معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: آماده‌ایم سال آینده تحت هر شرایطی مدارس را باز کنیم؛ آموزش‌های پسا کرونا قطعاً آموزش‌های ترکیبی خواهند بود، آموزش‌ها نه لزوماً ۱۰۰ درصد سنتی و نه ۱۰۰ درصد مجازی خواهند بود.

به گزارش پیام خانواده رضوان حکیم زاده  در برنامه زنده تلویزیونی "نگاه روز" از شبکه استانی فارس، گفت: از آنجا که امسال مدارس زودتر از هر سال در اواسط شهریورماه بازگشایی شد و با توجه به اینکه خانواده‌ها دغدغه‌های زیادی برای درگیری بیش از حد فرزندانشان در فضای مجازی داشتند، لذا  ایام نوروز فرصتی  برای استراحت معلمان، خانواده ها و دانش آموزان عزیز است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: در ایام نوروز برای دوره ابتدایی برنامه خلاقانه ای با عنوان " عید و هنر و داستان "  با هدف فراهم کردن فرصت بروز خلاقیت هنر در دانش آموزان در کنار  فعالیت‌های داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی پیش بینی شده که در چند سال گذشته نیز اجرا شده بود و برای سال جدید محور هنر نیز به آن افزوده شده است.

حکیم زاده گفت: بر این اساس دانش آموزان می‌توانند  خلاقیت‌های خود را در زمینه‌های نقاشی، عکاسی، داستان خوانی و فیلم به شکل مستند یا داستانی در قالب موضوعاتی چون دلتنگی برای مدرسه، دنیای با کرونا، دنیای  بدون کرونا ، ترویج همدلی و مدرسه سازی بروز دهند.

عید ۱۴۰۰ تکالیف سنتی نداریم

وی با اشاره به اینکه تکالیفی به شکل سنتی  برای ایام عید در نظر گرفته نشده است، متذکر شد: در ایام عید آموزشی در فضای مجازی نخواهیم داشت و قرار نیست دانش آموزان تکالیف خاصی انجام دهند، فقط می‌توانند آثار خلاقانه خود را تولید کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شرایط ناشی از شیوع کرونا، گفت: تا کنون با همت بلند و ایثار همکارانمان جریان آموزش تعطیل نشد خصوصا در استان فارس این کارخیلی جدی دنبال شد و درسنامه‌های با کیفیتی تدوین و توسط راهبران آموزشی و آموزگاران عشایری به مناطق دوردست توزیع شد و در دسترس دانش آموزانی که امکانات فناورانه ندارند برای پی گیری جریان آموزش قرار گرفت.

حکیم زاده در ادامه با بیان اینکه پایه اول و دوم سواد پایه محسوب می‌شود و بسیار متفاوت است، عنوان کرد: مدرسه جایی  بیشتر از آموزش صرف مفاهیم ریاضی، علوم و حتی زبان آموزی است و دانش آموزان در مدارس در واقع مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی را می‌آموزند.

وی گفت: تصور اینکه کودکی که شناختی از دنیای مدرسه ندارد از طریق گوشی یا تبلت حروف الفبا را  به طور کامل یاد بگیرد غیر قابل قبول است، حتی کشورهایی که در امر آموزش پیشرو هستند با وجود اینکه دسترسی‌های خوبی در زمینه‌های فن آورانه از جهت سرعت و پهنای باند دشتند مدارس را در دوره ابتدایی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی  بازگشایی کردند.

آموزش حضوری پایه اول و دوم دبستان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما نیز به دلیل دغدغه جدی که راجع به آموزش دانش آموزانمان داشتیم در ستاد ملی کرونا پیشنهاد کردیم و تصویب شد و در مناطق روستایی، عشایری و حاشیه شهر که خانواده‌ها نمی‌توانند کمک کننده باشند  به صورت محدود توانستیم جریان آموزش را به صورت حضوری برای پایه‌های اول و دوم برگزار کنیم.

وی بیان داشت: ما به شدت نگران سطح سواد یک نسل هستیم و کودکانی که امروز کلاس اول هستند اگر پایه سواد ضعیفی داشته باشند بناهای بعدی خوب شکل نخواهد گرفت و ممکن است در آینده آنها تاثیرگذار باشد لذا امیدواریم با ارزیابی صحیح و برنامه‌های مداخله‌ایی بتوانیم تا حد زیادی نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

حکیم زاده گذراندن دوره پیش دبستانی برای آمادگی ورود به مدرسه و موفقیت‌های بعدی را ضروری دانست و گفت:  در این راستا امسال دوره پیش دبستانی رایگان را در فضای مجازی راه اندازی کردیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: گروه‌هایی در شبکه شاد تشکیل شد و بسته‌های آموزشی به خانواده‌ها ارائه شد و آنها می‌توانند با ناظری که در شبکه مجازی  است ارتباط بگیرند و بر روند پیشرفت نو آموزان خود نظارت کنند.

۶۰ درصد نوآموزان در پیش دبستانی ثبت نام کردند

حکیم زاده با بیان اینکه اگر فرزندانمان را بدون برنامه رها کنیم در واقع این خود به معنای زیر پا گذاشتن حقوق کودکان است، گفت: بیش از ۶۰ درصد نوآموزانمان در سراسر کشور در این دوره ثبت نام کردند و در بعضی استان‌ها به طور ۱۰۰ در صد شرکت کننده داشتیم؛ همایش هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی در واقع ارائه مجموعه آثاری است که در محور  بحث تعلّق به هویت ایران اسلامی از برنامه‌های ماست و در دو بخش علمی و تجربی برگزار می‌شود.

وی در خصوص نحوه ارزیابی نهایی دانش آموزان مطرح کرد: ما در سال  گذشته تجربه بسیار موفق از برگزاری حضوری برخی از آزمون‌ها داشتیم و امسال هم مصمم هستیم با هماهنگی با وزارت بهداشت ارزیابی حضوری را از میزان یادگیری دانش آموزان در دوره ابتدایی خصوصا در پایه‌های اول و دوم داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: ما نگاهمان به امتحان به عنوان آزمونی در پایان یک دوره نیست بلکه  ارزیابی می‌کنیم برای یادگیری و لذا در دوره ابتدایی به شکل سنتی  اصلا امتحان نداریم و ارزیابی‌های عملکردی داریم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری همایش ملی آموزش در دوران همه گیری کرونا در فارس، گفت:این همایش با هدف برنامه ریزی برای آینده بود که در مواجه با کرونا چه درس‌ها، تجربه‌ها، چالش‌ها و فرصت‌هایی ایجاد شده است تا بتوانیم در آینده از آنها  استفاده کنیم.

پس از کرونا آموزش‌ها سنتی نیست

حکیم زاده با بیان اینکه آموزش‌های پسا کرونا قطعاً آموزش‌های ترکیبی خواهند بود، تصریح کرد: آموزش‌ها نه لزوماً ۱۰۰ درصد سنتی و نه ۱۰۰ درصد مجازی خواهند بود، البته با توجه به اینکه هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری خصوصاً در بعد اجتماعی تربیت نخواهد بود.

وی با اعلام آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس در سال آینده در هر شرایطی گفت: لازم است در آینده پس از کرونا نیز از فضای فناوری و ظرفیت‌هایی مانند صدا و سیما که با راه اندازی مدرسه تلویزیونی کمک شایانی در شرایط ایجاد شده داشتند بهره ببریم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از خانواده‌ها خواست تا با معلمان همراه باشند و انتظارات بیش از حد نداشته باشند چرا که نگرانی و دغدغه‌های بیش از حد آنها ممکن است بازخوردهای منفی  به کودکان هم منتقل کند و باید باورشان نسبت به توانمندی هایشان را حفظ کنیم و اگر مشکلی دارند  خانواده‌ها صبوری کنند و آرامش خود را حفظ کنند.

حکیم زاده ضمن تشکر از تلاش‌های ارزشمند معلمان خطاب به آنها گفت: نقش معلم فقط ارائه آموزش نیست و ارزیابی میزان یادگیری بسیار مهم است خصوصاً باید به یادگیری دانش آموزانی که می‌دانند از طرف خانواده‌ها حمایت نمی‌شوند بیشتر اهمیت دهند و مواظب حفظ سلامت خود نیز باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =