رئیس‌جمهور

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیاری به دنبال آسیب رساندن به قم و ایجاد انحرافات در حوزه‌های فکری و فرهنگی قم هستند، گفت: اینکه مؤسسات هزار هکتار زمین را بدون استفاده در اختیار داشته و برای آینده حبس کنند، قابل قبول نیست.

 به گزارش پیام خانواده   آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امشب در شورای اداری استان قم که در سالن همایش‌های پیامبر اعظم(ص) مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار کرد: توفیقی برای بنده و همکارانم است که در خدمت مدیران قم هستیم و در این فرصت از آیت‌الله سعیدی، استاندار و دیگر مدیران و مسئولان تشکر می‌کنم.

وی اضافه کرد: در سفرهای استانی برای بررسی وضعیت استان‌ها، گروه‌های مختلفی را اعزام می‌کنیم و مصوباتی داریم که با حضور معاون‌های رئیس جمهور و وزرا تصویب می‌شود و کار را به صورتی عملیاتی دنبال می‌کنیم که دارای ضمانت اجرا باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مرد میدان مدیران استان هستند، عنوان کرد: پشتیبانی از سوی مرکز انجام می‌شود اما میدان‌دار مدیران استانی هستند و ما در این جلسه یک کار کمی را دنبال می‌کنیم و به یک همگرایی، همکاری و هماهنگی و همدلی باید برسیم تا به نتیجه برسیم که این نتیجه در زندگی مردم تاثیر خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه گزارش فعالیت‌ها در استان‌ها باید موجب تغییر زندگی مردم و افزایش رضایت آن‌ها شود، خاطرنشان کرد: مردم به‌خوبی می‌فهمند و شرایط را درک می‌کنند، مسئولان باید نسبت به کارها گزارش دهند اگر به نتیجه رسید که خوب است اما اگر به نتیجه نرسید باید علل آن را ناظر، مجری و بهره‌بردار بداند و این موضوع بسیار مهم است.

رئیسی با تاکید بر اینکه در مسیر پیشرفت پروژه‌ها باید پیگیری انجام شود، تصریح کرد: کاری که ما در قم به دنبال آن هستیم یک کار جهادی است که باید بشود و نه در آن راهی ندارد چراکه اگر رخ ندهد موجب ناامیدی مردم، کاهش نشاط اجتماعی، مشارکت نکردن مردم در حل مسائل و کم‌اعتمادی مردم و کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود هر چند مردم هم هیچگاه از انقلاب سرد نشده و نخواهند شد اما از ما ناامید می‌شوند.

وی رسیدن به نتیجه را نیازمند اقدام و عمل دانست و عنوان کرد: باید با همکاری همه مدیران و فعالیت مضاعف با محوریت کار جهادی به دنبال رسیدن به نتیجه باشیم.

رئیسی تصریح کرد: دشمن در کمین نظام اسلامی است و نمی‌خواهد مردم ما را بانشاط ببیند از طرفی راه هم هموار نیست چراکه موانع و مسائلی بر سرراه وجود دارد اما جمع مدیران توانایی لازم را برای رفع موانع را دارند و رسیدن به نتیجه یک موضوع آرمانی دست نیافتنی نیست.

وی ادامه داد: همه مدیران باید خود را در چهار ساحت پاسخگو بدانند اول در محضر خداوند متعال که معتقد هستیم همه کارهای ما در محضر اوست، دوم به شهروندان و ارباب رجوع و در نهایت به مدیران و ناظران اداری باید پاسخگو باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه قم ۶ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز داده است، عنوان کرد: همانطور که رهبری فرمودند خدمت به قم خدمت به جهان اسلام است چراکه این قشر نه فقط نزد ایرانی‌ها بلکه نزد جهان اسلام جایگاهی ویژه دارد به همین علت باید نسبت به این شهر نگاهی ویژه داشته باشیم و نفس اینکه بگوییم اینجا ویژه است فایده ندارد و باید برای این شهر کارها به صورت ویژه انجام شود.

وی با بیان اینکه رهبری دارای گفتمانی هستند، گفت: ما باید در عمل این گفتمان را مورد توجه قرار دهیم اینکه ما می‌خواهیم با ولایت باشیم فقط در زبان کافی نیست بلکه ما باید در عمل تبعیت از ولایت خود را به اثبات برسانیم.

رئیسی با تاکید بر اینکه آیت‌الله مصباح یزدی در حوزه علم و اندیشه‌ورزی و شهید قاسم سلیمانی  در حوزه میدان‌داری جهاد و شهادت تبعیت از ولایت را به خوبی به نمایش گذاشتند، عنوان کرد: ما باید یک اقدامی در مجموعه قم که منشأ و حامی انقلاب اسلامی است از حوزه و قم و مجموعه این استان صیانت شود.

وی با اشاره به اینکه صیانت و مصون‌سازی قم باید به دست صاحبان خرد و اندیشه انجام شود، گفت: مدیران مجموعه‌ها در این راستا نقش مهمی دارند که باید به دنبال ایفای آن باشند، مجموعه‌ای که به دنبال خردورزی برای ایران و جهان اسلام است نیازمند صیانت است؛ بسیاری هم به دنبال آسیب رساندن به قم هستند و برخی می‌خواهند در حوزه‌های فکری و فرهنگی قم ایجاد انحرافات کنند به همین علت بزرگان و مسئولان همه مؤظف به صیانت از قم هستند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مسائل فرهنگی اولین مسئله قم است، عنوان کرد: باید کارگروه‌های فرهنگی فعال و پشتیبانی‌های لازم انجام شود تا مجموعه‌ای نسبت به مسائل فرهنگی قم کارهای لازم را دنبال کند.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در قم کم‌اش هم زیاد است، ادامه داد: اگر برخی از کاستی‌های اجتماعی در قم پیشگیری و درمان نشود به جرم قابل کیفر و پیگیری و برخوردهای قضایی تبدیل می‌شود و اگر در خانواده‌ای آسیب پیدا شود به سایر خانواده‌ها هم می‌رسد.

رئیسی با اشاره به اینکه استان قم حرم اهل‌بیت(ع)، شاه راه ارتباطی کشور و دارای ظرفیت‌های مذهبی بسیار است، گفت: کارگروه زیارت استان قم باید با حضور افراد مسئول کار گردشگری مذهبی را دنبال کند.

وی بیکاری را یکی از آسیب‌های مهم موجود در قم دانست و عنوان کرد: امروز کارخانه‌های نیمه تعطیل و مشکل‌دار داریم که باید آن‌ها را فعال کنیم هر چند اگر هم نیاز باشد کارخانه‌های جدید ایجاد می‌کنیم اما تعطیلی کارخانه‌های نیمه تمام می‌تواند مشکل را رفع کند.

رئیسی از خام‌فروشی در پتروشیمی و معادن به‌عنوان یک نقطه ضعف یاد کرد و گفت: کارگروه رفع مشکلات صنایع استان قم باید با محوریت وزارت صمت، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و استانداری قم تشکیل شود.

وی با بیان اینکه فرودگاه یک مشکل برای مردم قم شده است، عنوان کرد: استاندار باید پیگیری کند تا زودتر این پروژه به نتیجه برسد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه پروژه نیمه تمام جلوی چشم مردم موجب ناراحتی مردم است، گفت: باید از مشارکت مردم در این پروژه‌ها استفاده شود هر چند هم سود و سرمایه آن‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ اگر بخواهیم پروژه‌های نیمه تمام را در کشور شناسایی و رفع کنیم باید ۵۰ سال پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد اما ما باید به دنبال اولویت‌ها باشیم که در این راستا در مورد مونوریل باید به دنبال کارگروهی باشیم تا بتوانیم با استفاده از سرمایه‌گذار پروژه را به نتیجه برسانیم.

 وی خاطرنشان کرد: موضوع شهر شدن پردیسان نیازمند بررسی در وزارت کشور است و در این راستا باید توجه شود.

رئیسی با بیان اینکه موضوع بافت فرسوده در قم یک مشکل است، عنوان کرد: اگر یک خانه کلنگی میراث فرهنگی نیست باید آن را آزاد کنیم و بگذاریم به مسکن‌های جدید اختصاص یابد اما اگر هم خانه‌ای میراثی است باید برای حفظ آن تلاش کنیم اما این موضوع باید در کمترین زمان دنبال شود.

وی ادامه داد: توسعه صنعتی کار درستی است اما قانون اساسی صراحت دارد که هر توسعه نباید خدشه بر محیط زیست وارد کند؛ کارخانه‌ها باید وضع پسماندها را مشخص کنند که در این حوزه یک طرحی در سطح کشور درحال دنبال شدن است.

رئیسی گفت: اینکه گفته شده است که مؤسسات هزار هکتار زمین را بدون استفاده در اختیار دارند باید بررسی شود اینکه زمینی را حبس کنند برای آینده درست نیست؛ حفظ حرمت همه مؤسسات برای همه ما لازم است اما اینکه مؤسسه‌ای این زمین‌ها را برای آینده حبس کند قابل قبول نیست.

وی از مشکل ریزگردهای قم یاد کرد و افزود: از امروز باید به فکر وضعیت دریاچه نمک و نقاط بحرانی استان قم باشیم تا در آینده با مشکل روبرو نباشیم و در این راستا باید بررسی‌های بیشتر انجام شود هر چند نسبت به دریاچه نمک نگرانی جدی وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه استان قم محل اتصال ۱۷ استان کشور است، عنوان کرد: راه و شهرسازی با همکاری راهور باید رفع نقاط حادثه‌خیز استان را به‌عنوان یک اولویت دنبال کند.

وی خاطرنشان کرد: اعتماد مردم را به دولت و دست‌اندرکاران افزایش دهیم و این اعتماد مهم‌ترین مؤلفه امنیت ملی است و اگر خدایی نکرده در حوزه‌ای کم‌کاری شود کم‌اعتمادی به امنیت ملی آسیب می‌رساند و دشمن به دنبال این است که ادراکی بسازد که مردم و مسئولان باهم منسجم نیستند و توانایی رفع مشکلات را ندارند.

رئیسی با بیان اینکه دشمن به دنبال این است که ایران به ما نمی‌توانیم برسد، عنوان کرد: ما در جریان کرونا با واکسیناسیون گسترده ثابت کردیم که می‌توانیم یا در رزمایش مؤمنانه باز به همه قدرت انسجام خود را نشان دادیم.

وی با تاکید بر اینکه اعتماد و نظارت با هم در تضاد نیست، عنوان کرد: کارآمدترین نظام کنترلی خودکنترلی است به همین علت می‌گویند از انسان‌های مؤمن استفاده کنید اما باز هم نباید از نظارت غافل شویم.

وی با بیان اینکه مردم فساد، رشوه و روابط ناسالم اداری را در نظام اسلامی نمی‌پذیرند، گفت: این مردم از دولت سیزدهم هیچگاه این موارد را نخواهند پذیرفت و همه ما باید ناظر باشیم تا از این موارد رخ ندهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =