کد خبر: 8761
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
آزادکاران ایران

تیم ملی کشتی آزاد ایران در چهل‌وهشتمین دوره رقابت‌های جام جهانی به دنبال کسب هشتمین سکوی دنیا است.

به گزارش پیام خانواده جام‌جهانی کشتی آزاد در حالی ۱۹ و ۲۰ آذر به میزبانی آمریکا و با حضور ۶ تیم برتر جهان برگزار می‌شود که تیم ملی کشتی آزاد ایران بامداد (چهارشنبه) راهی آیووا شد؛ آن هم در شرایطی که روادید علیرضا کریمی، امیرعلی آذرپیرا، علی‌اکبر فضلی به‌عنوان کشتی‌گیر، احسان امینی و اباذر اسلامی به‌عنوان مربی و همچنین ابراهیم مهربان به‌عنوان سرپرست و محمد مصلایی‌پور به‌عنوان داور صادر نشده بود تا اینکه بعد از ظهر دیروز با پیگیری فدراسیون کشتی روادید ۳ ملی‌پوش دیگر صادر شد و آنها هم شب گذشته عازم آمریکا شدند.

با این حال کشتی‌ آزاد ایران با چراغ سبز شورای برون مرزی عازم آمریکا شد.

شرایط کشور آمریکا برای صدور روادید برای تیم ملی کشتی آزاد ایران در حالی است که پیش‌تر در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا (۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ – ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱) و با وجود صدور قانون ممنوعیت سفر اتباع ۸ کشور به آمریکا از جمله ایران، با مساعدت دولتمردان وقت کشورمان، تیم ملی کشتی آمریکا با تمامی ستارگانش موفق به حضور در جام جهانی ۲۰۱۷ به میزبانی شهر کرمانشاه شد؛ میزبانی که تمجید اتحادیه جهانی کشتی و همچنین تیم ملی کشتی آزاد آمریکا را به همراه داشت.

در هر صورت چهل‌وهشتمین دوره جام جهانی کشتی آزاد در شرایطی برگزار خواهد شد که طی آن تیم‌های آمریکا، ایران، ژاپن، گرجستان، مغولستان و منتخب جهان در ۲ گروه ۳ تیمی به رقابت می‌پردازند. ایران در گروه B با تیم‌های ژاپن و منتخب جهان هم‌گروه است و تیم‌های آمریکا، مغولستان و گرجستان نیز در گروه دیگر این مسابقات قرار دارند.

در آخرین دوره این مسابقات که سال ۲۰۱۹ به میزبانی شهر یاکوتسک روسیه برگزار شد، تزارها روی سکوی قهرمانی رفتند و ایران به نایب قهرمانی رسید. در آن رقابت، آمریکا هم صاحب سکوی سوم شد.

سنگ بنای جام جهانی کشتی آزاد درحالی از سال ۱۹۷۳ و با پیشنهاد آمریکایی‌ها و موافقت اتحادیه جهانی کشتی (فیلا سابق) در شهر تولیدو آمریکا گذاشته شد که مسابقات هر ساله به طور منظم برگزار شد اما این رقابت‌ها در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد تا امسال بعد از وقفه‌ای دو ساله میزبانی به شهر آیووا برسد.

در تاریخ ۴۸ ساله برگزاری جام جهانی کشتی آزاد، بیشترین میزبانی مسابقات به نام آمریکایی‌ها ثبت شده و آن‌ها که بنیان‌گذار این مسابقات هستند، رکورد ۳۱ میزبانی را در کارنامه دارند. شهرهای تولیدو (۱۷ میزبانی)، چاتانوگا (۲ میزبانی)، استیل واتر (۲ میزبانی)، اسپوکن (۲ میزبانی)، فیرفاکس (یک میزبانی)، اسپوکن (یک میزبانی)، بالتیمور (یک میزبانی)، بویزی (یک میزبانی)، لس‌آنجلس (۳ میزبانی) و آیووا (۲ میزبانی)، میزبانان این رقابت بوده‌اند و در این بین، شهر تولیدو در ایالت اوهایو یکی از شهرهای کشتی خیز آمریکا است، بیشترین آمار میزبانی را به خود اختصاص داده‌ است.

علاوه بر آمریکایی‌ها که بیشترین نقش و سهم را در میزبانی داشته‌اند، روس‌ها و سپس ایرانی‌ها چند بار میزبان این مسابقات بوده‌اند.

روسیه در سال‌های ۲۰۰۷ (کراسنویارسک)، ۲۰۰۸ (ولادی‌قفقاز)، ۲۰۱۰ (مسکو)، ۲۰۱۱ (مخاچ‌قلعه) و ۲۰۱۹ (یاکوتسک) میزبان مسابقات بود تا صاحب رکورد ۶ میزبانی از جام جهانی شود.

ایران در سال‌ها ۱۹۹۶ (تهران)، ۲۰۰۶ (ساری)، ۲۰۱۳ (تهران) و ۲۰۱۷ (کرمانشاه) از این رقابت‌ها میزبانی کرد.

جمهوری آذربایجان (دو میزبانی)، اسپانیا، مغولستان، کانادا و ازبکستان هر کدام یک بار میزبان جام جهانی کشتی آزاد بوده‌اند.

طی ۴۸ دوره برگزاری رقابت‌ها، ۱۵ قهرمانی به نام اتحاد جماهیر شوروی سابق (قبل از فروپاشی) ثبت شده و ۱۴ بار آمریکایی‌ها روی سکوی قهرمانی مسابقات ایستاده‌اند.

پس از این دو، روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان و کوبا به ترتیب ۷، ۸، ۲ و یک‌بار مقام قهرمانی در این مسابقه‌ها را به نام خود سند زده‌اند.

تیم ملی کشتی آزاد ایران در سال‌های ۱۹۹۴ ادمونتون، ۱۹۹۹ اسپوکس، ۲۰۰۰ فیرفاکس، ۲۰۰۱ بالتیمور و ۲۰۰۳ بویزی، با آمریکا به فینال جام جهانی راه یافته بود که در هر چهار دوره مغلوب این تیم شده بود.

تیم ملی کشتی آزاد ایران ۲۱ مرتبه به فینال این رقابت‌ها راه یافته که ۷ دوره قهرمان و ۱۴ مرتبه هم نایب قهرمان شده است.

ایران نخستین بار در ۱۹۹۶ در تهران قهرمان جام جهانی شد و ۱۰ سال بعد، یعنی در سال ۲۰۰۶ در ساری این قهرمانی را برای دومین بار تکرار کرد. پس از آن ایران از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷، برای ۶ دوره متوالی قهرمان جام جهانی شد که ۳ دوره آن به میزبانی لس‌آنجلس (در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶) بود.

تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ طی سه سال متوالی در کشور آمریکا بالاتر از تمام مدعیان و رقیبان روی سکوی قهرمانی ایستاد تا ضمن به اهتزار درآمده پرچم مقدس کشورمان سرود جمهوری اسلامی ایران در خاک آمریکا طنین انداز شود.

تیم کشورمان همچنین ۱۴ مرتبه طی سال‌های ۱۹۷۴ لاس پالماس، ۱۹۷۶ تولیدو، ۱۹۹۲ مسکو، ۱۹۹۴ ادمونتون، ۱۹۹۹ اسپوکن، ۲۰۰۰ فیرفاکس، ۲۰۰۱ بالتیمور، ۲۰۰۳ بویزی، ۲۰۰۷ کراسنویارسک، ۲۰۰۹ تهران، ۲۰۱۰ مسکو، ۲۰۱۱ مخاچ قلعه و سال ۲۰۱۹ یاکوتسک، نایب قهرمان جام جهانی کشتی آزاد شده است.

حال باید منتظر ماند و دید در چهل‌وهشتمین دوره جام جهانی، آزادکاران ایران با هدایت پژمان درستکار می‌توانند این بار در آیووا فاتح سکوی قهرمانی شوند؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =