بورس

وزارت اقتصاد اعلام کرد: سازوکار کاملاً شفاف عرضه خودرو در بورس کالا جایگزین مناسبی برای روش معیوب گذشته است و از آنجا که شفافیت آماری از ویژگی‌های مهم بورس کالا است، شرایط بازار یک محصول خیلی سریع در داده‌های بورس کالا قابل رویت است.

به گزارش پیام خانواده وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به مطلب منتشر شده در رسانه‌های گروهی به نقل از یک نماینده مجلس با عنوان «با عرضه خودرو در بورس کالا فقط دلال عوض شد!» در تاریخ ۲۰ دی ماه توضیح داد: با توجه به اینکه مهم‌ترین موانع و مشکلات درباره صنعت خودرو تاکنون قیمت‌گذاری دستوری و استفاده دلالان و سفته‌بازان از عدم شفافیت در قیمت‌گذاری بوده، دولت در تداوم تلاش خود برای اصلاح رویه‌های اشتباه گذشته، در این حوزه عرضه خودرو در بورس کالا را در نظر گرفت.

عرضه خودرو با روش پیشین و به صورت قرعه‌کشی روش اشتباهی بود و موجب شده بود تا دلالان و واسطه‌ها از تفاوت قیمت کارخانه تا بازار منتفع شوند و به همین دلیل شیوه پیشین عرضه خودروها در بازاری که میزان تقاضای آن بالا است نیازمند اصلاح بود.

سازوکار کاملاً شفاف عرضه خودرو در بورس کالا جایگزین مناسبی برای روش معیوب گذشته است و از آنجا که شفافیت آماری از ویژگی‌های مهم بورس کالا است، جزئیات معاملات برای همگان قابل استخراج و به عبارتی شرایط بازار یک محصول خیلی سریع در داده‌های بورس کالا قابل رویت است.

بررسی معاملات خودرو در بورس کالای ایران بیانگر آن است که با معامله ۲۵ هزار و ۲۷۴ دستگاه خودرو تا روز ۱۲ دی ماه امسال، ۲ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان ناشی از اختلاف قیمت بازار غیررسمی خودرو و قیمت‌های کشف شده در بورس، منفعت به مصرف‌کننده نهایی رسیده و در این بین سود دلالان حذف شده و در واقع این رقم کمکی است که به جای دلالان به دست مصرف‌کننده نهایی و واقعی با قیمتی پایین‌تری از قیمت بازار آزاد می‌رسد و سازوکار قرعه‌کشی کنار گذاشته شده است.

در همین حال از سوی متولیان اجرای این روش در دولت، ایرادات روش فعلی به طور مداوم در حال رصد است و انتظار می‌رود با مدیریت این شرایط و رفع ایرادات، حتی به نحو بهتری از سازوکار شفاف بورس کالا در این حوزه استفاده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =