کد خبر: 10474
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
هتک حرمت قرآن

هجوم شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدی در نابلس و هتک حرمت قرآن کریم، باعث واکنش‌های گسترده و خشم عمومی مردم فلسطین شد.

به گزارش پیام خانواده  رسانه‌های عربی امروز جمعه (۳۰ژوئن) اعلام کردند که پس از حمله شهرک‌نشینان صهیونیست با سگ به مسجدی در روستای «عوریف» و هتک حرمت قرآن کریم، خشمی عمومی در بین مردم فلسطین ایجاد شده است.

پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره» در گزارشی نوشت: کاربران توئیتر خشم خود را از این اقدام با استفاده از هشتگ «#القرآن_یدنس»، نشان داده و هتک حرمت قرآن کریم را اقدامی «شنیع» توصیف کردند. فعالان توئیتری در جهان عرب، خواستار حفاظت از فلسطینی‌ها در برابر حملات شهرک‌نشینان شدند که دائماً به شهرها و روستاهای کرانه باختری هجوم می‌برند.

شب گذشته (پنجشنبه، ۲۹ژوئن) وزارت امور خارجه فلسطین ویدئویی را منتشر کرد که در آن لحظه خروج چند شهرک‌نشینان از مسجد «الرباط» در روستای عوریف را ثبت می‌کند؛ تصاویر نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها با سگ به مسجد یورش برده و در حین خروج نسخه‌هایی از قرآن کریم را پاره کرده و مقابل در ورودی مسجد بر روی زمین انداخته‌اند.

کاربران توئیتر خواستار «انتقام» از صهیونیست‌ها به خاطر هجوم به مسجد و سوزاندن و پاره کردن قرآن شدند. آن‌ها این اقدام را «توهین به همه مسلمانان» دانسته و آن را در چارچوب جنگ مذهبی ادامه‌دار در فلسطین اشغالی به رهبری شهرک‌نشینان و با حمایت رژیم صهیونیستی توصیف کردند.

«ایمن دلول»، روزنامه‌نگار فلسطینی در توئیتی نوشت: حمله شهرک‌نشینان جنایتکار به مسجد، هتک حرمت آن با سگ‌ها و پاره‌کردن قرآن در کرانه باختری اشغالی توهین به هر مسلمانی در هر جایی از این زمین است؛ و این اقدام، دعوت به وضعیتی بود که به مساجد ما و قرآن کریم هتک حرمت شود، پس آقایان مسئول چه می‌کنید؟

«علی المدحون»، فعال فلسطینی، در توئیت دیگری نوشت: علما و فرزندان ملت در جنگ مذهبی شدیدی که در فلسطین اشغالی در حال انجام است و مقدسات اسلامی را به طور علنی مورد هدف قرار می‌دهد، باید نقش ایفا کنند. استقامت ملت فلسطین در قبال وظایف خود به دولت تروریسم و افراط‌گرایی پایان خواهد داد؛ دولتی که فکر می‌کرد از طریق عادی‌سازی می‌تواند از طرح های یهودی‌سازی و افراطی خود عبور کرد.

واکنش‌های فلسطینی به سطح رسمی هم رسید و وزارت امور خارجه فلسطین در بیانیه‌ای، آنچه را که رخ داد به عنوان یک «توطئه مضاعف» توصیف کرده و تاکید کرد: حملات خونین حملات شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها، زمین‌ها و دارایی‌های آن‌ها تشدید یافته است.

در پی انتشار این اخبار و واکنش‌ها، «حاتم البکری»، وزیر اوقاف و امور مذهبی فلسطین، نسبت به افزایش تجاوزات اشغالگران و شهرک‌نشینان به مساجد و هتک حرمت آن‌ها هشدار داده و هجوم به مسجد نابلس را «اقدامی شرم‌آور» توصیف کرد.

البکری در ادامه تصریح کرد: «این یک اقدام ظالمانه و غیرقابل قبول است و بخشی از روش و ایدئولوژی دولت راست‌گرای اشغالگر است که به این باندها برای انجام حملات و اقدامات شنیع خود که از سوی همه مذاهب مردود است، اجاره می‌دهد».

این اهانت صهیونیست‌ها به مقدسات اسلامی بعد از آن رخ می‌دهد که عصر روز چهارشنبه (۲۸ ژوئن)، یک سوئدی عراق الاصل به نام «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم، در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن را پاره کرده و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید.

تکرار این اقدام جنایتکارانه در کشوری غربی که پیش‌تر هم شاهد هتک حرمت مقدسات اسلامی بوده، باعث واکنش‌های گسترده جهانی به ویژه در جهان اسلام شد. در کشور عراق هم این واکنش‌ها، طیف گسترده‌ای از اقدامات مردمی تا مواضع دولتی و بیانیه‌های شخصیت‌های مذهبی را در بر گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =