زندانیان شاغل

زندانیان اگر چه محکوم به گذران دوران حبس هستند اما اشتغال برای آنان راهبردی است که دستگاه قضا بر آن تاکید دارد تا علاوه بر کمک به زندانی، باری از دوش خانواده او هم برداشته شود؛ اینکه زندانی چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد، آیا در انتخاب شغل آزاد است و چه مقدار دستمزد می‌گیرد؛ سوالات مهمی است.

به گزارش پیام خانواده  دوگانه بیکاری و اشتغال به زعم بسیاری از کارشناسان اجتماعی در افزایش یا کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم دارد و بیکاری ریشه بسیاری از ناملایماتی است که از فرد تا خانواده و جامعه را درگیر می‌کند و پیامدهای آن شاید برای همیشه ماندگار باشد.

راه‌اندازی کسب و کار و توسعه اشتغال برای زندانیان، هدف اصلی بنیاد تعاون زندانیان است تا زندانیان بتوانند فن و حرفه‌ای را فرا گرفته و بعد از سپری کردن دوره محکومیت خود، به جامعه بازگردند و از آموزش‌ها و اشتغال در زندان برای ادامه زندگی خود و خانواده‌های خود بهره ببرند؛ در واقع افق آینده زندانیان بعد رهایی از زندان، با فراگیری این مشاغل روشن می‌شود.

بنیاد تعاون زندانیان با حدود ۷۰ سال سابقه با هدف توانمندسازی زندانیان برای بازگشت مجدد آنان به جامعه فعالیت می‌کند.

رحیم مطهرنژاد مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان که سابقه حدود یک دهه مدیریت بر این بنیاد را دارد در گفت و گو با خبرنگار قضایی ایرنا درباره فعالیت‌ها و اقدامات این بنیاد برای کمک به توسعه اشتغال زندانیان به تشریح جزئیات این فرایندها پرداخت.

مطهرنژاد از راه اندازی کسب و کار برای زندانیان سخن گفت و جزئیات حقوق و دستمزد زندانیان، چگونگی فعالیت زندانیان در باغ‌های پسته و گلخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی و کارخانجات صنعتی را به طور کامل توضیح داد. او بر لزوم نگاه تحولی در زمینه اشتغال زندانیان تاکید کرد و علی رغم اشاره به پیش بینی تسهیلات ارزان قیمت و  معافیت‌های مالی برای حمایت از اشتغال زندانیان از برخی فرایندها گلایه داشت.

در ادامه مشروح این گفت و گو آمده است:

ایرنا: معمولا تصویر کلیشه‌ای از زندان وجود دارد که زندانیان در سلول‌های خود روی تخت در حال استراحت هستند و به اعمال بدی که مرتکب شده‌اند، فکر می‌کنند یا زندانیان در حال جنگ و نزاع هستند و تقریبا در زمینه‌هایی که جنبه سازنده و مثبت دارد از جمله در حوزه اشتغال به خوبی اطلاع رسانی نشده است. زندان و اشتغال چه مناسبتی دارد؛ اکنون چه تعداد از زندانیان شاغل هستند؟

اشتغال زندانیان به دو مقطع قبل و بعد از کرونا قابل تقسیم است.

تا قبل از شیوع کرونا در بهمن ماه سال ۱۳۹۸، تعداد ۳۵ هزار زندانی شاغل حقوق‌بگیر داشتیم و از زمان شیوع این بیماری، سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به منظور پیشگیری از انتقال ویروس کرونا با تمهیدی، ابتدا تمام کارگاه‌های اشتغال زندانیان را تعطیل کرد البته آن زمان ویروس شناخته شده نبود و بعد کم‌کم سازمان زندان‌ها اعتماد کرد که زندانیان شاغل می‌توانند به کارگاه‌ها بازگردند.

نخستین اقدام، تولید ماسک بود و زندانیان در کارگاه‌های تولیدی پوشاک سراسر کشور برای نیاز زندان‌ها به تولید ماسک پرداختند همچنین تونل‌های ضدعفونی نیز تولید کردیم و بعد هم ماشین آلات تولید ماسک را تولید کردیم.

تقریبا در موج نخست کرونا، حدود ۱۵ هزار زندانی شاغل را از دست دادیم، کم‌کم برای فعال کردن کارگاه‌ها اقدام شد و اکنون به تعداد ۲۷ هزار زندانی شاغل رسیده‌ایم و همچنان هشت هزار شغل کمتر از دوران کرونا داریم.

البته شاید یکی از دلایل کاهش زندانیان شاغل، اعطای گسترده مرخصی به زندانیان در ابتدای شیوع کرونا بود زیرا بخشی از این مرخصی‌ها منجر به آزادی زندانیان شد. این اتفاق بسیار خوب بود و قوه قضاییه با اقدام درستی که در اسفند ۱۳۹۸ در راستای کاهش جمعیت کیفری انجام داد و حدود ۸۵ هزار زندانی به مرخصی نوروزی رفتند که منجر به آزادی تقریبا نیمی از آنها شد.

در موج دوم اعطای مرخصی‌ها به زندانیان در خرداد ۱۳۹۹ هم حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار زندانی به مرخصی رفتند و باز هم مرخصی نیمی از آنها منجر به آزادی شد؛ این تصمیمات خوب بود که هم منجر به آزادی زندانیان شد و هم کاهش آسیب‌های ناشی از کرونا را در پی داشت.

اکنون ۲۷ هزار زندانی شاغل حقوق بگیر داریم.

کار زندانی اختیاریست یا اجباری؟/جزئیات حقوق زندانیان شاغل/ از احداث پالایشگاه تا باغ‌ پسته برای کار

ایرنا: آیا شغل زندانیان طبقه‌بندی خاصی دارد؟

ما اشتغال زندانیان را در چهار گروه طبقه‌بندی می‌کنیم؛ یک گروه اشتغال نشسته است؛ به این ترتیب که زندانیان در بندهایی که استراحت می‌کنند، می‌توانند مشغول به کار شوند و ابزارهای لازم و مواد اولیه را از طریق فروشگاه حامی تهیه کنند یا به امانت بگیرند و محصولی را تولید کنند مثلاً با یک قطعه چوب کار منبت کاری انجام دهند یا با نخ و قلاب، تور ماهیگیری ببافند؛ این فعالیت‌ها نیاز به کارگاه و کارخانه ندارد.

گروه دوم اشتغال زندانیان در محیط بسته است و در این فعالیت، زندانیان از محل‌هایی که هر روز استراحت می‌کنند به بنیاد تعاون زندانیان تحویل داده می‌شوند و در مجتمع کارخانجات بنیاد داخل زندان‌ها مشغول به کار می‌شوند؛ بنیاد تعداد زیادی کارخانه و کارگاه‌ دارد که زندانیان از صبح تا بعد از ظهر در این مکان‌ها مشغول به کار می‌شوند و بعد از کار به داخل بندها باز می‌گردند.

اکنون حدود ۱۰ هزار زندانی اعزام به کار و حدود ۱۷ هزار زندانی در سه گروه شغلی اشتغال نشسته، اشتغال در محیط بسته و اشتغال نیمه باز مشغول به فعالیت هستند

گروه سوم زندانیان شاغل در محیط نیمه باز هستند؛ در هر زندان یک شورای طبقه‌بندی وجود دارد که رئیس زندان، معاونان و قاضی ناظر زندان بررسی می‌کنند که آیا این زندانی که چند ماه از حضور وی در زندان سپری شده، امکان کار پشت دیوارهای زندان را دارد؟ بنابراین با یک تضمین و تعهد آنها به گروه زندانیان شاغل در محیط نیمه باز ملحق می‌شوند. این زندانیان می‌توانند شب‌ها به منازل خود بروند یا اگر مایل باشند در آسایشگاه‌هایی که ما ترتیب داده‌ایم استراحت کنند.

گروه چهارم، زندانیان اعزام به کار هستند؛ زندانیانی که در شهرک‌های صنعتی، مزارع، واحدهای کشاورزی، کارخانجات و شرکت‌های خصوصی، شهرداری‌ها و نهادهای حاکمیتی مشغول به کار هستند و شب‌ها به منازل خود می‌روند.

اکنون حدود ۱۰ هزار زندانی اعزام به کار و حدود ۱۷ هزار زندانی در سه گروه نخست طبقه بندی شغلی زندانیان مشغول به فعالیت هستند.

ایرنا: زندانیان چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند؟

اکنون زندانیان ۳۶۰۰ نوع محصول تولید می‌کنند و بنیاد تعاون زندانیان پشت دیوارهای زندان‌ها ۱۵ هزار هکتار زمین کشاورزی، باغ، آبزی‌پروری، گلخانه، پرورش طیور دارد که زندانیان در این واحدها مشغول به کار هستند و ۹۸۰ واحد تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ را پیرامون و بیرون از زندان‌ها اداره می‌کند همچنین بنیاد تعاون زندانیان ۴۰ واحد گلخانه به مساحت بیش از ۸۰ هزار متر مربع دارد که زندانیان در این فضاها مشغول کار هستند.

کار زندانی اختیاریست یا اجباری؟/جزئیات حقوق زندانیان شاغل/ از احداث پالایشگاه تا باغ‌ پسته برای کار

تولید گل، نهاد، صیفی‌جات و سبزیجات، تعداد زیادی مزارع پرورش ماهی داریم به عنوان نمونه اکنون فصل برداشت میگو در استان بوشهر است؛ بنیاد تعاون زندانیان در استان بوشهر ۳۰ هزار هکتار مزرعه میگو دارد که در پنج ماه آینده میگو برداشت خواهد کرد.

واحدهای دامپروری سبک زیاد داریم از واحدهای دارای ۱۰۰ رأس دام تا هفت هزار رأس؛ بیشتر استان‌ها واحد دامپروری دارند.

کارخانجات متعددی داریم بنیاد دو کشت و صنعت بزرگ را اداره می کند یکی در منطقه خاش سیستان و بلوچستان که ۵۲۰۰ هکتار زمین داریم که هزار هکتار باغ پسته و بقیه زمین کشاورزی است.

اردوگاه اطراف زندان فشافویه به وسعت ۲۶۵۰ هکتار در زمینه کشاورزی، باغداری، پرورش ماهی و عسل اخیرا هم پرورش شتر مرغ فعالیت دارد.

طرح سرمایه گذاری برای احداث پالایشگاه کوچکی در عسلویه را در دست اجرا داریم که تاکنون حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته همچنین در بخش شیرین سازی ۶۷ درصد پیشرفت داشته است؛ این پالایشگاه میعانات گازی، گازوئیل و سایر فراورده‌ها را تهیه می‌کند

طرح سرمایه گذاری برای احداث پالایشگاه کوچکی در عسلویه را در دست اجرا داریم که تاکنون حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته همچنین در بخش شیرین سازی ۶۷ درصد پیشرفت داشته است؛ این پالایشگاه میعانات گازی، گازوئیل و سایر فراورده‌ها را تهیه می‌کند.

«حامی بازار» فروشگاه مجازی تولیدات زندانیان هم از دوسال قبل فعال شده و البته جای کار بسیار دارد.

ایرنا: حقوق و دستمزد ۲۷ هزار زندانی شاغل با توجه به شرایط اقتصادی چگونه محاسبه می‌شود؟

هر سال شورای عالی کار، حقوق کارگران را تعیین می‌کند و ما این ارقام را در هیات مدیره بنیاد تعاون مطرح و براساس بخشی از آن مصوبه و با توجه به منابع و امکانات، حقوق زندانیان شاغل را تعیین می کنیم. این رقم برای ۶ ماهه نخست سال جاری تعیین شده و ممکن است برای نیمه دوم سال اعداد و ارقام با توجه به شرایط اقتصادی تغییر کند.

مشاغل زندانیان به سه گروه مشاغل ساده، نیمه ماهر و ماهر تقسیم شده همچنین هر جا که کار زندانی قابلیت شمارش و اندازه گیری داشته باشد، تلاش می کنیم به تعداد تولیدات و «دانه مزدی» به زندانی حقوق و دستمزد پرداخت کنیم. مثلا دستمزد فرش بافی در استان‌های مختلف به صورت رج پرداخت می‌شود و نرخ پرداختی به زندانی همان عددی است که در شورای حقوق و دستمزد آن صنف در استان تعیین شده البته ممکن است زندانی شاغل نیمه ماهر، دستمزد کمتری دریافت کند یا در مورد پوشاک، زندانیان شاغل که تکه دوزی روی لباس انجام می‌دهند، مطابق نرخ اتحادیه تکه دوزی دستمزد دریافت می کنند.

ایرنا: یعنی میزان دستمزد دریافتی زندانیان با افرادی که بیرون از زندان شاغل در این حوزه ها هستند تفاوت ندارد؟

نه؛ قصد ما این است که عایدی زندانیان را بیشتر کنیم.

بیشتر بخوانید:

حقوق و دستمزد زندانیان شاغل چقدر است؟

کار زندانی اختیاریست یا اجباری؟/جزئیات حقوق زندانیان شاغل/ از احداث پالایشگاه تا باغ‌ پسته برای کار

ایرنا: میانگین درآمد ماهانه زندانیان چقدر است؟

بستگی به تعداد فعالیت‌های زندانی دارد. در ۶ ماهه نخست امسال، دستمزد کارگر ساده روزانه ۸۳ هزار و ۶۰۰ تومان و ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ و ۷۲ هزار تومان، دستمزد  کارگر نیمه ماهر روزانه ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و ماهانه ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان و دستمزد کارگر ماهر و اعزام به کار روزانه  ۱۴۰ هزار تومان و ماهانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

در ۶ ماهه نخست امسال، دستمزد کارگر ساده روزانه ۸۳ هزار و ۶۰۰ تومان و ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ و ۷۲ هزار تومان، دستمزد  کارگر نیمه ماهر روزانه ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و ماهانه ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان و دستمزد کارگر ماهر و اعزام به کار روزانه  ۱۴۰ هزار تومان و ماهانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است

این دستمزدها براساس هشت ساعت کار روزانه و ۴۴ ساعت هفتگی در نظر گرفته شده و ممکن است برخی زندانیان کمتر از این میزان کار کنند.

یک زندانی اگر روزانه هشت ساعت کار کند، حقوق کامل را دریافت خواهد کرد همچنین در فعالیت هایی که امکان ساعت و دانه مزدی میسر نباشد، مانند فعالیت های کشاورزی یا دامپروری، روزمزد حقوق می‌دهیم البته در کشاورزی مانند پسته‌چینی به ازای هر کیلو گرم دستمزد داده می‌شود.

زندان‌های ایران هنوز هوشمند نیست؛ بنیاد تعاون زندانیان هر روز صبح زندانیان شاغل را به صورت فیزیکی سرشماری و تحویل می گیرد و این اقدام زمانبر است. به سازمان زندان‌ها پیشنهاد داده‌ایم که دستبند الکترونیک برای زندانیان شاغل در نظر گرفته شود؛ اگر این طرح پیاده و این نقیصه برطرف شود، عواید زندانیان بیشتر خواهد شد و براساس روزها و ساعاتی که کار می کنند، دستمزد می گیرند.

بنیاد در ۱۰ سال گذشته طرح تحولی استفاده از پابند الکترونیک به عنوان مجازات جایگزین حبس را انجام داده است که همه طراحی، سرمایه‌گذاری، تولید و بهره برداری آن از سوی بنیاد تعاون زندانیان در کنار سازمان زندان ها انجام شده است.

این اقدام بسیار بزرگ بوده و شاید در برخی کشورهای دنیا این اقدام انجام شود اما در بسیاری از نقاط دنیا اینگونه نیست که زندانیان با پابند مدیریت شوند؛ اکنون بیش از ۱۵ هزار زندانی دارای پابند الکترونیک داریم و اکنون ۱۰ هزار پابند دیگر تولید و در اختیار سازمان زندان ها قرار دارد و منتظر صدور احکام قضایی است تا به پای زندانیان الصاق و از زندان خارج شوند.

کار زندانی اختیاریست یا اجباری؟/جزئیات حقوق زندانیان شاغل/ از احداث پالایشگاه تا باغ‌ پسته برای کار

ایرنا: برای تولید پابندهای الکترونیک با مجموعه خارجی یا داخلی قرارداد دارید؟

کار اصلی را شرکت توسعه خدمات الکترونیک حامی عدالت انجام می دهد و مدیریت کار با این مجموعه است اما به صورت پیمانکاری با چند مجموعه در ارتباط هستیم که برخی از این پیماکاران در حوزه فناوری‌های دانش بنیان فعالیت دارند و تقریبا به صورت پیمان‌سپاری بیرون این اقدام انجام می‌شود و درصدد هستیم در آینده نزدیک، تولید پابند را توسط بنیاد تعاون زندانیان انجام دهیم.

طرح دیگری که اکنون با سازمان زندان‌ها در حال انعقاد قرارداد هستیم، تولید ۱۰ هزار پابند حبس خانگی است که تحول خوبی در حوزه خدمات الکترونیک ایجاد می‌کند. در این طرح، حدود ۱۰ هزار زندانی که الزاما باید در زندان‌ها باشند در منازل خود و در محدوده خاصی مدیریت می‌شوند؛ مثلا می توانند در محله تردد و خرید کنند.

طرح دیگری را با دادستانی کل کشور و پلیس راهور فراجا در زمینه توقیف الکترونیک خودروها پیگیری می کنیم.

هنگام توقیف خودروها باید جرثقیل خودرو توقیف شده را به پارکینگ انتقال دهد و علاوه بر اینکه احتمال آسیب به خودرو وجود دارد، آن خودرو فضای پارکینگ عمومی را هم اشغال می‌کند؛ در این طرح پیشنهادی، خودرو با نصب یک دستگاه روی آن در محلی که مورد نظر مالک باشد توقیف می‌شود. این مکان ممکن است پارکینگ منزل، جلوی در منزل یا یک پارکینگ عمومی باشد.

ایرنا: ضمانت اجرای توقیف الکترونیک خودرو به چه ترتیب است اگر خودروی توقیف شده حرکت داده شود چه؟

آن گاه پلیس مجازات بیشتری برای فرد خاطی در نظر خواهد گرفت البته به نظر نمی‌رسد فرد دچار ارتکاب تخلف مجدد شود زیرا این اقدام هزینه بیشتر به فرد تحمیل می‌کند و سابقه او را هم خراب می‌کند بنابراین طبیعی است که تن دادن به اعمال قانون پیشرفته مورد توجه قرار گیرد و این روش در دنیا اجرا می شود و امیدوارم در ایران نیز پیاده سازی شود.

ایرنا: به موضوع اشتغال زندانیان بازگردیم؛ کدام استان‌ها بیشترین جمعیت زندانیان شاغل را دارند؟

بستگی به جمعیت زندانیان هر استان دارد. استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، تهران، البرز، سیستان و بلوچستان و کرمان بالاترین نرخ زندانیان شاغل را دارد. 

کار زندانی اختیاریست یا اجباری؟/جزئیات حقوق زندانیان شاغل/ از احداث پالایشگاه تا باغ‌ پسته برای کار

ایرنا: آیا زنان زندانی نیز زیرنظر بنیاد شاغل هستند؟

آمار دقیق اکنون موجود نیست اما به طور کلی ۹۰ درصد از زندانیان شاغل زیرپوشش بنیاد تعاون مردان و ۱۰ درصد را زنان زندانی شامل می‌شود که بیشتر آنها در زمینه تولید صنایع دستی و پوشاک فعالیت دارند.

همه فعالیت‌های حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان به لحاظ بعد انسانی داوطلبانه است و هیچ اجباری وجود ندارد

ایرنا: آیا زندانیان شاغل الزام به پر کردن ساعات کاری مشخص دارند؟

همه فعالیت‌های حرفه آموزی و اشتغال زندانیان به لحاظ بعد انسانی داوطلبانه است و هیچ اجباری وجود ندارد.

ایرنا: استقبال زندانیان از داشتن شغل چطور است؟

صدر در صد استقبال وجود دارد و همه آنها داوطلبانه مشغول هستند. میزان تقاضا برای اشتغال بسیار بالاست و ما مدام در حال ایجاد ظرفیت‌های جدید برای اشتغال زندانیان هستیم.

کار زندانی اختیاریست یا اجباری؟/جزئیات حقوق زندانیان شاغل/ از احداث پالایشگاه تا باغ‌ پسته برای کار

ایرنا: نگاه مسئولان به اشتغال زندانیان چگونه است؟

در قوانین بودجه برای اقامت زندانی هزینه می‌شود و براساس استانداردهای سال‌های قبل، برای هر زندانی ۱۳ و نیم متر مربع فضای مفید و مشاع در بودجه از طرف دولت اختصاص داده می شود؛ در واقع محل استراحت، هواخوری، بهداری و همه امکانات مورد نیاز برای زندانی تدبیر می شود به جز حرفه آموزی و اشتغال.

این موضوع حتی با مشاهده نقشه فیزیکی زندان‌ها هم قابل درک است؛ همه فضاها تعبیه شده غیر از محل‌هایی برای حرفه آموزی و اشتغال.

بنیاد تعاون زندانیان و سازمان زندانها با درآمدها و عوایدی که ایجاد می کنند به احداث کارگاه‌های حرفه‌آموزی و اشتغال در زندان ها اقدام می‌کنند. کشور ما به دنبال کاهش آسیب در حوزه زندان و زندانبانی است بنابراین کاهش آسیب نیازمند هزینه است و باید در بودجه کشور و گلریزان به موضوع اشتغال زندانیان توجه شود.

بیش از پنج هزار میلیارد تومان دولت و مردم در ۱۰ ساله گذشته به آزادی زندانیان کمک کرده‌اند اما به موضوع اشتغال زندانیان کمتر توجه شده است بنابراین برای کاهش آسیب باید برای این موضوع سرمایه‌گذاری کنند؛ البته نه با پول هایی که اکنون تخصیص می‌دهند به عنوان مثال در سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه اشتغال زندانیان پیش بینی شده؛ بخشی از این مبلغ را سازمان زندان‌ها به زندانیانی که آزاد می شوند اختصاص می‌دهد و بخشی هم در اختیار کارآفرینان قرار می‌گیرد و البته هنوز هم پرداخت نشده است.

کارآفرین بزرگ حوزه زندان، بنیاد تعاون زندانیان است که ۲۷ هزار زندانی شاغل را ساماندهی و مدیریت می کند.

در سال های ۹۰ تا ۹۶ در قانون بودجه کشور در سال ۹۰ مبلغ ۶۴۰ میلیارد تومان، ۹۱ تا ۹۶ هم هر سال مبلغ یک هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان به توسعه اشتغال زندانیان کمک شد.

ایرنا: آیا این مبالغ تخصیص داده شد؟

هیچ! از مجموع این مبالغ فقط ۱۳ میلیارد تومان تخصیص داده شد. هیچ یک از بانک های عامل دولتی با موضوع توسعه اشتغال زندانیان همراهی نکردند.

ایرنا: اکنون چهار ماه از سال جاری گذشته، تاکنون چه مقدار از بودجه تعیین شده تخصیص داده شده است؟

در این باره باید از سازمان زندان ها سوال کنید.

کار زندانی اختیاریست یا اجباری؟/جزئیات حقوق زندانیان شاغل/ از احداث پالایشگاه تا باغ‌ پسته برای کار

ایرنا: رئیس قوه قضاییه تاکید داشتند که درهای زندانها گشوده و کارآفرینان و خیران برای کمک به زندانیان به زندان‌ها بروند از این رویکرد و نگرش دستگاه قضایی به چه ترتیب بهره برده اید؟

سال تاسیس بنیاد تعاون زندانیان سال ۱۳۳۳ و قبل‌تر از آن هم در سال ۱۳۲۹ هیات وزیران مصوبه برای اشتغال زندانیان داشته است. از همان سال ها، بنیاد تعاون زندانیان به دنبال این بود که بخش خصوصی را در کنار خود داشته باشد و از ظرفیت‌های خصوصی و مردمی برای کمک به اشتغال زندانیان و بهبود شرایط آنها و خانواده هایشان استفاده کند.

توجه به معیشت و بعد اقتصادی زندانیان در دوره های مختلف مورد تاکید قرار گرفته و اکنون در دوران تحول و تعالی قوه قضاییه نیز درهای زندان گشوده شده همچنین در قوانین کشور تسهیلاتی برای مشارکت کارآفرینان در این عرصه در نظر گرفته شده است تا برای اهتمام در زمینه اشتغال زندانیان ترغیب شوند.

در قانون بودجه سال جاری علاوه بر در نظر گرفتن برخی معافیت‌های مالی و در اختیار قرار دادن تسهیلات ارزان قیمت در مواقعی که کارآفرین ایده داشته و نیازمند حمایت مالی باشد، قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها در این زمینه همکاری لازم را خواهند داشت

در قانون بودجه سال جاری علاوه بر در نظر گرفتن برخی معافیت‌های مالی و در اختیار قرار دادن تسهیلات ارزان قیمت در مواقعی که کارآفرین ایده داشته باشد و نیاز به حمایت مالی باشد، قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها در این زمینه همکاری لازم را خواهند داشت.

کارآفرینانی که بتوانند محصولات نیرو بر و نه مکانیزه داشته باشند، چون می خواهیم تعداد بالاتری زندانی مشغول به فعالیت شوند، تمایل بیشتری داریم؛ فعالیت هایی مانند تولید پوشاک، کفش و فرش اقبال و تمایل بیشتر است.

کار زندانی اختیاریست یا اجباری؟/جزئیات حقوق زندانیان شاغل/ از احداث پالایشگاه تا باغ‌ پسته برای کار

ایرنا: برای توسعه اشتغال زندانیان با توجه به شعار سال چه هدفگذاری شده است؟

بنیاد تعاون زندانیان سه برنامه برای توسعه اشتغال زندانیان به دستگاه قضایی ارائه کرده است و در این راستا با بنیاد مستضعفان در حال تعامل هستیم زیرا یکی از اهداف این نهاد، محرومیت‌زدایی است و از آنها برای کمک به اشتغال زندانیان درخواست کرده‌ایم. بنیاد مستضعفان امکانات خوبی دارد؛ می‌توانیم با همکاری این نهاد و بانک سینا تسهیلات ارزان قیمت در اختیار زندانیان برای توسعه اشتغال قرار دهیم همچنین برای فروش محصولات نیز به بنیاد مستضعفان پیشنهاد دادیم تا در فروشگاه های زنجیره ای زیرمجموعه بنیاد محصولات تولیدی زندانیان عرضه شود.

با کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز تفاهم و رایزنی‌هایی داریم تا تولیدات زندانیان بیشتر عرضه شود.

ایرنا: آیا به زندانیان بعد از اتمام دوره حبس هم خدماتی از سوی بنیاد تعاون زندانیان ارائه می‌شود؟

جامعه هدف بنیاد زندانیان هستند اما یکی از اقدامات ارزشمندی که به زندانیان در طول دوران حبس ارائه می شود، آموزش زندانیان است.

سالانه حدود ۱۰۰ هزار در ۲۰۰ رشته فنی و حرفه ای زندانی آموزش می بینند و البته ممکن است یک زندانی در زمینه‌های مختلف آموزش ببیند و گواهی دریافت کند بنابراین منظور از ۱۰۰ هزار آموزش، این میزان نفر ساعت آموزش است.

بخش عمده ای از امور برعهده سازمان فنی و حرفه ای است که مربی می دهد سازمان زندان‌ها فضا می‌دهد و کارگاه‌های ما نیز در این زمینه فعالیت می‌کند.

در گواهینامه‌های صادره برای زندانیان به موضوع دریافت این مدرک در زندان اشاره‌ای نشده و مانند این است که آن فرد در یک آموزشگاه مدرک دریافت کرده باشد.

ایرنا: سهم رسانه‌ها و نقش آنها در تصویرسازی صحیح از اقدامات زندان ها را چقدر موثر می دانید؟

اعتقاد دارم نه تنها اقدامات خوب و سازنده را به تصویر نکشیدیم بلکه عکس این موضوع نیز اتفاق افتاده است. در کشور ما سریال‌هایی ساخته شده که بعد از آن مردم حاضر به پذیرش زندانی نیستند و حتی حاضر نیستند با خانواده زندانی ارتباط برقرار کنند به فردی که سابقه زندان دارد، کار بدهند یا با او ازدواج کنند.

این تغییر رویکرد، نیازمند فرهنگ‌سازی، بازنمایی و اطلاع رسانی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =