کد خبر: 9161
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
مجوزهای کسب‌وکار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اصل اولیه راه اندازی درگاه ملی مجوزها این است که روند مجوزدهی تسهیل شود و از صدور مجوز از پنجره های متعدد پرهیز کنیم، گفت: صدور مجوز خانه مسافر به صورت ثبت محور اقدامی مناسب در راستای تسهیل هر چه بیشتر فضای کسب و کار است و افراد می توانند به راحتی به ارائه خدمات خود بپردازند.

به گزارش پیام خانواده  بهروز محبی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره صدور مجوزها از درگاه ملی مجوزهای کشور تصریح کرد: تلاش دولت و مجلس بر این بوده است که در راستای تسهیل فضای کسب و کار کشور گام بردارند، در همین ارتباط راه اندازی درگاه ملی مجوزهای کشور توسط وزارت اقتصاد مدنظر قرار گرفت. هر چقدر ما بتوانیم موانع بیشتری را برای دریافت مجوزها از بین ببریم، به نفع جامعه است.

وی ادامه داد: برخی موانع در صدور مجوزها بحث تولید را در کشورمان تحت الشعاع قرار داده اند. وظیفه ما به عنوان نمایندگان مردم ایجاب می کرد که بستر را برای تسهیل فضای کسب و کار کشور فراهم کنیم. در این زمینه قانونی تصویب شد و وزارت اقتصاد را متولی راه اندازی درگاه ملی مجوزهای کشور قرار دادیم. هر چقدر مجوزهای کسب و کار بیشتری ثبت محور شوند، بر سرعت کارها افزوده می شود و به نفع کشور است.

این نماینده مردم در مجلس گفت: تلاش کرده ایم مجوزهای تأیید محور را به حداقل برسانیم و اگر مجوزی به مسائل خاص مانند موضوعات زیست محیطی، سلامت، امنیتی و مسائل اینچنینی مربوط نباشد، به صورت ثبت محور صادر می شود.

وی اظهار داشت: در بسیاری از کشورها نیز به همین منوال است که کارها به صورت ثبت محور شروع می شود و بعداً نظارت های پسینی در حین انجام فعالیت ها اعمال می شود. در این روند، افراد بر اساس تعهداتی که می دهند در مسیر تولید حرکت می کنند و اگر خطایی صورت بگیرد، به آن رسیدگی می شود. نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد که افراد به تعهداتشان عمل کنند و دچار خطایی نشوند. اما راهکار این نیست که در ابتدای امر در زمینه صدور مجوزها سخت گیری داشته باشیم. بهتر است چارچوبی را مشخص کنیم که اگر افراد به تعهداتشان عمل نکردند، در حین انجام فعالیت به مشکل بخورند و هزینه بی تعهدی شان بالا برود.

وی تصریح کرد: این طور نظارت های پسینی بیشتر می تواند کارساز باشد، در ابتدا باید به کسانی که وارد کسب و کاری می شوند، اعتماد کنیم و اگر احیاناً خطایی رخ داد، برایش چاره اندیشی کنیم.

این نماینده ی مردم در مجلس بیان کرد: صدور مجوزهای ثبت محور به صورت خودکار از درگاه ملی مجوزهای کشور یک ضرورت است و به تسهیل فضای کسب و کار منجر می شود. اصل اولیه راه اندازی درگاه ملی مجوزها این بوده است که هر چه بیشتر روند مجوزدهی تسهیل شود و از صدور مجوز از پنجره های متعدد پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: صدور مجوزهای خانه مسافر به صورت ثبت محور نیز اقدام مناسبی است که در راستای تسهیل هر چه بیشتر فضای کسب و کار کشور صورت می گیرد. با این اقدام، صدور مجوزهای خانه مسافر در کمترین زمان ممکن انجام می شود و افراد می توانند به راحتی به ارائه خدمات خودشان بپردازند و کسب و کاری داشته باشند. البته نظارت های پسینی باید داشته باشیم و افراد ملزم هستند در چارچوب ارزش ها و قوانین کشور به انجام این کار مبادرت کنند.

وی ادامه داد: دستگاه ها به دلایل مختلف از جمله انتفاعی که از مجوزهای تأیید محور می برده اند، در مقابل ثبت محور شدن مجوزها مقاومت می کنند.

به گزارش فارس وجود موانع در صدور مجوزهای کسب‌وکار مشکلات عدیده‌ای را در کشور به ‌وجود آورده است. برای مثال در سال 97، از میان 66 هزار مجوزی که در وزارت جهاد کشاورزی درخواست شده بود، برای کمتر از 50 درصد از آن ها مجوز صادر شد، بنابراین، بیش از 30 هزار کارآفرین پشت سد مجوزهای کسب‌وکار ماندند. این شرایط در حوزه های مختلف کسب و کار در کشور وجود دارد. به طور مثال، بر اساس آمارها 300 هزار ظرفیت در زمینه خانه مسافر برای توسعه زیرساخت های گردشگری کشور وجود دارد که از آن ها بهره برداری نمی کنیم و مجوزهای لازم صادر نمی شود.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بزرگترین مانع رونق گردشگری در ایران، گرانی مراکز اقامتی است. به نحوی که بسیاری از سفرهای گردشگران ایرانی به شهرهایی است که خود یا بستگانشان در آن منزلی برای سکونت دارند. بنابراین، ساماندهی وضعیت خانه مسافر در ایران امری ضروری است.

در همین راستا قرار است مجوزهای خانه مسافر به صورت ثبت محور توسط درگاه ملی مجوزهای کشور صادر شود. این تصمیم از سوی بسیاری از کارشناسان اقدامی مثبت ارزیابی می شود که به افزایش رونق گردشگری در کشور می انجامد و تسهیل در فضای کسب و کار این حوزه را به دنبال خواهد داشت.

اما چیزی که مهم است، نفع عمومی است و به همین دلیل باید ثبت محور شدن مجوزها و صدور آن ها از درگاه ملی مجوزهای کشور با جدیت دنبال شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =