کد خبر: 8752
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
نرم‌افزار «جامع رجال شیعه و اهل سنت»

حجت الإسلام والمسلمین راشدی نیا: به زودی نرم‌افزار «جامع رجال شیعه و اهل سنت» با بیش از ۱۰۰۰ جلد کتاب در موضوع مباحث رجال و علم اسناد و راویان، رونمایی خواهد شد.

به گزارش پیام خانواده نشست خبری ویژه برنامه‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) با حضور حجت‌الإسلام والمسلمین دکتر اکبر راشدی‌نیا و خبرنگاران رسانه‌های خبری در ساختمان مرکز نور برگزار گردید.

در این جلسه که به مناسبت هفته پژوهش انجام گرفت، برنامه مرکز نور در هفته پژوهش تشریح شد.

در ابتدای جلسه حجت الإسلام والمسلمین راشدی نیا، معاون پژوهش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، با گرامیداشت هفته تحقیق و پژوهش، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی مرکز نور در سال ۱۴۰۱ پرداخت.

ایشان خروجی‌های فناورانه مرکز را در سه دسته وب سایت‌ها، نرم‌افزارهای رومیزی و نرم‌افزارهای همراه تقسیم کردند و در مورد نرم‌افزارهای رومیزی گفتند: «نورالسیره ۳» که جامع منابع مهم تاریخی جهان اسلام با بیش از ۳۰۰۰ جلد کتاب است، به تازگی در اختیار جامعه علمی قرار گرفت.

همچنین به زودی نرم‌افزار «جامع رجال شیعه و اهل سنت» با بیش از ۱۰۰۰ جلد کتاب در موضوع مباحث رجال و علم اسناد و راویان، رونمایی خواهد شد.

ایشان با اشاره به نرم‌افزار «معجم موضوعی آثار ملاصدرا» به اهمیت آثار این متفکر بزرگ جهان اسلام در میان مسلمانان بخصوص ایرانیان اشاره کردند و گفتند: نرم‌افزار معجم موضوعی ملاصدرا تنها به گردآوری کتاب‌های ملاصدرا نپرداخته بلکه علاوه بر آن، فهرستی از موضوعات و مفاهیم آثار در سه سطح کلیدواژه، نمایه و موضوع به کاربران ارائه شده است تا محققین بتوانند در دامنه مفاهیم و موضوعات کتاب‌ها جستجو داشته باشند. این کار بزرگی در بخش پژوهشی نرم‌افزار بوده است.

معاون پژوهش مرکز نور با اشاره به نرم‌افزار «درایه النور ۳» به تخصصی بودن این نرم‌افزار در دانش رجال و اسناد تاکید کردند و افزودند: این کار تخصصی برای اولین بار در تاریخ شیعه انجام گرفته است. گرداآوری تمامی اسناد روایت‌ها و اسامی راویان از مجموعه کتاب‌های حدیثی، یک دست کردن نام‌های راویان، ارائه ارزیابی‌های تخصصی در مورد راوی و سند و نهایتاً ارائه ارزیابی کلی حدیث، قبلا به شکل و با این وسعت نمونه‌ای نداشته است.

حجت‌الإسلام راشدی‌نیا به بیان اینکه نرم‌افزار «درایه النور ۳» به زودی ارائه خواهد شد به معرفی محصول جدید دیگری پرداختند و گفتند: نرم‌افزاری در مراحل نهایی شدن داریم که احادیث شیعه و اهل سنت را در کنار هم ارائه خواهد کرد. این نرم‌افزار آرزوی دیرین بسیاری از محققین در رشته‌های مختلف علوم اسلامی بوده است. کاربردهای این محصول در فقه، حدیث، تاریخ و …. تاثیرگذار خواهد بود. ارائه روایات شیعه و اهل سنت به همراه تحلیل‌های هوشمند مانند مشابه‌یابی و … می‌تواند کارهای بزرگ علمی را رقم بزند که انصافا کار فاخری خواهد بود.

کتابخانه ادبیات عربی و همچنین کتابخانه قاموس نور هم از دیگر محصولات جدیدی بودند که معاون پژوهشی مرکز نور به معرفی آنها پرداختند.

حجت‌الإسلام والمسلمین دکتر راشدی‌نیا در بخش دوم سخنان خود به تشریح فعالیت‌های مرکز در زمینه نرم‌افزارهای همراه و موبایلی پرداختند. ایشان در مورد نرم‌افزار همراه قرآنی مرکز نور گفتند: مهم‌ترین کاری که در این نرم‌افزار صورت گرفت، ارائه تمامی ابزارهای لازم برای محقق قرآنی است. در این نرم‌افزار موبایلی، هر آنچه که برای پژوهش پیرامون سوره‌ها و آیات قرآن کریم نیاز داشته باشید، فراهم است. ترجمه‌های متنوع به زبان‌های مختلف زنده جهان، ۲۶۰ دوره تفسیر قرآن از مذاهب و گرایش‌های علمی مختلف، قرائت‌های متنوع از قاریان مطرح جهان، نسخ‌های متنی متنوع از قرآن کریم مانند نسخه عثمان‌طه و نیریزی و تجویدی و بسیاری دیگر از امکانات در این نرم‌افزار گردآوری شده است. نرم‌افزار «قرآن نور» به صورت رایگان در سامانه‌های مختلف عرضه نرم‌افزارهای همراه قرار داده شده و به راحتی در اختیار علاقمندان خواهد بود.

معاون پژوهش مرکز نور با اشاره به دیگر نرم‌افزارهای همراه نور افزودند: نرم‌افزارهای «صحیفه سجادیه»، «نهج‌البلاغه» هم همانند نرم‌افزار «قرآن نور» منابع متنوعی را گردآوری نموده و مجموعه جامعی را برای محققین و عموم علاقمندان فراهم کرده است . همچنین به زودی و با تلاش همکارانم در مرکز نور، شاهد رونمایی و عرضه نرم‌افزار همراه در موضوع دعا و زیارت خواهیم بود. این نرم‌افزار در موضوع دعا، اعمال و زیارت‌ها همانند دیگر نرم‌افزارهای نور، تمامی منابع را گردآوری نموده و قابلیت‌های ویژه و هوشمندی را هم به کاربر ارائه خواهد داد. امکان تشخیص مشاهد و اماکن مشرفه با قابلیت مکان‌یاب موبایل و ارائه ادعیه و اعمال متناسب با آن، یکی از این قابلیت‌ها خواهد بود.

دکتر راشدی‌نیا در بخش سوم سخنان خود با اشاره به وب‌سایت‌های مرکز نور به معرفی تازه‌های نور در این عرصه پرداختند. پایگاه جامع امیرالمؤمنین علیه‌السلام با ارائه گستره وسیعی از اطلاعات و منابع پیرامون زندگانی و سیره حضرت، از جدیدترین پایگاه‌های اینترنتی مرکز نور بوده که در سال ۱۴۰۱ رونمایی و در اختیار کاربران و علاقمندان قرار گرفت. عرضه نسخه‌‎های مختلف کتاب شریف نهج‌البلاغه به همراه ترجمه‌ها و شرح‌ها و هر آنچه که درباره آن است، ارائه کتابخانه‌ای جامع درباره سیره و فضائل آن حضرت، از دیگر ویژگی‌های پایگاه جامع امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌باشد.

حجت‌الإسلام والمسلمین دکتر راشدی‌نیا به محصول جدیدی از پایگاه‌های اینترنتی نور اشاره کردند و گفتند: پایگاه پایان‌نامه‌ها از جدیدترین محصولاتی است که امیدواریم به زودی با حجم قابل توجهی از پایان‌نامه‌های نگاشته شده در رشته‌های علوم اسلامی و انسانی به جامعه علمی کشور عرضه گردد. مرکز نور با گردآوری منابعی متنوعی چون کتاب‌ها و مقالات و محتواهای چندرسانه‌ای در حوزه علوم اسلامی و انسانی گنجینه منحصر به فردی را در اختیار دارد که جای پایان‌نامه‌ها واقعا در آن خالی بود. الحمدلله این محتوا نیز در حال افزوده شدن به مجموعه اطلاعات دیجیتالی مرکز نور است و امیدواریم با افزوده شدن آن، بتوانیم امکانات بیشتری برای محققین و پژوهشگران فراهم کنیم. در حال حاضر ۱۲۰ هزار پایان‌نامه در اختیار مرکز قرار گرفته و این عدد در حال افزایش می‌باشد.

معاون پژوهشی مرکز نور در پایان سخنان خود به دو سرمایه اصلی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در طی سالیان فعالیتش اشاره کردند و افزودند: یکی از این سرمایه‌های بزرگ که انصافا جای افتخار دارد، محتواهای متنوع و عظیمی است که در اختیار مرکز است. نزدیک به ۱۰۰ هزار جلد کتاب، ۱،۵۰۰،۰۰۰ عنوان مقاله علمی، ۱۲۰ هزار عنوان پایان‌نامه و بسیاری دیگر از اطلاعات متنوع که این حجم از اطلاعات در رشته‌های علوم اسلامی در یک مرکز واقعا بی‌نظیر است.

ایشان با اشاره به دومین سرمایه مرکز نور گفتند: کاربران نور که تعدادشان بالغ بر ۴ میلیون کاربر است، افتخار بزرگی برای ما و سرمایه‌ای عظیم محسوب می‌شود. نزدیک به ۱،۲۰۰،۰۰۰ هزار مراجعه به سایت‌های نور از خارج کشور، ۲ میلیون مراجعه به پایگاه حوزه‌نت در ماه، ۴۰۰ هزار مراجعه به پایگاه نورلایب در ماه و همچنین مراجعات به دیگر پایگاه‌های نور در کنار مراجعاتی که کاربران به محصولات نرم‌افزاری مرکز دارند، نشان از اعتماد و توجه آنها به مرکز و فعالیت آن دارد که از صمیم قلب آن را ارج می‌نهیم.

دکتر راشدی‌نیا در پایان، ویژه برنامه‌های مرکز نور در هفته پژوهش را تشریح نمودند. که در انتهای این خبر با اطلاع شما می‌رسد:

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =