کنفرانس ادیان

پیام خانواده - کشیش وردان ابوچینا با بیان اینکه هر دو نوع اتانازی(به مرگی) فعال و غیرفعال در دین مسیحیت نیز ممنوع است، گفت: خودکشی خیانت به نقشه خداوند است و کسی که دچار این می‌شود به خداوند خیانت کرده است.

به گزارش پیام خانواده؛ کشیش وردان ابوچینا، استاد دانشگاه رگنسبورگ آلمان و رئیس مرکز گفتگوی ادیان کلیسای جامع کرواسی، ۲۹ بهمن‌ماه در کنفرانس بین‌المللی «نقش ادیان، معنویت و دعا در پیشگیری از خودکشی» با محوریت دیدگاه مسیحیت درباره خودکشی و اضرار به نفس از کتاب مقدس که به همت مؤسسه بین‌المللی صلح و ادیان و با همکاری مؤسسه خانواده و تربیت معنوی خاتم برگزار شد، گفت: در کلیسای ما و درواقع در مسیحیت، اتانازی یکی از مشکلات دهه‌های اخیر است. اتانازی، به‌ معنی «به مرگی» است، در اصطلاح، شرایطی است که در آن بیمار بنا به درخواست خودش و یا به درخواست دکتر بدون اراده بیمار، او به‌صورت طبیعی و آرام بمیرد.

وی افزود: اتانازی در دین مسیحیت نیز یک امر ممنوعه است. اتانازی در سه شکل انجام می‌شود؛ اتانازی فعال به این معنا که دکتر تجویز می‌کند که ماده‌ای تزریق شود و فرد بمیرد. نوع دوم غیرفعال است؛ به این معنا که دیگر ماده‌ای در کار نیست و خانواده یا دکتر، مراحل درمان را قطع می‌کنند و این باعث مرگ می‌شود و نوع سوم اتانازی، مدل مباشرتی است که بدون تجویز دکتر، ماده‌ای به فرد تزریق شده و می‌میرد.

ابوچینا ضمن معرفی دیدگاه مسیحیت در خصوص اتانازی بیان کرد: در دیدگاه کتاب مقدس، آموزه‌های بسیار گسترده‌ای تحت عنوان مقدس بودن انسان داریم و عبارتی که به‌کار برده شده این است که انسان تصویر خدا روی زمین است. پس انسان آینه خدا روی زمین است و ما حق نداریم جان انسان را از روی عمد بگیریم، چراکه در کتاب مقدس در بخش «اعمال رسولان»، خداوند، بدن را عطا کرده است و فقط اوست که می‌تواند این جان را بگیرد و زندگی در دستان خداوند است.

وی افزود: در ۱۰ فرمان هم داریم که شما اجازه کشتن ندارید پس این فرمان شامل نفس نیز می‌شود. ممکن است این سؤال مطرح شود که چرا انسان دچار خودکشی می‌شود؟ دلیل اصلی، رنج بردن است و چرا خداوند اجازه رنج کشیدن را می‌دهد و جلوی این را نمی‌گیرد؟ در داستان یعقوب نبی نیز داریم که وقتی حضرت یعقوب(ع) بیمار شدند و فرزندان خود را از دست دادند، از خدا پرسیدند: «چرا رنج‌های مرا پایان نمی‌دهی؟» خداوند فرمود: «رنج بی‌پایان است. ولی در کنار آن، توفیق و محبت من هست. از این طریق می‌توانید رنج و عذاب را تحمل کنید.»

استاد دانشگاه رگنسبورگ آلمان ضمن بیان چیستی جایگاه خودکشی از دیدگاه مسیحیت گفت: خودکشی خیانت به نقشه خداوند است و کسی که دچار این می‌شود به خداوند خیانت کرده است. ما در کتاب مقدس مستقیماً راجع به خودکشی گزاره‌ای نداریم، اما مثال‌های فراوانی وجود دارد که افرادی در یهود، پس از خیانت به حضرت عیسی(ع)، خودکشی کرده‌اند. از جمله این مثال، شائول، اولین پادشاه اسرائیل که خود را پس از پیش‌ آمدن مسائلی کشت. در هیچ‌ جای کتاب مقدس، خودکشی امری خوشایند و خوبی نیست.

وی اظهار کرد: خودکشی در مقابل قانون طبیعی است؛ قانون طبیعی این است که انسان فطرتی برای حفظ خود دارد و این یک قانون الهی است. خودکشی در مقابل قدرت خداوند است و فقط خداست که می‌تواند به زندگی انسان پایان دهد. همچنین، خودکشی بر ضد جامعه است، چراکه با خودکشی، یک فرد از جامعه نیز حذف می‌شود. البته در الهیات نوین مسیحیت در حال کار و تحقیق روی این پدیده هستیم. این را به ضرس قاطع عرض می‌کنم که در مسیحیت مدرن، تمام کلیساها علیه این پدیده هستند و ریشه این پدیده را در بیماری‌های روانی می‌دانم. اما به نظر شخص من، مشکل اصلی این است که روحانیون مذهبی در مراکز روانکاوی و بیمارستان‌ها حضور ندارند.

ابوچینا در خصوص کارگر بیمارستان‌های دولتی در کشورهای سکولار اظهار کرد: در برخی بیمارستان‌های خصوصی در کشورهای سکولار، هزینه‌های زیادی در بخش اخلاق بیولوژیک از افراد گرفته می‌شود که یک جهت‌گیری دینی به آن‌ها داده شود، اما در بیمارستان‌های دولتی، این اجازه وجود ندارد زیرا دولت‌ها به دو جهت حاضر نیستند روحانیون وارد کار شوند چون هزینه‌اش را ندارند و نمی‌توانند تبلیغ مذهبی کنند. در کرواسی که مذهب قوی‌تر است، این مسئله امکان‌پذیر است ولی در فرانسه این‌طور نیست.

وی با معرفی نقش برخی کلیساها در حالات مرگ خودخواسته گفت: کلیساها سه بخش هستند؛ اکثریت کاتولیک و ارتدوکس مخالف هستند و امکان خودکشی ممکن نیست حتی اگر شخص در یک ماه یا ۱۰ روز بمیرد. در بعضی کلیساها مثل کرواسی، وقتی برای شخص هیچ راهی برای بازگشتی نیست با تماسی که با کشیش مسیحیت کلیسا دارند، اگر این کشیش اجازه دهد، این کشتن اتفاق می‌افتد. پس ترک درمان در بخش انفعالی است. حتی همین نیز با اکراه انجام می‌شود.

ابوچینا با اشاره به راهکار و اقدامات ادیان در جلوگیری از خودکشی بیان کرد: به‌عنوان یک روحانی مسیحی، پیشنهاد می‌کنم که نسبت به کسی که می‌خواهد خودکشی کند، موضع منفی نگیریم. در کلیسای کرواسی، بخشی به نام مراقبت‌های دینی ـ روانی راه‌اندازی و افراد متخصص تربیت کرده‌ایم و در این بخش، هر کس، هر مشکلی دارد، به حل آن پرداخته می‌شود.

وی یادآور شد: این اقدام، برای کلیسا یک موفقیت محسوب می‌شود که راهکار و تدبیری عملی، برای حل این‌گونه مسائل اندیشیده است. اجازه ندهید که ارگان‌هایی مانند سازمان ملل که به‌صورت قانونی، اتانازی را انجام می‌دهند، بتوانند این‌گونه کارها را انجام دهند. در کشورهایی مانند هلند و سوئیس، فردی که می‌خواهد اتانازی انجام دهد، به دولت هزینه‌ای پرداخت می‌کند تا به‌صورت قانونی خودش را آرام آرام، به شکل‌های مختلف بکشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =