اندیشه فلسفی ابن سینا

نشست علمی بین المللی انسان شناسی در اندیشه فلسفی ابن سینا صبح امروز در سالن جلسات سازمان مرکزی جامعهالمصطفی آغاز به کار کرد.

به گزارش پیام خانواده به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت الاسلام والمسلمین گرجیان، دبیر علمی این همایش ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر در این نشست، اظهار داشت: این نشست بین المللی، ما را گرد خود جمع نمود تا بتوانیم راجع به آرا و اندیشه های ابن سینا در حوزه انسان شناسی مطالبی را داشته باشیم که می توان به عنوان راهبرد در عصر حاضر از این اندیشه ها استفاده نماییم.

وی ضمن بزرگداشت یاد حجت الاسلام والمسلمین حاتمی، نماینده فقید جامعه المصطفی در منطقه آسیای مرکزی، به تببین اندیشه های ابن سینا در موضوع انسان شناسی پرداخت و ابراز داشت: بهترین عرصه برای تبیین آرای ابن سینا، انسان شناسی به ویژه شناخت انسان کامل به عنوان الگوی همه بشریت است. در اشارات ابن سینا پس از بیان فلسفه بعثت انبیا، اظهار می شود اگر انسان متصل به وحی نباشد، نگاهی اُمانیستی بشر را به بحران هویت سوق می دهد که ما در حال حاضر نیز با آن مواجه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان ادامه داد: ابن سینا در بحث نبوت اظهار می دارد اگر بخواهیم عارف واقعی و واصل باشیم، رهبر ما در درجه اول نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) است. خودخواهی بشر موجب می شود انسان همه چیز را برای خود بخواهد و نگاه استعمارگری باشد، فردی که امام العارفین است را شناخت در غیر این صورت، تعارضات، تزاحمات و کشمکش ها انسان را به خشونت خواهد کشاند. ما نیازمند به قانونی هستیم که بشر آن را ایجاد نکرده باشد. امروز شاهدیم جامعه بین الملل به منظور تامین حقوق بشر تشکیل شده است اما آیا این منظور محقق شده است؟

دبیر همایش در پایان با اشاره به اینکه ابن سینا حاکمیتی را می پذیرد که از جانب خداوند باشد نه قانونی که بشر به دست خود بنویسد و تباهی را با آن دامن زند، خاطرنشان کرد: در ادامه پیوند میان عقل نظری و عملی مطرح می گردد. مردم باید رهبر انسان کامل و پیامبر از جانب خداوند را بشناسند. انسان کامل چند ویژگی دارد: نخست رسالت آسمانی اوست. دوم آنکه قانونی که معرفی و اجرا می نماید، الهی است.


ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =