روز ملی خانواده

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاکید کرد: تعریف ما از خانواده محوری این است که خانواده پایه و اساس تحول شکل‌گیری ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی در حوزه‌های مختلف است، خواه این خانواده، مذهبی یا غیرمذهبی باشد

به گزارش پیام خانواده  حجت‌الاسلام علی احمد پناهی  با اشاره به اهمیت نهاد خانواده اظهار داشت: خانواده یکی از قدیمی‌ترین بنیان‌های فراگیر و اجتماعی است و در واقع نقطه عطف بسیار مهم، حیاتی و سازنده در حیات اجتماعی و ارتباطی انسان‌ها است.

وی ادامه داد: از نگاه اسلامی، خانواده سطوح مختلفی دارد و به‌عنوان یک مجموعه به آن نگریسته شده است و البته در تمامی روایت‌ها و احادیث بر اهمیت آن تاکید فراوانی شده است.

پناهی بیان داشت: در دنیای صنعت و فنّاوری امروزی، اکثراً خانواده‌ها محدود شده‌اند این در حالی است که خانواده مجموعه‌ای است که اعضا در آن با یکدیگر ارتباطات عاطفی، حقوقی، تربیتی، اقتصادی دارند. در این مجموعه، هر فرد دارای حقوق، تکالیف و نقش است. در آموزه‌های اسلامی نیز انتظاراتی که اسلام از خانواده و اعضای آن‌ها دارد بیان‌شده است.

وی تصریح کرد: این‌که رهبر انقلاب بر موضوع خانواده محوری تأکید کرده، به‌این‌علت است که در تمام حوزه‌های تحول تربیتی، اخلاقی، دانشی و آموزشی یعنی مسائل آموزشی، خانواده، نقش محوری دارد؛ هرچند که آموزش‌وپرورش به صورت رسمی فرزندان ما را آموزش می‌دهند، ولی بسیاری از محورهای خانواده در بحث آموزشی فرزندان دخالت دارند؛ آموزش‌هایی مانند رفتارهای اجتماعی، ادب و ... . وقتی صحبت از نقش تربیتی و آموزشی می‌شود، نقش خانواده را در این موضوع پررنگ می‌یابیم. خانواده در ساحت‌های مختلف، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. رهبر انقلاب نیز فرمودند خانواده محوری باشد؛ زیرا قدم اول شکل‌گیری فرزندان در خانواده برداشته می‌شود و بیشترین ارتباط را فرزندان با خانواده دارند و خانواده، به علت این‌که بیشترین تعامل را با فرزندان دارد؛ بنابراین، بیشترین تأثیر را در تحول رفتاری، آموزشی و دینی فرزندان خواهد داشت.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاکید کرد: تعریف ما از خانواده محوری این است که خانواده پایه و اساس تحول شکل‌گیری ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی در حوزه‌های مختلف است، خواه این خانواده، مذهبی یا غیرمذهبی باشد، وقتی بستر خانواده برای تغییر، آماده است، به این معناست که پدر نقش خود را درست انجام می‌دهد

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =