کد خبر: 13443
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۴
شبکه‌های اجتماعی

صنعت دخانیات مدت‌هاست از طریق بازاریابی هدفمند که سیگار کشیدن را با تصاویری از محصولات با طعم شیرینی، تأیید افراد مشهور و محیط‌ های اجتماعی و سایر تاکتیک‌های فریبنده جذاب می‌کند، جوانان را جذب خود کرده است.

به گزارش پیام خانواده  بر اساس مطالعه جدیدی که توسط متخصصان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون (BUSPH) انجام شد، به نظر می رسد این رویکرد بازاریابی به ویژه از طریق رسانه های اجتماعی تاثیرگذارتر است.

این مطالعه که در ژورنال Addictive Behaviors منتشر شد، نشان داد استفاده مکرر از رسانه‌های اجتماعی با افزایش خطر استفاده جوانان از هر محصول تنباکو - از جمله سیگارهای الکترونیکی- مرتبط است.

جوانانی که قبلاً از دخانیات استفاده نمی کردند و روزانه از رسانه های اجتماعی استفاده می کردند، در مقایسه با جوانانی که کمتر از این پلتفرم ها استفاده می کردند، ۶۷ درصد بیشتر احتمال داشت که بعد از یک سال سیگار بکشند.

از آنجایی که تقریباً همه جوانان در نقاط مختلف دنیا در رسانه های اجتماعی فعال هستند و در طول روز به طور مکرر با شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک تاک درگیر هستند، این یافته ها نگرانی در مورد قرار گرفتن جوانان در معرض محتوای تبلیغاتی محصولات مضر را افزایش می دهد. در حالی که از اواسط دهه ۱۹۹۰ نرخ ملی سیگار کشیدن در بین جوانان ایالات متحده به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، تخمین زده می شود که ۱۰ درصد از دانش آموزان دبیرستانی - ۲.۸ میلیون نفر - در حال حاضر حداقل از یک محصول تنباکو استفاده می کنند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، این یافته‌ها بر مصرف دخانیات به‌عنوان یک موضوع دائمی بهداشت عمومی تأکید می‌کند و بر نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد اینکه چگونه تبلیغات دخانیات در رسانه‌های اجتماعی ممکن است به این مشکل دامن بزند، تأکید می‌کند.

همچنین سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارش جهانی خود آورده است در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۲۵ میلیارد نفر بالای ۱۵ سال در جهان محصولات دخانی مصرف می‌کردند در حالی که این تعداد در سال ۲۰۰۰ میلادی ۱.۳۶ میلیارد نفر بوده است.

این گزارش در عین حال پیش‌بینی کرده است شمار مصرف‌کنندگان دخانیات تا سال ۲۰۳۰ میلادی با وجود افزایش جمعیت به حدود ۱.۲ میلیارد نفر کاهش خواهد یافت.

در گزارش فوق آمده است جنوب شرق آسیا و اروپا بیشترین میزان مصرف‌کنندگان سیگار را دارند و برآورد شده که یک چهارم جمعیت آنها به محصولات دخانی اعتیاد دارند.

این تحقیق سازمان ملل نشان می‌دهد استفاده از تنباکو در برخی کشورها مانند مصر، اردن و اندونزی هنوز هم در حال افزایش است.

آمار نگران‌کننده دیگر این گزارش این است که به صورت متوسط حدود ۱۰ درصد افراد ۱۳ تا ۱۵ ساله به شکلی از نوعی ماده دخانی استفاده می‌کنند. این میزان به مفهوم مصرف تنباکو توسط ۳۷ میلیون نوجوان است که ۱۲ میلیون آنها از محصولات دخانی بدون دود استفاده می‌کنند.

در این گزارش آمده است از آنجایی که ۷۰ کشور در این زمینه هیچ گونه آماری ندارند، شمار واقعی این افراد ممکن است بیشتر از این باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =