سند الکترونیک

مدیرکل اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از صدور اسناد الکترونیک خبر داد و گفت: برای نخستین بار شرکت‌ها اسنادی دریافت می‌کنند که دارای هولوگرام است و با اسکن رمزینه صریح (QRCode) روی سند، بخشی از اطلاعات ثبت شده آن مجموعه قابل رویت خواهد بود.

به گزارش پیام خانواده  ابوالفضل نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی ایرنا، افزود: اسناد الکترونیک شرکت‌ها مانند پروانه کسب واحدهای صنفی قابل نصب در محل فعالیت شرکت است و این طرح که برای صنعت و تجارت مزایای بسیاری دارد تاکنون تنها در چند کشور اجرا شده است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه اطلاعات مربوط به همه شرکت‌های فعال در زمینه فولاد با صدور اسناد الکترونیکی برای شرکت‌ها در دسترس قرار می‌گیرد و این اقدام برای افرادی که می‌خواهند در این صنعت سرمایه‌گذاری داشته باشند، اطلاعات مفید و قابل اتکایی است همچنین این اقدام برای فعالان بورس نیز ارزشمند است.

نصیری، ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری را نقطه آغاز تولید و اشتغال دانست و افزود: فعالان اقتصادی برای آغاز فعالیت‌های خود باید یک شرکت در این اداره کل به ثبت برساند تا بتوانند مراودات اقتصادی داشته باشند.

مدیرکل اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری با اشاره به ماده ۲۰ قانون تجارت و انواع شرکت‌ها افزود: از سال ۱۳۱۱ تاکنون شرکت‌های زیادی در کشور تاسیس شده‌ و در کنار آن شرکت‌هایی نیز منحل شده‌اند و اکنون حدود ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار شرکت و موسسه غیرتجاری ثبت شده در کشور داریم.

وی اظهار داشت: اکنون شرکت‌های سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود، تضامنی و تعاونی بیشترین فراوانی شرکت‌های ثبت شده در کشور هستند.

مدیرکل اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری ادامه داد: در حال حاضر ۷۹۵ هزار و ۳۶۷ شرکت سهامی خاص، هزار و ۷۴۴ شرکت سهامی عام، ۷۶۳ هزار و ۲۵۴ شرکت مسئولیت محدود، ۲۶۵ هزار و ۹۴۰ شرکت تعاونی و حدود ۱۰۰ هزار شرکت نیز با عناوین دیگری ثبت شده است.

نصیری افزود: سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۰۶ هزار و ۲۵۷ نام شرکت در اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری تایید و ۷۶ هزار و ۶۲۷ شرکت ثبت شده است.

فعالیت ۳۵۰۰ شعبه نمایندگی شرکت‌های خارجی در کشور

مدیرکل اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری درباره تعداد شعب نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران گفت: کل موسسات غیرتجاری ثبت شده در کشور ۱۷۵ هزار و ۹۲۴ موسسه است و اکنون حدود ۳۵۰۰ شرکت و موسسه خارجی در ایران نمایندگی دارد.

وی یادآور شد: مطابق قانون این اداره کل وظیفه تاسیس و ارائه شماره ثبت و شناسه ملی این شرکت ها را برعهده دارد سپس اطلاعات این شرکت‌ها باید در روزنامه رسمی منتشر شود همچنین تغییرات شرکت ها در زمینه افزایش و کاهش سرمایه، تغییرات مربوط به نشانی، اساسنامه و یا هر تغییر دیگر نیز باید در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =