سید محمدحسین چاوشیان

پیام خانواده- کارشناس مسائل اجتماعی گفت: افزایش دانش خانواده و آگاهی از مهارت‌های ارتباطی و نحوه تعامل اعضای خانواده در کنار سواد رسانه‌ای می‌تواند کمک مؤثری برای نهادینه‌سازی خانواده محوری در فضای مجازی باشد.

 به گزارش پیام خانواده  سید محمد حسین چاوشیان در نشست علمی که با موضوع الزامات خانواده محوری در دنیای مدرن و به همت مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم برگزار شد، اظهار داشت: خانواده محوری را می‌توان در چندین معنا و رویکرد دنبال کرد. یک خانواده داریم که عبارت است از خانواده محوری در سیاست‌گذاری خانواده که از سوی مقام معظم رهبری منتشر شد و این بدان معناست که در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید خانواده را محور قرار دهیم؛ یعنی در هر برنامه‌ریزی اعم از آسیب‌های اجتماعی، توسعه علمی و مانند آن، خانواده را محور تمام سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها قرار دهیم، این معنا در بحث‌های حکمرانی و حاکمیت مطرح است.

وی ادامه داد: یک خانواده محوری هم داریم که جامعه‌شناسان و آسیب‌شناسان اجتماعی روی آن تأکید می‌کنند.

چاوشیان بیان داشت: در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، بیشتر این آسیب‌ها منشأ و خواستگاه خانوادگی دارد، موضوعاتی مانند طلاق، اعتیاد، فرار از خانه، اگرچه تعدادی از این‌ها آسیب‌های اجتماعی هستند؛ اما بیشتر این آسیب‌ها به‌خصوص ده آسیب اجتماعی که در چند سال اخیر مطرح شد، به‌خصوص اعتیاد و طلاق به خانواده ارتباط مستقیم دارد.

وی افزود: خانواده محوری به این معناست که حل مسائل اجتماعی یا کاهش آسیب‌های اجتماعی و حتی اصلاح و تربیت با محوریت خانواده انجام شود.

چاوشیان ادامه داد: وقتی از خانواده محوری صحبت می‌شود، باید دقیقاً مشخص شود کدام خانواده را می‌گوییم؟ آیا خانواده سنتی مهم است یا خانواده در اشکال جدید و مدرن؟

وی تصریح کرد: منظور این است که خانواده در شکل پیشرفته و مدرن هم باید خانواده باشد و تمام کارکردهایی خانواده را داشته باشد که در شکل‌های جدید بروز و ظهور کرده است، همان‌طور که مجموعه‌ای از تحولات باعث شد خانواده گسترده تبدیل به خانواده هسته‌ای شود و جامعه هم سیاست‌گذاری خودش را پیش برد و قوانین خاص خودش را تدوین کرد و هیچ‌کسی هم نگفت با تبدیل خانواده گسترده به خانواده هسته‌ای، فرهنگ اجتماعی و دین ما متزلزل می‌شود.

رئیس مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم تأکید کرد: در این جا ما می‌توانیم به سمتی برویم که مجموعه‌ای از سیاست‌گذاری‌ها را برای این نوع خانواده‌های جدید در نظر بگیریم، سیاست‌گذاری‌ها نباید فقط ناظر به حال باشد، بلکه باید تمرکز بیشتر آن بر روی آینده باشد.

وی افزود: باید برای تغییرات در خانواده آمادگی لازم را داشته باشیم و هوشمندانه آن را رصد کنیم و برای این تغییرات جدید، برنامه‌ها و سیاست‌های جدید و مفید را طرح‌ریزی کنیم.

چاوشیان ابراز داشت: نباید دست روی دست بگذاریم و فقط نظاره‌گر تغییرات باشیم و هنگامی‌که این تغییرات به یک فرهنگ و باور تبدیل شد برای اصلاح آن به فکر چاره‌جویی باشیم و به‌نوعی باید از تغییرات چند قدم جلوتر باشیم حتی موضوعات آینده‌پژوهی را در خانواده نیز لحاظ کنیم.

ضرورت نهادینه‌سازی خانواده محوری در فضای مجازی

وی با بیان این‌که ضرورت نهادینه‌سازی خانواده محوری در فضای مجازی در دنیای امروز امری غیرقابل‌انکار است، تأکید کرد: برای تحقق خانواده محوری در فضای مجازی نیازمند درنظرگرفتن چند مسئله هستیم، ما اگر بخواهیم فضای مجازی‌مان خانواده محور شود ابتدا باید شناخت کافی از خانواده داشته باشیم.

پژوهشگر حوزه زنان و خانواده تصریح کرد: دانش خانواده و اطلاع از مهارت‌های ارتباطی و نحوه تعامل اعضای خانواده در کنار سواد رسانه‌ای می‌تواند کمک مؤثری برای نهادینه‌سازی خانواده محوری در فضای مجازی باشد لذا قبل از هر چیز باید آگاهی‌های لازم هم در بعد خانواده و هم در بعد رسانه و فضای مجازی کسب نماییم تا بتوانیم محیط امن و آموزنده‌ای را برای اعضا خانواده در فضای مجازی شاهد باشیم، دولت‌ها نیز نقش مهمی در این زمینه دارند که می‌توانند با ارائه بسته‌های حمایتی و تشویقی فضای مجازی را به سمت خانواده محوری سوق دهند.

بسیاری از مشکلات ناشی از عدم خانواده محوری بودن است

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلاتی که امروزه در بحث خود خانواده داریم ناشی از عدم خانواده محوری بودن است به این معنا که اگر طلاق، عدم ازدواج و سایر معضلات خانواده‌ها را بررسی کنیم می‌بینیم که ناشی از عدم رویکرد خانواده محوری است.

کارشناس مسائل اجتماعی  تأکید کرد: عدم تعلقی که یک جوان نسبت به خانواده دارد به طوری که آن را فضای دل‌زدگی می‌بینند و در آن صمیمیت را پیدا نمی‌کند.

وی به نقش رسانه در خانواده محوری اشاره کرد و گفت: متاسفانه رسانه در حال حاضر با فیلم‌هایی که تولید می‌کند کجا کار قرار دارد به جرات می‌توان گفت که فیلم‌های دهه‌های قبل حتی با اهمیت خانواده گسترده از تولیدات امروز بهتر بودند.

نوجوانان در بستر اقیانوس محتواهای اینستاگرامی در معرض خطر هستند

چاوشیان تصریح کرد: متاسفانه کودکان و نوجوانان در بستر اقیانوس محتواهای اینستاگرامی در معرض خطر هستند ما نمی‌توانیم در جهت کاهش آسیب‌ها یکسری شبکه‌ها را فیلتر کنیم حال این‌که در صورت بسته شدن شبکه‌ها چه راهکاری داریم چه محتوای فاخری و چه جاذبه‌ای داریم، برای این موضوعات باید فکر اساسی کنیم.

یک نهاد فرا قوه‌ای یک نهاد فراسازمانی تعریف کنیم

وی به نقش سازمان و نهادها اشاره کرد و گفت: در حوزه زن ازدواج و خانواده، وزارت ورزش و جوانان، معاونت زنان در نهاد ریاست‌جمهوری، اداره بهزیستی، شورای مبارزه با مواد مخدر و حتی وزارت ارشاد در این زمینه وظایفی دارند اما هرکدام به‌صورت بخشی و جزیره‌ای کار می‌کنند در واقع نیامده‌ایم یک نهاد فرا قوه‌ای یک نهاد فراسازمانی تعریف کنیم تا برنامه‌ریزی‌ها به‌صورت هدفمند و مشخص باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =