کد خبر: 9011
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
پله و مارادونا

داستان «کی‌بهتر از تو» برای پله و مارادونا همیشه مثبت و دوستانه نبود و برخی از مواقع تبدیل به جدال لفظی و استفاده از الفاظ منفی شد.

به گزارش پیام خانواده  مرگ، نام پله و مارادونا را به بایگانی ستارگان کلاسیک فوتبال جهان سپرد تا نسل جدید فارغ از تمام هنرنمایی‌های این ۲ اسطوره فراموش نشدنی، چشم به ساق‌های بازیکنانی مانند لیونل مسی، رونالدو، امباپه و ارلینگ هالند داشته باشند. شاید اگر در زمان الماس سیاه برزیل، کیفیت تصویربرداری و دوربین‌ها همانند امروز بود دیگر کسی از ستاره‌های قرن بیست و یکم به عنوان پادشاه فوتبال یاد نمی‌کرد.

البته برخی کیفیت فوتبال این روزها را فراتر از دهه‌های میانی قرن بیستم می‌دانند و این همان نقطه ضعفی بود که دیگو مارادونا در جدال لفظی با پله بر روی آن انگشت گذاشت. وی درباره کیفیت فوتبال پله گفته بود که زمانی او فوتبال بازی می‌کرد بازیکنان راه رفتن هم بلد نبودند و پله در آن عصر چهره شد. مارادونا این جمله را سال ۲۰۰۰ و زمانی که کاربران بهترین بازیکن قرن را انتخاب کرده بودند به زبان آورد. در آن سال با وجود رای برتر مارادونا، فیفا مشترکا این ۲ بازیکن را به عنوان نخبه قرن معرفی کرد.

برخی جدال پله و مارادونا را جدال مردمی بودن و سرمایه‌داری می‌دانند. مارادونا همیشه با رهبران انقلابی مانند فیدل کاسترو و هوگو چاوز دیدار می‌کرد اما پله به سفیر فیفا و فوتبال سرمایه‌داری تبدیل شده بود. پله در برزیل همیشه بهترین بازیکن جهان قلمداد می‌شد اما بسیاری از جوانان برزیل مارادونا را به عنوان الگو خود می‌دانند.

عشق به مارادونا در آمریکا جنوبی یک واقعیت است و دیگو نیز به همین پشتوانه، پله را متعلق به موزه‌ها می‌داند. وی در جواب اسطوره برزیلی که گفته بود مارادونا الگوی خوبی برای کودکان نیست اعلام کرد: او حرف‌های بیهوده زیاد می‌زند. کیست که به او گوش دهد؟ پله قرص اشتباهی مصرف می‌کند و به جای شام صبحانه می‌خورد. قرص درست بخور تا بتوانی به درستی صحبت کنید. پله پشت فیفا قایم می‌شود.

البته پله به ندرت به مارادونا جواب می‌داد ولی یکبار اعلام کرده بود: شما نمی‌توانید ما را مقایسه کنید. او فقط با پای چپ گل می‌زد، من به هر طریق ممکن گل زدم. آیا او تا به حال با ضربه سر گل زده است؟ یک بار در دوران حرفه‌ای خود تلاش کرد با سر گل بزند اما آن کار را با دست انجام داد (اشاره به گلِ دست خدا).

با وجود جدال سخت مارادونا و پله برخی در کشور آرژانتین مروارید سیاه را برترین بازیکن تاریخ می‌دانند. پله در سال ۱۹۹۰ و در ایام جام جهانی ستون نویس روزنامه کلارین آرژانتین بود که مسوولان این روزنامه از وی به عنوان برترین یاد می‌کردند.

مارادونا هر چند تلاش داشت تا مردمی باشد و با رهبران مردمی دیدار کند اما پله گفته بود که وی در دنیای فوتبال الگوی بدی برای کودکان است.

رابطه پله و مارادونا در چند سال ابتدایی سده بیست و یکم بسیار بد بود اما در ادامه، این رابطه بهتر شد و ۲ طرف به تمجید از یکدیگر پرداختند. آنان در چند برنامه مشترک حضور پیدا کردند و در نهایت در سال ۲۰۱۶ رابطه این دو دوستانه شد.

۲ اسطوره فراموش نشدنی دنیای فوتبال حتی در سال ۲۰۱۷ در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه حضور پیدا کردند و یک عکس مشترک هم با ولادیمیر پوتین گرفتند.

زمانی که پله در سال ۲۰۱۹ به دلیل کسالت در بیمارستان بستری شد مارادونا پستی برای وی منتشر کرد و نوشت: آرزو می‌کنم هر چه زودتر بهبودی پیدا کنی! پادشاه.

حُسنِ ختام دوستی این ۲ ستاره در زمان مرگ دُن دیگو بود که پله در پیامی احساسی برای وی نوشت: من یک دوست بزرگ را از دست دادم و جهان یک افسانه را از دست داد. خیلی چیزهای دیگر می‌توانم بگویم، اما در حال حاضر فقط از خدا می‌خواهم که به خانواده‌اش قدرت بدهد. امیدوارم روزی با هم در بهشت فوتبال بازی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =