کودکان

پیام خانواده- «مراقبت جنسی» یکی از مهمترین و سخت ترین کارهای تربیتی برای هر والدینی است. والدینی که در این زمینه آگاهی لازم را ندارند یا این دست مسائل را شوخی می گیرند، بعدها ممکن است فرزندان آن‌ها با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شوند.

به گزارش پیام خانواده؛ زهره سعیدی: برخی از والدین تصور می کنند، اگر مشاوران و روان شناسان صحبت از تربیت و مراقبت جنسی می کنند، حتما باید آنها هر آنچه مربوط به بارداری، رفتارهای جنسی و مسائل جنسی است را به فرزندانشان توضیح دهند، در حالیکه اینطور نیست. والدین تنها می بایست نگرانی ها و پرسش های بچه ها را نسبت به هر آنچه ذهن آنها را درگیر کرده، پاسخ دهند و روش های مختلف مراقبت از بدن را به بچه ها آموزش بدهند.

متأسفانه برخی والدین به دلیل عدم آگاهی یا ترس از تابوشکنی و خجالت و به بهانه هایی چون از بین رفتن شرم و حیا از ورود به این مباحث درباره آگاهی رسانی به بچه هایشان امتناع می کنند اما نمی دانند که همین ورود نکردن آنها به این مباحث باعث ناآگاهی فرزندانشان شده و آنها را در معرض آسیب ها و خطراتی از فضای مجازی گرفته تا فضای بیرون از منزل قرار می دهد.

 مراقبت جنسی از آن رو اهمیت دارد که اطلاعات و نگرش های کسب شده در دوران کودکی و نوجوانی، سرتاسر زندگی شخصی و اجتماعی یک فرد را در دوران بزرگسالی تحت تاثیر قرار می دهد. در صورتی که کودکان و نوجوانان این تربیت را کسب کنند در زندگی شخصی و اجتماعیشان تا بزرگسالی تصمیمات درستی می گیرند و اجازه نمی دهند کسی به حریم آنها تعرض کند.

مراقبت‌های جنسی را چگونه به فرزندان‌مان آموزش دهیم؟/ آگاه‌سازی کودکان نسبت به رفتارهای مشکوک

1 / کودکان را در اتاق با هم‌بازی‌های‌شان رها نکنید

وقتی فرزندتان با دوست هاش یا در میهمانی با بچه ها بازی می کند، همیشه درب اتاق را باز بگذارید و اگر هم آنها درب را بستند ، شما با مهربانی بگویید که بچه ها لطف درب باز باشد و گاهی هم به آنها سر بزنید.

البته این کار به طور محسوس و طوری نباشد که باعث ناراحتی فرزندتان شود، خیلی نامحسوس برای برداشتن چیزی یا آوردن میوه یا تنقلات برای آنها صورت بگیرد.

این نوع مراقبت باعث می شود که رفتاری از برخی بچه ها سر نزند که دور از چشم والدینشان باعث رفتار جنسی نامناسب با دیگر بچه ها شود.

2/به‌ ‌کودکان یاد بدهید که کسی حق ندارد اندام خصوصی آن‌ها را ببیند

بین 5تا 7 سالگی بچه ها به دلیل کنجکاوی جنسی عاشق بازی هایی مثل دکتر بازی هستند. اگر مچشان را در حین این بازی گرفتید، واکنش شدید نشان ندهید که آنها تصور کنند کار بدی کردند و یا اینکه باعث کنجکاوی بیشترشان شود و در خفا این کار را دو مرتبه تکرار کنند، سعی کنید به آنها آگاهی و آموزش لازم درباره بدنشان را بدهید.

تفاوت های جنسی بین دختر و پسر را یادآور شوید و به آنها توضیح دهید که اندام هر کسی مخصوص به خودش است و کسی دیگر نباید آنها را ببیند مخصوصا اندام خصوصی مثل آلت تناسلی را به آنها آموزش دهید که هیچ کس حق دیدن و لمس کردنش را ندارد و اگر هر کسی این کار را انجام داد فورا به والدینشان اطلاع دهند.

برخی بچه ها به خاطر ترس از واکنش های والدین این رفتارهای نادرست که از سوی دیگران انجام می شود را مخفی می کنند و خدا می داند که درآینده چه بلایی سر این بچه ها می آید. بنابراین سعی کنید با کنار گذاشتن رودروایسی های بی مورد این موارد را خیلی ساده به بچه ها توضیح دهید که آنها آگاهی داشته باشند.

به فرزندتان بیاموزید که بدون اجازه شما نباید از کسی هدیه یا کادویی قبول کند، سوار ماشین کسی شود یا قسمت های خصوصی بدنش را به کسی نشان بدهد. از قدیم این جا افتاده بود که به بچه ها آموزش می دادند از کسی هدیه قبول نکنند به ویژه اگر آن فرد غریبه باشد اما باید این را هم آموزش دهید که حتی یک فامیل دور، یا کسی که خود را دوست پدر یا مادر جا می زند اما رفتارهایی می کند که بچه می فهمد، این کارها مخفیانه است، سریع به والدین اطلاع دهند.

3/تفاوت بین رازداری و اطلاع دادن موارد نابهنجار را به بچه‌ها یاد بدهید

به فرزندتان بیاموزید راز خوب رازی است که ترا خوشحال کند، مثل کادو خریدن و راز بد رازی است که تو را ناراحت می کند و نباید راز بد را نگه داری و حتما باید آن را به ما بگویی.

برخی افراد سواستفاده گر ممکن است کارهایی انجام دهند و به بچه بگویند که این یک راز بین ما باید باقی بماند و بچه هم تصور میکند که نباید آن را به کسی بگوید درحالیکه می بایست این تفاوت رازها را برای بچه ها آموزش دهید.

مراقب باشید که فرزندتان را نترسانید، بدبین نکنید یا به او از اتفاقات بد نگویید، چون کودک می تواند به اندازه آزار جنسی دیدن آسیب بخورد. بنابراین نیازی نیست که مسائل را تشریح کنید فقط کافی است که اطلاع رسانی صحیح برای او داشته باشید.

4/کودکان را نسبت به رفتارهای مشکوک آگاه کنید

به کودکانتان آموزش دهید که اگر چنین مواردی را دیدند، واکنش نشان داده و به والدین اطلاع دهند:

- اگر کسی اندام خصوصی اش را به تو نشان داد.

-اگر کسی بی دلیل می خواهد به بدن تو نگاه  کند.

-اگر کسی می خواهد به اندام های خصوصی تو دست بزند یا می گوید که به اندام های خصوصی او دست بزنی.

-وقتی یک نفر بزرگتر از خودت از تو کاری می خواهد که مایل نیستی انجام دهی.

-وقتی در موقعیتی هستی که احساس ناراحتی می کنی یا درون خودت حس عجیبی داری و یک نفر به تو می گوید که رفتاری به صورت راز نگه داری.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =