جشنواره راز خون

رئیس انجمن عکس بسیج هنرمندان کشور گفت: برگزاری جشنواره‌هایی مانند «راز خون» بهانه‌ای برای یادآوری، دیده شدن و درک اتفاقات و رشادت‌های رزمندگان برای دفاع از خاک این کشور است.

به گزارش پیام خانواده کمال‌الدین شاهرخ رئیس انجمن عکس بسیج هنرمندان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در خصوص اولین جشنواره ملی عکس «راز خون» با محوریت شهید و شهادت در قم، بیان کرد: نکته‌ای وجود دارد مبنی بر این که متأسفانه علی‌رغم ظرفیت‌های بسیار زیادی که در خصوص موضوع دفاع مقدس وجود دارد، خیلی کم به موضوعات مربوط به این حوزه پرداخته می‌شود، ما باید فرهنگ دفاع مقدس را به نسل جدید منتقل کنیم تا نسل جدید ما بدانند در چهل سال گذشته چه اتفاقاتی در این سرزمین رخ داده است.

وی اظهار کرد: ما امروزه هم شاهد آن اتفاقات به شکل دیگری هستیم، اگر در گذشته درگیر جنگ نظامی و تحمیل خواسته‌های ابر قدرت‌ها بودیم، امروز شاهد جنگ فرهنگی و رسانه‌ای بر علیه این ملت هستیم، لذا همان‌طور که از سوی مقام معظم رهبری هم بسیار بر این موضوع تأکید شده، پرداختن به مسئله دفاع مقدس جز واجبات است، ما موضوعات بکر و کار نکرده‌ زیادی در این خصوص داریم که باید به آن پرداخته شود.

شاهرخ با تأکید بر ظرفیت بالای استان قم، گفت: استان قم یکی از استان‌هایی بود که در دوران دفاع مقدس بیش‌ترین تأثیر را در دفع حملات رژیم بعث عراق توسط لشکر علی بن ابی طالب(ع) و رشادت‌های شهدا به خصوص شهید زین‌الدین داشته و باید به این موضوعات پرداخته شود.

رئیس انجمن عکس بسیج هنرمندان کشور افزود: گنجینه‌های تصویری بسیار زیادی هم بین خانواده‌هایی که در آن زمان رزمنده داشتند و هم عکاسانی که در این خصوص کار کردند وجود دارد، اما متأسفانه بسیاری از این تصاویر هنوز دیده نشده است، لذا چنین جشنواره‌هایی بهانه‌ای برای یادآوری، دیده شدن و درک اتفاقات و رشادت‌های رزمندگان برای دفاع از خاک این کشور است.

وی ادامه داد: در این‌جا باید به دست اندرکاران این جشنواره که چنین حرکتی را آغاز کردند، دستمریزاد گفت و امیدوار هستیم این اتفاقات و تلاشها منجر به یک جریان سازی و چاپ کتاب فاخر در خصوص تصاویر دفاع مقدس باشد تا بهتر بتواند در دسترس نسل جدید ما به عنوان گنجینه تصویری قرار بگیرد.

شاهرخ گفت: یکی از استان‌هایی که ظرفیت بالایی در برگزاری جشنواره‌های تخصصی هنری دارد، استان قم است، اما به شرطی که مسئولین این استعداد و ظرفیت را باور کنند، ما عکاسان زیادی در استان قم داریم، این افراد انسان‌های تاثیرگذاری در کل جامعه فرهنگی سرزمینمان هستند و محدود به قم نمی‌شود.

وی تأکید کرد: امیدواریم با برگزاری این جشنواره، یک نوع جریان سازی برای اتفاقات و رویدادهای فرهنگی هنری اتفاق بیفتد و بازخوردهای خوبی را هم شاهد باشیم تا بتوانیم روی نسل جدید تاثیرگذار بوده و در ثبت اتفاقات و بازنمایی تاریخ دفاع مقدس سهیم باشیم؛ مطمئناً این ظرفیت در استان قم وجود دارد، زیرا افراد باهمت و پرتلاشی در استان برای کارکردن در این زمینه‌ها حضور دارند.

رئیس انجمن عکس بسیج هنرمندان کشور با اشاره به بیش از 300 شهید عکاس دفاع مقدس، گفت: ورود به این چنین جشنواره‌هایی همت و ویژگی خاصی لازم دارد و شاید هر تشکیلاتی به خودش اجازه ندهد به خاطر زحمات زیادی که این حوزه دارد، وارد این حوزه شود. جمع‌آوری آثار دفاع مقدس از خانواده‌ها امر بسیار سختی است و باید آن‌ها را مجاب کرد که این گنجینه‌ها را در اختیار عموم قرار بدهند، در ضمن بسیاری از عکاسان دفاع مقدس در بین ما نیستند، بیش از 300 نفر از عکاسان ما در حین انجام مأموریت به شهادت رسیدند که باید آثار آن‌ها نیز از خانوادهایشان جمع‌آوری شود.

شاهرخ ادامه داد: زنده نگه داشتن یاد و نمایش آثار این شهدا کار بسیار ارزشمند و البته سختی است و امیدوار هستیم دوستانی که در شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مشغول به فعالیت هستند، به خصوص دبیر جشنواره آقای حسامی‌نژاد که این همت را به خرج دادند و در این مسیر قدم برداشتند، به لطف شهدا در این راه توفیق کسب کنند و این جشنواره پله‌ای باشد برای رویدادهای بعدی تا تأثیرات بیش‌تر و بهتری را در جامعه شاهد باشیم.

وی در رابطه با جشنواره عکس «مشعل گردانی» نیز اظهار کرد: این جشنواره یکی از رویدادهایی است که امسال برای اولین بار با همت استعدادهای قمی اتفاق افتاده و می‌تواند بسیار جذاب باشد، ما تاکنون چنین جشنواره‌ای با موضوع مشعل گردانی که قدمت زیادی هم دارد و از گذشته در عزاداری اهل بیت(ع) برگزار می‌شده نداشتیم، در این مراسم‌ها، صحنه‌های بسیار جالبی از مشعل گردانی به وجود می‌آید؛ در سال‌های گذشته در جشنواره‌های آیینی و دینی، عکس‌هایی با موضوع مشعل گردانی دریافت می‌شد، اما اینکه صرفاً با موضوع مشعل گردانی باشد، نداشتیم، اما امسال استقبال خوبی شده و به همین دلیل مهلت ارسال آثار نیز تمدید شد و امیدواریم نتیجه خوبی از این جشنواره حاصل شود.

رئیس انجمن عکس بسیج هنرمندان کشور در پایان اظهار کرد: امیدوار هستیم با حمایت جامعه خبری، به این قبیل موضوعات بیش‌تر پرداخته شود و تنها به صورت مقطعی و در مناسبت‌ها نباشد، ما باید جریان دفاع مقدس را همیشه زنده نگه داریم، زیرا خون شهدا همواره در اتفاقاتی که در این مملکت رخ می‌دهد تاثیرگذار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =