کد خبر: 12097
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
انتخاب هوشمندانه؛ ازدواج پایدار

کتاب «انتخاب هوشمندانه؛ ازدواج پایدار» در هشت فصل مقدمات لازم و مباحث حقوقی، اخلاقی و روان‌شناسی را که دختران و پسران لازم است پیش از ازدواج از آن آگاه باشند مطرح می‌کند.

به گزارش پیام خانواده  کتاب «انتخاب هوشمندانه؛ ازدواج پایدار» نخستین اثری است که موسسه فرهنگی روح الجنان در حوزه خانواده منتشر کرده است. این کتاب توسط هفت استاد از دانشگاه شهید بهشتی به رشته تحریر درآمده است؛ محسن ایمانی، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، مقدمه و ویراستاری علمی آن را انجام داده است.

این کتاب در هشت فصل مقدمات لازم و مباحث حقوقی، اخلاقی و روان‌شناسی را که دختران و پسران لازم است پیش از ازدواج از آن آگاه باشند مطرح می‌کند و به ارائه راهکار می‌پردازد. عنوان فصل‌ها عبارتند از فصل اول: ازدواج؛ امری مقدس، فصل دوم: از خودشناسی تا خودآگاهی، فصل سوم: مدیریت میل جنسی، فصل چهارم: آمادگی برای ازدواج، فصل پنجم: سن مناسب ازدواج، فصل ششم: ملاک‌ها و معیارهای انتخاب همسر، فصل هفتم: برخی موانع رایج ازدواج و راهکارهای پیشنهادی و فصل هشتم: تحلیلی بر شروط ضمن عقد.

مجتبی فائق مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت روح‌الجنان لواسان و مدیر انتشارات نسیم جانان درباره این کتاب گفته است: اثر حاضر که مخاطبش جوانان در سن ازدواج است، کمک می‌کند تا جوانان نگرش درستی نسبت به امر ازدواج پیدا کنند، خویشتن‌داری خود را تقویت کنند، به شناخت دقیق‌تری از خود و همسر آینده‌شان دست پیدا کنند، مهارت انتخاب درست را کسب کنند، نسبت به برخی از جنبه‌های حقوقی ازدواج آگاهی پیدا کنند و در نهایت، خود را برای پذیرش مسئولیت همسری آماده کنند.

قسمتی از متن کتاب

چگونگی شکل‌گیری مهارت خودآگاهی

اولین گام در ایجاد خودآگاهی، آگاهی است. آگاهی از چیستی، ضرورت و چگونگی ایجاد خودآگاهی. چنانچه آگاهی‌مان را افزایش دهیم، بهتر می‌دانیم که چرا این احساس را داریم؛ الان چه در ذهنمان می‌گذرد و علت رفتارمان در موقعیت‌های مختلف چیست. این دانش، فرصت و آزادی تغییر مواردی که برایمان ناخوشایند است را در اختیارمان قرار می‌دهد و ما می‌توانیم زندگی‌مان را مطابق شرایط و خواسته‌های خود بسازیم و از آن لذت ببریم.

بدون داشتن دانش در مورد اینکه «کیستیم» پذیرش خود و تغییر، غیرممکن خواهد بود. داشتنِ دید روشن و واضح از آنچه که هستیم و آنچه که می‌خواهیم باشیم و همچنین علت این خواسته به ما کمک می‌کند تا این خواسته‌ها را هشیارانه و فعالانه به واقعیت تبدیل کنیم.

پس از آگاهی و دانش، تمرین برای ایجاد و حفظ خود آگاهی لازم است. زیرا خودآگاهی دانش نیست بلکه مهارت است و هر مهارتی برای ایجاد نیازمند تمرین است. این تمرین ها باید به نحو منظم و با توالی درست انجام و تکرار شوند. مجموعه این تمرین‌ها را در کتاب ذهن آگاهی می‌توان یافت.

کتاب «انتخاب هوشمندانه؛ ازدواج پایدار» نوشته سیداحمد هاشمی علی‌آبادی، فاطمه وجدانی، حسین مقیسه، مرضیه محصص، علی قاسمی، سکینه سلمان ماهینی و مریم خوشدل روحانی در ۲۵۲ صفحه، در شمارگان هزار نسخه، پاییز ۱۴۰۰ منتشر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =