خواهران دارد درک می‌کند، این است که حمایت لازم از جانب بزرگان و تصمیم‌گیرندگان و صاحب‌نظران از حوزه علمیه خواهران دیده نمی‌شود. خب مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نسبت به ظرفیت و ضرورت بانوان حوزه علمیه خواهران مرتباً تأکیداتی داشتند و فرمایشاتی دارند لکن وقتی می‌آییم در سطوح پایین‌تر و مسئله را کنکاش می‌کنیم، می‌بینیم که یا آن حمایت لازم اتفاق نیفتاده یا آن باور لازمه، هنوز در بین بزرگواران وجود ندارد. خب طبیعتاً وقتی باوری نباشد نتیجه کار این می‌شود که در عرصه‌های مختلف تصمیم‌گیری ممکن است ظرفیت بانوان ما که در حوزه‌های علمیه هستند نادیده گرفته بشود و نهادها و سازمان‌های دیگری بیایند برای امر بانوان تولیت را برعهده بگیرند و این یک چالش است. حقیقتاً یک مقداری هم مورد نقد بعضی از نخبگان و اساتید حوزه علمیه خواهران قرارگرفته است که چرا نگاه‌ها بالسویه بین حوزه خواهران و برادران تقسیم نمی‌شود و این ظرفیت‌ها مورد غفلت قرار می‌گیرند که از قضا همین مورد غفلت قرارگرفتن و یا نادیده‌گرفتن، باعث آسیب‌های جدی برای ما شده است. در امور بانوان که امروزه در جامعه شاهد و ناظر این آسیب‌ها هستیم امیدواریم به‌هرحال این بزرگان تصمیم‌گیرنده در این بخش هم یک تجدید نظری داشته باشند و حوزه علمیه خواهران را تقویت کنند تا اینکه خواهران ما بتوانند بهتر بیشتر از گذشته رسالت خودشان را در جامعه به سرانجام برسانند.

*باتوجه‌به اینکه خواهران امروزه در قسمت‌های مختلف در اجتماع نقش و حضور فعال دارند بفرمایید که مهم‌ترین وظیفه حوزه علمیه خواهران در عصر امروز و شرایط کنونی چیست؟

ما در یک جامعه اسلامی هستیم در یک حکومت اسلامی و با اعتقاد بر اینکه در رأس این حکومت اسلامی باید یک ولی فقیهی باشد که دارای شرایط لازم باشد در جامعه اسلامی که ولی‌فقیه بر آن حکومت می‌کند طبیعتاً همه نهادها و سازمان‌ها باید نگاهشان به اشارات و فرمان‌ها رهبر این جامعه باشد. به نظرمی رسد در زمانه حاضر نقشه راهی را که ما تحت عنوان بیانیه گام دوم انقلاب از طرف مقام معظم رهبری به دستمان رسیده، این می‌تواند مسیر را برایمان خیلی روشن کند وبر همین اساس ما نیازها و ضرورت‌های زمانه را بعد ازآنکه شناختیم وبا استفاده از بیانیه گام دوم باید سعی کنیم متغیرهای زمینه‌ساز و یا متغیرهای بازدارنده در خصوص بیانیه گام دوم را شناسایی کنیم و اولویت‌گذاری کنیم و بر همان اساس برنامه‌های کلان خودمان را پی‌ریزی کنیم و از آن طرف هم باز آنچه که از توصیه‌های بزرگان برداشت می‌شود و در گفتگوها و مذاکرات ردوبدل می‌شود به نظرمی رسد که زمانه امروز ما اقتضا دارد که حوزه‌های علمیه ما از اینکه یک مرکز آموزشی یا پژوهشی صرف باشند یک تغییر وضعیتی بدهند و بر اساس فرمایشات حضرت آقا بتوانند هر حوزه علمیه‌ای یک قرارگاه فرهنگی باشد برای انجام رسالت‌ها و برنامه‌های انقلابی خودش. اگر این دو مقوله را موردتوجه قرار دهیم به نظرمی رسد حوزه علمیه خواهران بتواند در شرایط کنونی و امروزی بهتر از گذشته نقش‌آفرینی کند.

*باتوجه‌به اینکه جنابعالی قبل از اینکه تصدی جایگاه مدیریت استان را داشته باشید، با حوزه‌های علمیه خواهران چه در عرصه تدریس و چه در عرصه هیئت امناء همکاری‌هایی را داشته­اید، عملکرد مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران را با تغییر مدیریت چگونه ارزیابی می‌کنید؟ افق آینده را چگونه می‌بینید؟

عارضم به محضرتان که مدیریت‌های گذشته عزیزانی که از مؤسسین حوزه علمیه خواهران بودند بنیان‌گذاران حوزه علمیه خواهران بودند هرکدام به نوبه خودشان تأثیرات زیادی داشتند درروند تحول حوزه‌های علمیه خواهران و جا دارد که درود بفرستیم به روح مرحوم حضرت آیت‌الله شرعی که بنیان حوزه‌های علمیه خواهران را در کشور پی‌ریزی کردند و بعد از آن مدیریت‌های دیگری که آمدند و کار را به دست گرفتند. الحمدلله هرکدام کارنامه موفقی داشتند منت‌های مراتب در زمانه‌ای که الان ما داریم کار را می‌بینیم و مشاهده می‌کنیم خوشبختانه آنچه که در سطح ستاد دارد اتفاق می‌افتد یک تحول نوین در سطح حوزه‌های علمیه است و از همه مهم‌تر این است که حوزه‌های علمیه امروز توانسته‌اند بعد از مدت‌ها و برای اولین‌بار چشم اندازی برای فعالیت‌های خودشان داشته باشند و در کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت بر اساس راهبردهایی که برای خودش تعریف کرده است بتواند یک برنامه‌ریزی منسجم و روبه‌جلو داشته باشد. به نظر من این یک اتفاق بسیار مهم است که در سطح حوزه‌های علمیه خواهران تمامی عوامل و افراد تأثیرگذار در این نقش داشته باشند و این جای امیدواری دارد یک مجموعه اگر برنامه نداشته باشد و بر اساس برنامه و نقشه راه حرکت نکند طبیعتاً یا دچار روزمرگی می‌شود و یا دچار این می‌شود که اولویت‌ها را خوب نمی‌تواند شناسایی کند. بر همین اساس می‌توانیم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حال حاضر مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران را ایجاد یک‌چشم انداز برای حوزه‌های علمیه خواهران بدانیم و به شکل طبیعی هم اگر این برنامه وجود داشته باشد افقی که پیش روی حوزه‌های علمیه هست یک افق روشن‌تر و درخشان‌تر از گذشته خواهد بود ان‌شاءالله.

*چند نمونه از راهبردها و برنامه‌های دوره جدید مدیریت که برای شما ارزشمند است نام ببرید.

برنامه‌های دوره جدید مدیریت که ما در زمانه آن خدمت می­کنیم، بحمدالله در حال تکامل هستند. مرتب مطالب جدیدی به سمع و نظر دست‌اندرکاران می­رسد و همه‌اش در نوع خودش ارزشمند است اما اگر بخواهیم به شکل شاخص به بعضی از آنها اشاره کنیم آن چیزی که برای حقیر مقداری مقبول و رضایت‌بخش بود و راهبردهای ما بایست منتهی بشود به اینکه حوزه‌های علمیه خواهران یک مرجعیت رسمی پیدا بکند در عرصه‌های مختلف. چه پژوهشی چه آموزشی چه فرهنگی و تبلیغی در حوزه بانوان این خیلی ارزشمند است و ما اگر بتوانیم ان‌شاءالله به این دست پیدا کنیم این یکی از دستاوردهای مهمی است که در دوره جدید مدیریت به آن رسیده‌ایم، اینکه حوزه‌های علمیه بتوانند در تولید و توسعه دانش توانمند باشند و بتوانند خودشان را در بینش و گرایش‌های دینی رشد دهند؛ حالا چه به شکل فردی یا خانوادگی و یا اجتماعی. این توانمندی در تولید و توسعه دانش جزء برنامه‌هایی است که مرتباً ما را متذکر به آن مسئله می‌شوند و دستورمی دهند که در این زمینه‌ها برنامه‌های خودمان را پیش ببریم و جالب هم این است که تمامی این راهبردها و برنامه‌ها حول محور مدرسه محوری است و تاکید بر این است که کسانی که در میدان دارند عملیات می­کنند به شکل مستقیم در کف میدان و جامعه دارند کار می‌کنند همان طلبه‌ها و مدارس علمیه ما هستند و آنها هیچ‌وقت نباید مورد غفلت قرار گیرند و آنها به‌عنوان پرچم دارو بیرق‌دار این طرح ان‌شاءالله بتوانند تقویت بشوند و رسالت‌های خودشان را پیش ببرند.

*حوزه انقلابی به نظر شما چه تعریف و شاخص‌هایی دارد؟  

حوزه انقلابی را ما حوزه‌ای می‌دانیم که هم مسئولیت‌پذیر باشد یعنی در واقع آگاه به مسئولیت خودش باشد و مسئولیت را هم بپذیرد در کنار آن تکلیف محوری را در برنامه‌های خودش داشته باشد ولایت پذیربودن و استکبارستیز بودن هم از آن در واقع عناصر تشکیل‌دهنده حوزه انقلابی است. حوزه همیشه به دنبال این هست که در جامعه خودش تحول‌آفرین باشد و در جامعه خودش مؤثر واقع بشود و این نباشد که انحرافی در دیدگاه‌های خودش در اصول خودش ایجاد بشود. درنتیجه حوزه علمیه‌ای را می‌توانیم ما حوزه انقلابی از آن یاد کنیم که بتواند در مسیر فعلیت بخشی به مطالبات امامین انقلاب گام بردارد یعنی نگاهش به فرمان‌ها ولی‌فقیه خودش باشد و با آنچه که فرمان‌ها رهبری است بتواند مسئولیت خود را بشناسد و برای این مسئولیت برنامه داشته باشد و تکلیف خودش را برای آن مسئولیت بتواند به نحو شایسته‌ای انجام بدهد و هیچگاه نسبت به بصیرت خودش غافل نباشد و استکبارستیزی هم که طبیعتاً از شاخصه‌های ذاتی یک حوزه انقلابی است این را هم همیشه در دستور کار خودش داشته باشد اگر چنین اتفاقی افتاد و توانستیم گوشه‌ای از آن مطالبات و توقعاتی که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی حضرت امام راحل (اعلی‌الله‌مقامه الشریف) و یا نایب برحقش مقام معظم رهبری داشته باشند بتوانیم گوشه‌ای از آن مسئولیت‌ها را خوب بشناسیم و آن مسئولیت‌ها را خوب در راه تحققش گام برداریم به نظر می‌رسد آن‌وقت است که مامی توانیم حوزه خودمان را حوزه انقلابی نام ببریم ان‌شاءالله.

* راهکارهای شما جهت جذب طلاب ناظر به انتظارات نظام اسلامی چیست؟

حوزه علمیه یک نهادی است که در جهت تولید سرمایه‌هایی اجتماعی تلاش می‌کند یعنی حوزه علمیه به دنبال این است که بتواند سرمایه‌های اجتماعی خودش را در جامعه گسترش بدهد و تقویت کند البته ممکن است نهادهای دیگری هم باشند که بتوانند تولید سرمایه اجتماعی بکنند اما نه با رویکرد و رسالت‌های حوزه علمی. نهادهای تربیتی هستند نهادهای آموزشی هستند نهادهای فرهنگی هستند که در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی حرکت می‌کنند و برنامه‌هایشان بر همان راستاست پهلوگیری حوزه علمیه خواهران با این نهادها در جهت تکامل‌بخشی به کاری که آن نهادها در ابتدا شروع کرده‌اند می‌تواند بسیار مؤثر باشد برای اینکه ما بتوانیم طلابی را جذب کنیم از مجموعه‌هایی که ابتدا ریشه در انقلاب دارند و تفکر انقلابی بر اصول و سیاست‌های آنها حاکم است مثل بسیج و آن برنامه‌های تربیتی و فرهنگی در رأس کارهای آنها قرار دارد ما بتوانیم نیروهایی را که آنها توانستند جذب کنند و مقداری پرورش بدهند را ارتقاء ببخشیم حالا بیاوریم در حوزه علمیه و آنها را به تکامل برسانیم و تعمیق بخشی به معارفی که در نهادهای قبلی به دست آوردند در دستور کار ما قرار بگیرد و بعد از آن تعریف مأموریت بر اساس رسالت‌ها و آن هویت صنفی خودمان اگر توانستیم رقم بزنیم. به نظرم می‌رسد که توانستیم در جهت جذب طلابی که متوقع است از این نظام اسلامی قدم برداشته‌ایم ان‌شاءالله.

*برای رشد علمی و عملی حوزه‌های علمیه خواهران جنابعالی چه راه‌هایی را پیشنهاد می‌دهید؟

حوزه‌ها دارای یک قیدی است که این قید گاهی اوقات مورد غفلت قرار می‌گیرد یعنی حوزه علمیه این علمیه بودنش جزء مقومات ذاتی مدارس علمیه ما هست لذا گاهی اوقات این مورد غفلت قرار می‌گیرد بر اساس کثرت استعمال مثل آن جایی که مدینه النبی بر اثر کثرت استعمال تبدیل شد به یک مدینه و ما آن را الان می‌گوییم مدینه و حال‌آنکه مدینه النبی (ص) بود حوزه هم نباید جوری بشود که با قید علمیه بودنش فراموش بشود بر اثر کثرت استعمال؛ لذا ما در حوزه‌های علمیه بر اساس رسالت‌های اصلی خودمان که همان رسالت انبیاء هست "العلماء ورثه الانبیاء " کاری که در دستور کار انبیاء بوده است "یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه " است که در بعضی از عبارت‌ها از بزرگان شنیده‌ایم که تزکیه مقدم است بر تعلیم پس هم در بعد علمی و هم در بعد عملی باید توأمان کار خودمان را پیش ببریم و برنامه داشته باشیم و هر دو جهت با هم رشد کنند و از آن برنامه‌های تهذیبی و اخلاقی خودمان فاصله نگیریم روی این جهت پاسخی که من خدمت شما بزرگوار عرض می‌کنم این است که برای رشد علمی طبیعتاً ایجاد و تقویت حلقه‌های مختلف علمی بسیار مؤثر است و اگر بتوانیم برنامه‌ای را که امروز در ستاد شاهدش هستیم و دارد کار می‌شود توسعه بدهیم یک مقداری مؤثر است آن مسئله توسعه مباحث آموزشی پژوهش‌محور این در بالابردن توان علمی حوزه‌های علمیه بسیار، بسیار مؤثر است طلبه‌هایی که در عین اینکه دارند تحصیل می‌کنند امر پژوهش را هم فرامی‌گیرند و آشنا می‌شوند با منابع اصیل علمی خودمان و این یک خطر برای حوزه‌های علمیه است که متأسفانه یک مقدار از متون اصلی خودش دارد فاصله می‌گیرد و دارد تلاش می‌شود کتاب‌ها آسان‌تر و روان‌تر باشد. این یک زنگ خطری است برای حوزه علمیه اینکه کتاب‌های ساده و روان و شکسته شده علمی را بیاییم در سطح حوزه علمی خودمان ترویج بدهیم و شاهد این باشیم که طلبه ما در دوران پایان تحصیلات خودش با بسیاری از منابع اصیل و دسته اول ما یا ناآشنا باشد یا اگر بخواهد آنها را به دست بگیرد نمی‌تواند از آنها استفاده بکند و برایش یک مقداری مشکل خواهد بود. روی این جهت اگر آن توسعه مباحث آموزشی پژوهش‌محور را هم در دستور کار داشته باشیم این‌ها در کنار آن حلقه‌های علمی می‌تواند مؤثر باشد برای رشد علمی. برای رشد علمی خودمان به نظر من توجه و تقویت هرچه بیشتر نسبت به هویت صنفی اگر این اتفاق بیفتد و انگیزه‌های ما دائماً پابرجا باشد برای طلبگی خودمان و آن هویت صنفی خودمان را بتوانیم از آن صیانت بکنیم و بلکه تقویت بکنیم به نظر من شاهد یک حوزه بالنده‌ای خواهیم بود که در هر دو جهت توانسته ماهیت خودش را به نحو احسن پیش ببرد و به سرانجام برساند.

*به نظر جنابعالی، مهم‌ترین برنامه‌ها، اقدامات و دستاوردهای معاونت امور حوزه‌ها در راستای بهبود عملکرد در دوره جدید مدیریت کدام است؟

بله من همین‌جا جا دارد که یک تشکر خاص و ویژه‌ای داشته باشم از عزیزانمان در معاونت امور حوزه‌ها و یک خداقوتی به آنها عرض کنیم که الحمدلله در طول اجرای برنامه‌های مختلفی که در مدیریت جدید هست با رویکردهای جدیدی که حاکم شده توانسته‌اند پیگیری مباحث باشند حجم کار و مأموریت بسیار سنگین و گسترده هست اما بااین‌حال توانسته‌اند وظایف خود را پیش ببرند خداقوت عرض می‌کنیم و تشکر می‌کنیم از زحمات آنها. خب برنامه‌ها و اقدامات مختلفی داشتند به نظر من یکی از برنامه‌هایی که به‌وضوح ما در کارهای روتین مجموعه معاونت امور حوزه‌ها می‌بینیم مسئله ارتقای منابع انسانی هست. دوره‌های مختلفی که الان دارد برگزارمی شود و سعی می­شود که تمامی رده‌هایی که در حوزه علمیه مسئولیت دارند، به‌نوعی ارتقاء پیدا کنند مجموعه­ای، مجموعة موفق است که بتواند نیروهای خودش را بروز و توانمند کند، مهارت‌های آنها را افزایش بدهد که بنده شاهد هستم که الحمدلله در برنامه‌های متعدد و مختلفی بزرگواران در این زمینه تلاش داشته‌اند. الحمدلله آثار و برکاتش را هم داریم می‌بینیم. یکی دیگر از کارهایی که در معاونت امور حوزه‌ها انجام شد که به نظرم باز پسندیده است با حفظ شروط و شرایط خودش، تنفیذ مسئولیت‌ها به بانوان هست؛ یعنی در بسیاری از مأموریت‌ها و مسئولیت‌ها کار را به بانوان واسپاری و اعتماد کردند به نیروهای موجود در حوزه‌های علمیه و به این نتیجه رسیده‌اند که کار حوزه بانوان را بهترین کسی که می‌تواند انجام بدهد، خود بانوان هستند و این اعتماد و این باور به بانوان و تنفیذ مسئولیت‌های مهم به بانوان، یکی از اقدامات خوب و بی‌بدیلی است که صورت‌گرفته که البته عرض کردیم قاعدتاً باید شرایط و لوازم لازم برای این امر حتماً مدنظر باشد که حتماً عزیزان این کار را انجام بدهند.

 از دیگر اقدامات و دستاوردهای معاونت امور حوزه‌ها مشارکت فعال و مؤثر در برنامه‌ریزی و تنظیم چشم‌انداز حوزه‌های علمیه است که این خودش یکی از افتخارات معاونت امور حوزه‌هاست که توانسته در این نقش فعال باشد، کار کند و ظرفیت‌های خودش را به‌کارگیری کند تا بتواند در آن برنامه‌ریزی‌ها و تنظیم چشم‌انداز برای حوزه‌های علمیه مؤثر باشد و تبدیل ظرفیت‌های بالقوه در حوزه به بالفعل و این تبدیل کردن بسیار مؤثر هست. ظرفیت‌هایی در حوزه‌های علمیه بوده‌اند که شاید مدت‌ها مورد غفلت قرار گرفته‌اند و یا استفاده لازم از آنها برده نشد؛ مثل هیئت‌امناها و به ادله مختلفی کمتر به آن توجه شد. اما امروزه ما می‌بینیم که در معاونت امور حوزه‌ها مصرانه از این ظرفیت دارد استفاده می‌شود در جهت تقویت آن دارد گام برمی‌دارد و برنامه‌ریزی می‌کند این هم به نظرم جزء اقدامات و ازجمله اقدامات مؤثر معاونت امور حوزه‌هاست که البته منحصر در این موارد نیست، اما ما سعی کردیم به بخشی و رئوس آنها اشاره کنیم هرچند که حاکمیت اصل شایسته‌سالاری هم جزء مواردی است که نباید فراموش بشود و بدون تعارف در معاونت امور حوزه‌های علمیه سعی شده است که اگر تشخیصی صورت گرفت در دفاتر استانی و یا در جمع هیئت‌امنا مبنی بر اینکه یک گزینه‌ای شایسته است و یا شایسته تراز دیگری است همیشه حمایت‌های خودشان را داشته‌اند و نسبت به انتخاب و گزینش افراد شایسته هم در این بخش حمایت‌های لازم را داشته باشند.

*مهم‌ترین برنامه‌ها، اقدامات و دستاوردهای برجسته در دوران مدیریت خود را بیان کنید؟

قبل از اینکه پاسخ بدهم از حسن ظن شما سپاسگزارم؛ هر اتفاقی افتاده است نتیجه تلاش وهمت همه همکاران ما در دفتر استان مدیران مدارس مجموعه مؤسسین و هیئت‌امنا بوده و ما نقش کم‌رنگی در این زمینه داشته‌ایم اما من برای پاسخ به سؤال حضرتعالی اشاره‌ای می‌کنم به بخشی از بیانیه گام دوم که حضرت آقا در بخشی از آن اشاره می‌فرماید که انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده وبا اراده همواره دارای انعطاف و آماده تصحیح خطاهای خویش است اما تجدیدنظر پذیر و اهل انفعال نیست به نقدها حساسیت مثبت نشان می‌دهد آن نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرف‌های بی‌عمل می‌شمارد اما به هیچ بهانه‌ای از ارزش‌هایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است فاصله نمی‌گیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی به رکود و خموشی دچار نشده ونمی شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند بلکه از نظریه نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند. خب این فرمایش بسیار پرباری است از حضرت آقا در بیانیه گام دوم که به نظرمی آید اگر موفقیت‌هایی را کسب کرده‌ایم به‌واسطه توجه به این بخش از فرمایشات حضرت آقاست که ما همواره سعی کردیم پویا باشیم با اراده‌ای قوی باشیم خطاهای خودمان را پذیرفته‌ایم و به‌هیچ‌عنوان از اصول خودمان کوتاه نیامدیم و پافشاری بر اصول اصلی خودمان داشتیم وسعی کردیم در عین اینکه تغییراتی و تحولاتی را ایجاد کنیم نظام حوزه علمیه راهم در نظر بگیریم یعنی آن نظام انقلابی یعنی هم منسجم باشیم هم منظم باشیم هم قانون‌مدار باشیم هم پایبند به اصول و سیاست‌های خودمان باشیم و درعین‌حال تحول‌آفرین باشیم انقلابی باشیم یعنی نظام انقلابی این همان فرمایشی است که در دل بیانیه گام دوم انقلاب وجود دارد لذا ما سعی کردیم به این شکل باشیم با مشورت گیری‌ها با همفکری‌هایی که با مجموعه خانواده حوزه علمیه خواهران داشتیم از همه ظرفیت‌هایش استفاده کنیم از اساتیدش از نخبگانش از مؤسسینش از پیشکسوتانش از جوانانش استفاده بکنیم و به نظرمی رسد اگر موفقیتی به‌دست‌آمده حاصل یک همچون نگاهی است و همیشه سعی کردیم اولویت محور باشیم اولویت‌ها را خوب شناسایی کنیم و بر اساس آن اولویت‌های لازم حرکت کنیم شتاب‌زده عمل نکردیم وسعی کردیم با صبوری و ایثار و مجاهدت کارها را بهتر از گذشته پیش ببریم و آنچه که خود بنده می‌توانم گواهی بدهم در آن این است که تلاش دارد می‌شود در جهت سوق دادن توجه‌ها به گزاره‌های آینده‌نگری تحول‌آفرینی و تحول‌پذیری اگر می‌خواهیم حوزه‌ای پویا داشته باشیم و حوزه‌ای داشته باشیم که دارای حیات هست و به دنبال پیشرفت برای آن حوزه هستیم ما ناچاریم که به این گزاره‌ها توجه کنیم و خوشبختانه در طول این مدت با راهنمایی‌هایی که از بزرگان خودمان و مشورت‌هایی که از همکاران و اقشار مختلف حوزه علمیه خواهران داشتیم به این مهم دست پیدا کردیم و امیدواریم که در ادامه هم با دعای خیر بزرگواران در همین مسیر هم بیش از گذشته ثابت‌قدم و پایدارتر باشیم.

*نکته پایانی.

خوشبختانه همه بزرگواران در جهات مختلف از بنده حقیر جلوتر هستند و بافاصله زیاد ما از آنها قرار داریم اما به نظر می‌رسد اگر بخواهیم در پایان، تجربه‌ای را منتقل کنیم به نسل دیگری باید این را حتما عرض کنیم که هیچ انسان مؤمنی در هر رده ای ازمسئولیتی بی نیاز ازتوجهات وتوسلات به ذوات مقدس اهل بیت (علیهم السلام) نیست وبعد ازتوکل به خداوند متعال توسل وتوجه به صاحب عصر والزمان صاحب خانه حوزه‌های علمیه می‌تواند بسیارکارگشا باشدومی تواند التیامی باشد برآن خاطرات تلخی که احیاناً وجود دارد ومشکلات وسختی ها را انسان می‌تواند بهترتحمل کند لذا به نظرمی رسد هرآنچه که ازموفقیت ها بدست آمده است مدیون آن عنایات خاص آقاامام زمان هستیم وخداوندمتعال فرمود "فاذاعزمت فتوکل علی الله " توکل به خداوند متعال بسیار اکسیر حیات بخشی است­که باید حتمامورد توجه­قراربگیرددرهمه کارها وبرنامه ها. بنظرم می­رسدکه­اگراین اموررامدنظربگیریم می‌توانیم مجموعه ای راداشته باشیم که هم چابک باشد هم کارآمد باشد وهم حامی خوبی برای حوزه‌های علمیه وطلاب واساتید ومدیران بزرگوارمان باشد لذاتمام تلاش ما براین است که حوزه مدیریت استانی بتواند درستاد استانی خودش این مسئله را ایجاد کند پس بعنوان تجربه عرض می‌کنم هربزرگواری اگر می‌خواهد درکارش موفق تراز گذشته باشد باتوکل به خداوند متعال توسل به اهل بیت (علیهم السلام) وکاری که می‌خواهد انجام بدهد سعی کند مجموعه خودش راچابک کند کارآمد کند وسعی کند به عنوان یک پشتیبان برای حوزه‌های علمیه هروظیفه وهرکاری راکه از او برمی­آید ومیتواند انجام بدهد رادریغ نکند اگراین اتفاق بیافتد به نظرمن ماخاطرات تلخ راکمتر شاهد خواهیم بود وشاهد خاطرات شیرین خواهیم بود وهیچ چیزی شیرینتر از این نیست­ که مابتوانیم دغدغه­ای رامشکلاتی رادردی را از طلاب واساتید و مدیران محترم خودمان کاهش بدهیم واین بهترین هدیه ای است که خداوند متعال به مابعنوان خدمتگزاران ارزانی می­دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =