کرونا

- عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر اساس یافته‌های اپیدمیولوژی در ایران، بروز عفونت‌های ویروسی مانند کرونا در تابستان اندک است و موج هفتم کووید ۱۹ نخواهیم داشت.

به گزارش پیام خانواده اکنون کرونا به سمت مهار شدن پیش می‌رود و مرگ ناشی از کرونا به صفر می‌رسد، آمار ابتلا تک و یا دو رقمی می‌شود اینها همه آثار و نتایج جدیتی است که دولت از ابتدا در موضوع صیانت از جان مردم در برابر کرونا نشان داد و اکنون ضمن مهار اپیدمی شدن کرونا به سمت اندمیک شدن آن در جامعه پیش برویم.

این برنامه چنان موفقیت‌آمیز بود که در هفته سوم خرداد ماه ۱۴۰۱، مصادف با هفته ۱۲۱ همه‌گیری کرونا در کشور، کاهش و ثبات بیماران بستری در ۲۱ استان و کاهش یا ایستایی موارد مثبت متوفی در ۲۹ استان کشور گزارش شده است.

بررسی هفتگی وضعیت موجود کرونا در کشور در هفته سوم خرداد مصادف با هفته ۱۲۱ همه‌گیری، نشان می‌دهد که در هفته اخیر تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده ۸۹۲ نفر، تعداد موارد بستری جدید ۱۹۸ و تعداد موارد فوت جدید ۲۰ نفر بوده است.

در استان تهران در هفته اخیر، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده ۸۶ نفر، تعداد موارد بستری جدید ۵۷ نفر و تعداد فوتی‌های جدید هفت نفر بوده است.

اما همه این اقدامات به گونه‌ای پیش رفت که  پس از ۲ سال و ۱۰۰ روز مهمترین اقدامی که در این دولت شاهد بودیم، آمار صفر مرگ ناشی از کرونا بود که پس از ۸۲۱ روز مرگ‌هایی که با عدد ۲ در روز ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ آغاز شد، آمار مرگ و میری ناشی از این بیماری در روزهای ۱۲، ۲۰ و ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ به صفر رسید.

مسعود مردانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا افزود: در حال حاضر ایران جزو کشورهای برتر در کنترل کرونا به‌شمار می آید و اکنون در وضعیت بسیار خوبی از لحاظ مهار و مدیریت این بیماری هستیم و درصد زیادی از تست‌هایی که روزانه برای تشخیص آن در آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی انجام می‌دهد، منفی است.

وی اظهار داشت: تا آغاز فصل پاییز از لحاظ کنترل کرونا در حد مطلوبی قرار خواهیم داشت، زیرا موارد ابتلا به بیماری بیشتر سرپایی بوده و شدید نیستند که بستری شوند، البته واکسیناسیون عمومی کمک بزرگی به کاهش مرگ و میرها کرده و تعداد بستری‌شدگان در مراقبت های ویژه نیز کم شده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: موارد مثبت بیماری کرونا در کشور کاهش یافته و مردم نیز همراهی خوبی با کادر درمان و مسوولان در کنترل و مدیریت این بیمار داشتند و علاوه بر تکمیل روند واکسیناسیون، دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می کنند.

به گفته مردانی، در حال حاضر در اروپا موج هفتم کرونا شیوع یافته ولی این موضوع وحشتناک نیست و موارد ابتلا خفیف است و همه‌گیری آن مانند موج‌های پنجم و ششم یعنی سویه‌های دلتا و امیکرون، زیاد نیست و نباید نگران این موج در کشورمان باشیم.

وی تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم در اماکنی مانند سالن‌های تئاتر، سینما، مترو و بی آر تی حتما از ماسک استفاده کنند اما در امکانی که دارای فضای باز است، زدن ماسک ضرورتی ندارد.

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا اظهارداشت: روش‌های تشخیص کرونا در مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها در سراسر کشور در دسترس است و ۸۰ درصد موارد تشخیص این بیماری منفی است. افرادی که هنوز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق نکردند لازم است که برای این کار اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، در ۲۴ ساعت گذشته، یک بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۳۸۶ نفر رسید. از دیروز تا امروز ۶ تیرماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۵۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۵۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۷۱۳ نفر رسید.  تا کنون ۷ میلیون ۶۱ هزار و ۹۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ۲۰۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =