شاهین صادقی نسب

حوزه/ استاد دانشگاه تهران گفت: اقتصادی که دانش‌بنیان نباشد، عقیم است و جوابگوی نیازهای مردم نیست از همین رو به واردات روی می‌آورد.

به گزارش پیام خانواده شاهین صادقی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین از سوی رهبر انقلاب اظهار داشت: امسال نیز رهبر انقلاب در انتخاب شعار سال توجه و نگاه خودشان را به موضوع مهم و حیاتی تولید ملی معطوف کردند، تولیدی که اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان است.

وی ادامه داد: این که رهبر معظم انقلاب بارها از تولید ملی سخن می‌گویند یک دلیل واضح دارد و آن هم این است که زمانی که تولید ملی رونق بگیرد و اقتصاد کشور شکوفا شود بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها و گرفتاری‌هایی که امروز ما در زندگی مردم به دلایل متعدد اقتصادی شاهد هستیم را نخواهیم داشت.

صادقی نسب تصریح کرد: رکود، بیکاری و... همه آسیب‌های اقتصادی است که مولد و تولیدکننده نیست و باید این رویه اصلاح شود که رهبر انقلاب بارها روی این مهم تاکید کردند.

وی افزود: در تمامی این سال‌ها و با وجود تأکیدات ایشان دولت‌ها نتوانستند در این زمینه گام‌های خوبی بردارند و به‌نوعی در سربرگ‌ها و تابلوها این شعار نوشته شده است.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: به نظر می‌آید دولت سیزدهم در این زمینه به‌خوبی وارد عمل شده و گام‌های خوبی را در این زمینه برداشته است.

صادقی نسب به اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و بیان داشت: زمانی که رهبر معظم انقلاب از اقتصاد دانش‌بنیان و تولید سخن می‌گویند درست است که این موضوع جهانی و بین‌المللی است اما کشور ما باید سرآمد و پیشتاز این موضوع باشد.

مشخصه‌ای اساسی اقتصاد دانش‌بنیان نیروی کار بسیار متخصص است

وی با اشاره به اهمیت دانش در پیشرفت و قدرتمندی یک کشور ابراز داشت: هزار سال پیش فردوسی شاعر بزرگ کشورمان گفت: "توانا بود هر که دانا بود"، حرفی که قرن‌ها بعد فرانسیس بیکن در انگلستان گفت و خود آغاز نهضت روشنگری در انگلستان شد، در واقع این دانشمند گفت: دانش مساوی است باقدرت.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: فردوسی آن زمان گفته بود که قدرت دردانش است و امروز هم در دنیا می‌بینیم هر کشوری که از دانش بالایی برخوردار است در تمامی زمینه‌ها حرف اول را می‌زند.

وی افزود: مشخصه‌ی اساسی اقتصاد دانش‌بنیان نیروی کار بسیار متخصص است به این معنا که برای تولید نیازمند سرمایه انسانی هستیم که از دانش بالایی برخوردار است.

صادقی نسب تصریح کرد: اقتصاد دانش‌بنیان با نوآوری و شکوفایی همراه است چرا که قرار است این علم باعث یافتن راه‌های جدید باشد.

در کشور معضل مدیریت منابع آبی وجود دارد

وی با بیان این که در زمینه کشاورزی ضعیف عمل کرده‌ایم، بیان داشت: در سرزمین ما معضل آب وجود ندارد بلکه معضل مدیریت منابع آبی وجود دارد به‌طوری‌که اگر منابع آبی را به‌خوبی مدیریت کنیم می‌توانیم در حوزه کشاورزی هم با کمبود آب مواجه نشویم.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: به‌عنوان‌ مثال تنها در خوزستان می‌توان با کشت صحیح و درست می‌توان گندم مورد احتیاج کشور را برداشت کنیم.

وی با بیان این که کشاورزی می‌تواند به‌تنهایی موتور اقتصاد کشور باشد، بیان داشت: تخصص‌گرایی در کنار داشتن علم روز می‌تواند کشاورزی کشورمان را متحول کند اتفاقی که در بسیاری از کشورها از قبیل آمریکا رخ‌داده است.

صادقی نسب ابراز داشت: اقتصادی که دانش‌بنیان نباشد، عقیم است و جوابگوی نیازهای مردم نیست از همین رو به واردات روی می‌آورد.

وی ویژگی‌های اقتصاد دانش‌بنیان را موردتوجه قرارداد و گفت: داشتن نیروی متخصص و توانمند در کنار شایسته‌سالاری یکی از الزامات اصلی اقتصاد دانش‌بنیان است.

دولت تسهیل گر، تقویت‌کننده، ارتباط دهنده بخش‌های مختلف برای تولید است

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در صورتی می‌توانیم در این زمینه به موفقیت برسیم که دولت نیز به وظایف خود در این بخش به‌عنوان یک هدایت‌کننده عمل کند.

وی ادامه داد: دولت تسهیل گر، تقویت‌کننده، ارتباط دهنده بخش‌های مختلف برای تولید است هرچند که اگر دولت نیروی شایسته و ابزار لازم را نداشته باشد قطعاً بخش خصوصی هم توانمند نخواهد بود.

صادقی نسب تولید اشتغال‌آفرین را مهم برشمرد و افزود: تولید اشتغال‌آفرین به‌شدت به مفهوم عدالت نزدیک است یعنی تولیدی که موجب به انحصار شود و موجب تجمع ثروت‌های جامعه در دست عده‌ای خاص باشد این تولید خسارت‌آفرین است مثل تولیدی که در آمریکا وجود دارد یک وضعیتی که بیش از ۹۹ درصد مردم در وضعیت متوسط و پایینی زندگی می‌کنند و درصد کمی از افراد از ثروت هنگفتی برخوردار هستند که ما نباید به آن سمت برویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =