لایحه برنامه هفتم

مجلس شورای اسلامی در حالی اعلام وصول لایحه بودجه ۱۴۰۲ را مشروط به ارائه لایحه برنامه هفتم کرده است، که دولت تحول در برنامه هفتم توسعه را در دستور کار دارد و تصویب بودجه سه دوازدهم پیام خوبی برای بازار و اقتصاد کشور ندارد.

به گزارش پیام خانواده دولت ۵ دی ماه لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به مجلس ارائه کرد اما سخنگوی هیات رئیسه مجلس اعلام کرد تا زمانی که تکلیف لایحه برنامه هفتم روشن نشود، لایحه بودجه در صحن مجلس اعلام وصول نخواهد شد.

طبق ماده ۱۸۰ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است حداکثر تا پایان خردادماه سال پایانی قانون برنامه پنجساله توسعه، لایحه برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بعدی را به مجلس تقدیم کند.

سوال اینجاست که با توجه به این الزام قانونی چرا دولت در زمان مقرر لایحه برنامه را به مجلس ارائه نکرد؟؟

۱. پاسخ این است که کار بررسی و تصویب سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام به درازا کشید و به همین علت سیاست‌ها بسیار دیر یعنی در روزهای آخر شهریورماه ابلاغ شد؛ درست زمانی که یک ماه از آغاز فعالیت‌های دولت برای تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ گذشته بود.لذا عملا امکان ارائه لایحه برنامه هفتم‌توسعه در خرداد ماه منتفی بود.

۲. از سوی دیگر دولت همزمان بررسی دو لایحه سنگین و مهم بودجه ۱۴۰۲ و احکام دائمی بودجه ۳ را آغاز کرده بود و امکان بررسی همزمان لایحه برنامه هفتم توسعه با این دو لایحه در هیات دولت وجود نداشت.

۳. این درحالی است که سازمان برنامه و بودجه، دولت تلاش دارد تا در لایحه برنامه تحول اساسی ایجاد کند، دولت سیزدهم نمی‌خواهد آخرین برنامه توسعه‌ای که نوشته می‌شود، سرنوشت برنامه‌های پنجم و ششم و ماقبل را با درصدهای تحقق پایین را پیدا کند.

۴.مجلس نیز باید در راستای ایجاد این تحول اساسی با دولت همراهی کند، زیرا اصرار بر این موضع و اعلام وصول دیرهنگام لایحه بودجه موجب می‌شود، لایحه بودجه به صورت دو دوازدهم یا سه دوازدهم به تصویب برسد، این کار در شرایط جنگ اقتصادی، در نظام اقتصادی کشور اخلال ایجاد خواهد کرد.

۵.به گفته میرتاج الدینی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه امکان تمدید ۶ ماهه برنامه ششم توسعه وجود دارد، لذا موضع هیات رئیسه مجلس در خصوص لزوم ارائه برنامه هفتم، موضع همه نمایندگان مجلس نیست.

۶.محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، میرتاج الدینی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران و اکثریت قریب به اتفاق وکلای ملت بر لزوم تصویب لایحه بودجه به صورت کامل قبل از آغاز سال ۱۴۰۲ تاکید دارند و معتقدند تصویب بودجه به صورت سه دوازدهم در شرایط اقتصادی موجود پیام خوبی برای بازار و اقتصاد کشور ندارد .

۷. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۱۸ دی ماه بعد از گذشت حدود ۱۳ روز از ارائه لایحه بودجه به مجلس و عدم اعلام وصول این لایحه، بر موضع قبلی خود پافشاری کرده و اعلام کرد که بررسی لایحه بودجه به سال ۱۴۰۲ موکول خواهد شد، امسال لایحه بودجه سه دوازدهم بررسی می‌شود.

۸. این در حالی است که محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنرانی‌های اخیر خود بارها بر لزوم اصلاح حکمرانی تاکید کرده است، اولین گام در این راستا اصلاح ساز و کار تدوین برنامه توسعه و تحول در برنامه هفتم توسعه است. مجلس نیز باید در تحقق این شعار با دولت همراه شود زیرا گروکشی برای ضرب الاجل در ارائه لایحه برنامه هفتم به بهای ضربه به اقتصاد کشور در شرایط جنگ اقتصادی راهکار اصلاح نظام حکمرانی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =