کد خبر: 11923
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
طاها نعمتی

شکستن ۲ رکورد جهانی وزنه‌برداری در مکزیک از سوی نوجوان اردبیلی، او را به سرمایه‌ای ناب در دسته فوق‌سنگین‌ تبدیل کرده است.

به گزارش پیام خانواده   مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهانی با کسب عنوان نخست برای تیم پسران ایران به پایان رسید. پولامردان جوان ایران در این دوره موفق به کسب ۶۶۰ امتیاز تیمی شدند و بالاتر از مکزیک و آمریکا به عنوان قهرمانی رسیدند. همچنین نمایندگان ایران در گوادالاخارا، پنج مدال طلا، ۹ مدال نقره و یک برنز کسب کردند. تیم ایران با ترکیبی از نوجوانان و جوانان گام به این دوره از مسابقات گذاشته بود و به گواه سیدهادی پانزوان این تیم می‌تواند در آینده به پشتوانه بسیار قوی برای وزنه‌برداری ایران تبدیل شود.

یکی از نوجوانانی که با تیم ایران راهی مکزیک شده بود طاها نعمتی نابغه اردبیلی بود که موفق شد در پیکارهای جهانی ۲ بار رکورد یکضرب دنیا را جابه‌جا کند. نعمتی در حرکت یکضرب دسته فوق سنگین با مهار وزنه ۱۷۲ کیلوگرم موفق شد رکورد نوجوانان جهان این دسته را به نام خود کند. رکورد پیشین با ۱۷۱ کیلوگرم در اختیار علیرضا یوسفی دیگر پولادمرد ایران بود.البته این پایان راه طاها نبود، بلکه وی در حرکت سوم یکضرب موفق به مهار وزنه ۱۷۶ کیلوگرمی شد تا برای دومین مرتبه رکوردشکنی کند.

طاها نعمتی‌مقدم از جمله نوجوانانی است که داستان ورودش به وزنه‌برداری می‌تواند جذاب باشد. بردار او وزنه بردار بوده و از طریق کوروش نعمتی با این رشته آشنا شده است. در گام نخست وی کمتر از یکماه تمرین می‌کند اما علاقه‌ای به این رشته نشان نداده و از وزنه و وزنه‌برداری فرار می‌کند. طاها ۲ سال دور از دنیای فولاد سرد است اما در ۹ سالگی بار دیگر گام به باشگاه می‌گذارد و این بار با پشتکار به وزنه‌ها حمله می‌کند.

خاطره نخستین وزنه هنوز در یاد دارد که در مسابقه رسمی مجموع حرکت یکضرب و دوضرب او حتی به ۹۰ کیلوگرم نرسید. طاها با مربیان بومی استان اردبیل تمرین و در نهایت به عنوان یک پدیده خود را به جهان فولادسرد معرفی کرد. عنوان قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد و در مکزیک نیز نخستین پیکار جهانی را تجربه کرد. با وجود کم‌تجربگی در مسابقات جهانی او بسیار پخته عمل کرد و در حضور نمایندگان دیگر کشورها به عنوان نایب قهرمانی جهان در رده سنی جوانان رسید.

عنوان قهرمانی فوق‌سنگین به علیرضا یوسفی رسید که آخرین سال حضور خود را در این رده سنی تجربه کرد.

طاها که به گواه مربیان تیم ملی یک شخصیت دوست داشتنی و با پشتکار فراوان در وزنه‌برداری است با شکستن رکورد نوجوانان جهان اکنون در قامت یک مدعی ظهور کرده و به دنبال آن است تا پا جای پای بزرگانی مانند حسین رضازاده، سعید محمدپور، سجاد انوشیروانی و سعید علی‌حسینی بگذارد. وی ظرفیت این کار را دارد اما باید یک تصمیم نهایی برای حضور در دسته المپیکی بگیرد زیرا بسیاری باور دارند هنر نعمتی تنها در دسته فوق سنگین نیست بلکه با توجه به استایل این نوجوان، او می‌تواند در دسته ۱۰۹ کیلوگرم به راحتی وزنه بزند.

البته خود نعمتی هم باور دارد که مربیان تصمیم نهایی برای حضورش در دسته ۱۰۹ یا فوق سنگین خواهند گرفت تا او به زندگی قهرمانی خود ادامه دهد. همیشه لبخند به لب دارد و از القاب متفاوت خبرنگاران به او زیاد متعجب نیست حتی وی را طاها گل خطاب می‌کنند تا نوجوان ایرانی را با طاها آکگل یکی از نابغه‌های کشتی ترکیه و قهرمان جهان و المپیک مقایسه کنند. طاها به مانند دیگر همشهری خود ذکر یا ابوالفضل در زمان مهار وزنه بر لب دارد.

زمانی که سالن مسابقات شهر گوادالاخارا موفق به شکستن رکورد نوجوانان جهان شد مسوولان فدراسیون بین‌المللی و تماشاگران ایستاده وی را تشویق کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =