همایش بین‌المللی

همایش بین‌المللی«مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت» حاصل مطالعات چندین ساله محققان در دفتر تبلیغات اسلامی و سایر مؤسسات علمی است و پیشینه بیش از هفت سال دارد و بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی در قم برگزار می‌شود.

به گزارش پیام خانواده حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی امروز در نشست خبری همایش بین‌المللی«مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت» که در سالن همایش‌های غدیر قم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با بیان اینکه همایش بین‌المللی«مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت» به‌دنبال این نکته است که دستاوردهای دین بزرگ اسلام و مسیحیت برای اخلاق عملی جامعه چیست و در مقایسه این دستاوردها نوعی مباحث الهیات را هم رقم بزند، گفت: این همایش حاصل مطالعات چندین ساله محققان در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه و سایر مؤسسات علمی است و پیشینه بیش از هفت سال دارد؛ همچنین این همایش حاصل مجموعه‌ای از مراودات میان محققان و حوزویان قم با مراکز علمی مختلف در جهان است.

وی به محورهای برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: نقش باورهای بنیادین اعتقادی در اخلاق در اسلام و مسیحیت، نقش متقابل دین و اخلاق در اسلام و مسیحیت، نقش توارث و مبانی پیشامعرفتی در اخلاق در اسلام و مسیحیت، رذایل و فضایل اخلاقی در اسلام و مسیحیت، مبانی انسان‌شناختی اخلاقی در اسلام و مسیحیت، اخلاق تعامل با پیروان ادیان دیگر و اخلاق دینداری از محورهای این همایش است.

رئیس همایش بین‌المللی «مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت» خاطرنشان ساخت: آداب معاشرت، اخلاق خانواده، اخلاق آموزش و پژوهش، اخلاق فن‌آوری اطلاعات، اخلاق اقتصادی، اخلاق جنگ و صلح، اخلاق محیط زیست، اخلاق زیست پزشکی، اخلاق حکمرانی، قدرت و سیاست، اخلاق دانش‌ورزی و اخلاق رسانه‌ای در اسلام و مسیحیت از دیگر محورهای همایش است.

وی افزود: همایش بین‌المللی «مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت» می‌تواند الگویی برای نوع تبادل میان گفتمان بین ادیان باشد به‌گونه‌ای که در زندگی بشر امروز کاربردی باشد؛ رقابت و اثبات و توجیه حقانیت یک دین نسبت به دین دیگر همواره موضوعات گفتمان بین ادیان بوده است؛ همچنین علم کلام و الهیات به‌دنبال بررسی و مقایسه اندیشه‌های ادیان می‌پردازد.
رئیس همایش بین‌المللی «مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت» گفت: این همایش در بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی در قم برگزار می‌شود.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت تاکید کرد: محققان و اساتید در عرصه‌های مختلف علوم انسانی می‌توانند در این همایش نقش‌آفرینی کنند و از نوع نگاه خود به موضوعات بپردازند و لذا به نوعی می‌توان گفت این همایش گفتمان بین محققان علوم انسانی هم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی در پایان سخنان خود گفت: سرفصل‌های ارائه شده در این همایش علایق نسل جوان محققان را برمی‌انگیزد و آنان می‌توانند با شرکت در این همایش زمینه تحقیقات و مطالعات خود را در آینده تضمین کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =