کد خبر: 8419
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
نو قلمان

به گفته معاون تولید کانون پرورش فکری باید از کتاب‌های چاپ اول و کتاب‌های نو قلمان حمایت شود تا در چرخه حرفه‌ای قرار بگیرند و ادامه دهنده راه پیشکسوت‌ها باشند.

به گزارش پیام خانواده محمدرضا کریمی‌صارمی درباره اهمیت و توجه به کتاب در تولیدهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خبرنگار ایرنا گفت: اقتباس یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها در عرصه جهانی است. به جرات می‌توان گفت که ۱۰ فیلم برتر جهان فیلم‌های اقتباسی هستند. سال‌ها است که در کانون این اتفاق می‌افتد. می‌توان گفت کانون در حوزه کتاب-فیلم و فیلم-تئاتر دو سبک جدید به وجود آورده‌است و بسیاری از تئاترهایی که در مراکز تئاتر و در تماشاخانه‌های سیار (که به مناطق محروم می‌روند) اجرا می‌شود، برگرفته از کتاب‌ها است.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به تاثیر کتاب در بخش هنر پویانمایی (انیمیشن) ادامه داد: در ۲۰ سال گذشته بسیاری از تولیدهای کانون که به اسم کتاب-فیلم معروف است، در سبک هنر پویانمایی تولید می‌شوند، در راستایی کنار هم قرار می‌گیرند و در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند. جالب است بدانید این محصولات بسیار پرمخاطب هستند و از پرفروش‌ترین‌های کانون کتاب-فیلم و کتاب-تئاترها هستند.

به گفته او در این روزها رمان حوزه کودک و نوجوان با عنوان هستی نوشته فرهاد حسن‌زاده یکی از آثار پرمخاطبی است که فیلم‌نامه‌اش نگارش می‌شود. همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای رمان زیبا صدایم کن از همین نویسنده، با رسول صدر عاملی شروع به همکاری کرده‌است.

باید از کتاب‌های نو قلمان حمایت کنیم

حوزه اقتباس برای کانون خیلی مهم است

کریمی‌صارمی با تاکید بر اهمیت اقتباس برای تولید در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ادامه داد: حوزه اقتباس برای کانون خیلی مهم است. در هزار مرکز فرهنگی و هنری فعال هستیم و می‌دانیم که مخاطب با کدام کتاب‌ها بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند و همان کتاب‌ها را در حوزه تولید جلو می‌بریم.

او درباره تاثیر تولیدهای اقتباسی در تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب توضیح داد: بسیاری از مخاطبان فیلم و تئاتر اقتباسی در کانون، علاقه‌مند به مطالعه کتاب آن فیلم یا تئاتر شدند. به همین دلیل در حوزه فیلم و انیمیشن بسیار موفق بودیم. حتی اخیرا کتاب‌ها را به بازی تبدیل می‌کنیم. در روزهای گذشته قرارداد هشت شعر را بستیم که برای نخستین بار تبدیل به کتاب-بازی یا کتاب‌-فیلم می‌شوند. این مجموعه می‌تواند برای مهدکودک‌ها فرصت بسیار خوبی باشد و به زودی وارد بازار خواهدشد.

باید از کتاب‌های نو قلمان حمایت کنیم

باید از کتاب‌های نو قلمان حمایت کنیم

کریمی‌صارمی با بیان اینکه برای افزایش آثار تالیفی در بازار کتاب باید از نویسندگان ایرانی دعوت و زیرساخت‌های لازم مهیا شود، ادامه داد: شناسایی استعدادهای جدید در دستور کار کانون است. آن‌هایی که اهل کتاب هستند و در مراکز فرهنگی و هنری فعالیت می‌کنند، نویسندگان آینده کشور هستند؛ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای حمایت از آن‌ها برنامه‌ درازمدت داریم. حتی باید از کتاب‌های چاپ اول و کتاب‌های نو قلمان حمایت کنیم تا در چرخه حرفه‌ای قرار بگیرند و ادامه دهنده راه پیشکسوت‌ها باشند.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اعلام اینکه در کانون به رعایت تقدم برای تالیف در تولید کتاب‌ توجه می‌شود، توضیح داد: اگر قرار باشد در سال ۱۰۰ کتاب منتشر کنیم، حداقل ۷۰ کتاب باید تالیفی باشد. البته باید توجه داشت که کانون پرورش فکری حقوق رایت را از ناشر خارجی می‌خرد. به نظرم اگر از گنجینه غنی ادبیات کودک و نوجوان خارج از کشور استفاده نکنیم، کار اشتباهی است، کودکان می‌توانند از آن گنجینه استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =