دوپینگ

قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ هشدار داد: استفاده از داروهای غیرمجاز به‌عنوان دوپینگ، تنها عامل محرومیت آنها نیست، بلکه موارد دیگری هم وجود دارد که مسئولیت کامل آن بر عهده ورزشکار خاطی است.

به گزارش پیام خانواده  سال‌های متمادی است که مواد نیروزا که تهدید جدی برای سلامت جسم و روان ورزشکاران به‌حساب می‌آید و باروحیه و منش ورزشکاری مغایرت دارد، از سوی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) ، تخلف محسوب می‌شود و بر اساس آن، ورزشکار با محرومیت روبه‌رو خواهد بود.

بااین‌وجود، هرازگاهی شاهد محرومیت ورزشکارانی به دلیل دوپینگ هستیم که باید ماه‌ها با دنیای ورزش حرفه‌ای خداحافظی کنند و بودنشان در کنار سایر ورزشکاران هم باعث دردسری دیگری می‌شود؛ ورزشکارانی که غافل از اینکه تمام مسئولیت دوپینگ بر عهده آنها است از حکم محرومیت شکایت می‌کنند.

موضوعی که فرزاد شارکی قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: موارد محرومیت به دلیل دوپینگ از نظر آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ، ۱۱ مورد است که یکی از آن موارد مصرف مواد یا استفاده از روش‌های ممنوعه دوپینگ است که با نمونه‌گیری از ورزشکار و آنالیز آن محرز و حکم محرومیت اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: موارد دیگری هم از قبیل حمل یا همراه‌داشتن مواد ممنوعه، قصد اقدام به مصرف، خودداری از نمونه‌گیری هم منجر به تشکیل پرونده تخلف و محرومیت ورزشکار می‌شود.

شارکی یادآور شد: ضمن اینکه ورزشکاران ملی‌پوش موظف هستند آدرس‌های خود را در سامانه ثبت کنند تا برای در دسترس‌بودن مشکلی نباشد. نداشتن و ثبت‌نکردن یا نبودن در آدرس هم موجب تخلف و محرومیت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دست‌کاری ورزشکار در نمونه تخلف، افزود: اگر ورزشکار مزاحمتی برای نمونه‌گیر ایجاد کند یا اقدام به‌تلافی و دلسرد کردن افرادی که گزارش‌ها را به نهادهای مبارزه با دوپینگ ارائه می‌دهد، کند مشمول پیگرد و محرومیت می‌شود. همچنین استفاده از مربیانی که محروم هستند در کنار ورزشکار فعال، تخلف و محرومیت ورزشکار را به همراه دارد.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با یادآوری اینکه مواد ممنوعه را آژانس مشخص و استانداردهایی را تعیین و تمام کشورها را ملزم به اجرا می‌کند، خاطرنشان کرد: لیست مواد ممنوعه هرسال در ژانویه به‌روزرسانی و ارسال می‌شود که امسال هم ماده ترامادول را در لیست قرارداد و فرصت یک‌ساله جهت تکمیل اطلاع و آموزش آن اعلام کرده است و از سال آینده اگر کسی ترامادول مصرف کرد با محرومیت مواجه خواهد بود، زیرا از روی آگاهی انجام داده است.

وی با تأکید بر اینکه منطق مبارزه با دوپینگ اجرای عدالت و حفظ سلامت ورزشکاران است، تصریح کرد: افزایش عملکرد ورزشکار با دوپینگ، عدالت بین ورزشکاران را از بین می‌برد به همین دلیل جلوی این مواد گرفته می‌شود. ضمن اینکه هر ماده و روش درمانی عوارض مشخص جسمی یا روحی بر سلامت ورزشکار داشته باشد یا روح ورزش را خدشه‌دار کند ممنوعه تلقی و جلوی مصرف آن گرفته می‌شود.

ورزشکار، مسئول اصلی پاک ماندن از دوپینگ

قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با تأکید بر اینکه ورزشکار، مسئول اصلی پاک ماندن از دوپینگ است، تصریح کرد: توجیه پزشکی در مبارزه با دوپینگ معنایی ندارد و ورزشکاران در صورتی‌که دارویی برایشان تجویز شد حتماً با کمیته پزشکی ورزشی مشورت کنند تا از دوپینگی بودن آن، اطمینان حاصل کنند. اگر هم ورزشکار مجبور به استفاده از دارو در بیمارستان است بلافاصله بایستی موارد را به ستاد و معافیت درمان اعلام و ارائه کند؛ اگر ورزشکار در حد ملی است باید معافیت درمانی را به ستاد ملی و اگر مسابقات بین‌المللی دارد باید به فدراسیون جهانی ارائه دهد.

وی ادامه داد: هر ورزشکاری که در سطح حرفه‌ای وارد عرصه ورزش می‌شود در قبال تمام مسائل دوپینگ مسئولیت دارد و نمی‌تواند از آن شانه خالی کند پس باید دانش خود از دوپینگ را بالا ببرد و همیشه برای نمونه دادن آماده باشد.

لزوم اطلاع پزشکان ورزشی از مواد دوپینگی

شارکی بر لزوم آموزش و شناخت مواد ممنوعه به پزشکانی که با درمان ورزشکاران سروکار دارند تأکید کرد و گفت: تا کنون ورزشکار مسئول مطلق هر اتفاقی درباره مصرف مواد ممنوعه است؛ یعنی اگر ورزشکاری از ندانستن بگوید قابل‌قبول نیست. حال قصد داریم با برگزاری دوره‌های آموزشی، پزشکانی که درمان‌گر ورزشکاران هستند را هم ملزم به آگاهی و اطلاع از مواد ممنوعه کنیم تا بدانند که کدام مواد ممنوعه است و نباید تجویز کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =