جمعیت

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در آینده نه‌چندان دور، پیر شدن جامعه، امنیت کشور را به مخاطره خواهد انداخت، باید نقاط ضعف برنامه‌های خود و حتی برنامه‌های غربی‌ها را به لحاظ بینشی و رفتاری بررسی کنیم.

به گزارش پیام خانواده، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا حاجی ابراهیم  با اشاره به اهمیت نقش خانواده در جامعه و ضرورت کاهش مشکلات خانواده‌ها اظهار داشت: جدی بودن دغدغه مسائل و مشکلات اقتصادی به علت تأثیر مستقیم آن‌ها بر خانواده است. گاهی رشد قیمت ارز یا رشد تورم، تا جایی مشکل‌ساز می‌شود که حتی کیان خانواده را تهدید می‌کند و در مواردی نیز باعث فروپاشی آن می‌شود. مستأجر نمی‌تواند در خانه‌ای که سال گذشته اجاره کرده، زندگی کند؛ یا باید بیشتر کار کند و یا این‌که در محله پایین‌تری با همان اجاره سال گذشته به زندگی ادامه دهد.
وی به سیاست‌گذاری‌ها در حوزه خانواده اشاره کرد و ادامه داد: در سیاست‌گذاری، نوع و زاویه جهت‌گیری‌ها مهم است. مسائل اقتصادی باید در اولویت جدی قرار گیرد و اولویت بعدی باید بر سیاست‌گذاری‌های شهری و شهرنشینی باشد؛ به‌عنوان‌مثال، شهرداری برای امنیت خاطر و آرامش خانواده‌ها، پارک و بوستان می‌سازد. در این شرایط، خانواده‌های بیشتری شکل می‌گیرند و اگر جایی باشد که امنیت زیادی نداشته باشد و افرادی که پرسه می‌زنند وارد آن شوند، رفته‌رفته به فضایی تبدیل می‌شود که خانواده‌ها از آن گریزان می‌شوند. هر ایجاد و تأسیسی به حمایت و پشتیبانی و مانع‌زدایی نیاز دارد.
حاجی ابراهیم ابراز داشت: تمامیت کیان خانواده تابع سیاست‌گذاری‌هاست، گاهی یک برنامه کوچک و جزئی دقیق، اما مستمر می‌تواند تأثیر عمیق‌تری در استحکام خانواده و حمایت از آن داشته باشد که در گام اول این‌ها خودشان را به ما نشان نمی‌دهند فقط تبلیغات گره‌گشا نیست، بلکه همسویی برنامه‌ریزی‌ها با تبلیغات نیز راهگشا است.
وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های ما برای تشکیل خانواده، آن‌گونه که باید، راهبردی و مؤثر نبوده است، در این برنامه‌ریزی‌ها باید شاخص‌های اقتصادی در اولویت قرار گیرند و سپس به شاخص‌های پرداخته شود که بیشتر جنبه بینشی و عقیدتی دارند؛ زیرا وقتی کسی می‌گوید ازدواج نمی‌کنم؛ چون زن و بچه دست‌وپای من را می‌بندد؛ این یعنی ما ازنظر بینشی و عقیدتی با مشکل روبرو هستیم. نتانیاهو (نخست‌وزیر سابق اسرائیل) در مصاحبه‌ای در خود آمریکا با صراحت می‌گوید جامعه ایران را به سمتی سوق دهید تا با رهبرشان مخالفت کنند. برای ابراز این مخالفت، مدل لباس پوشیدن و رفت‌وآمدهای چهره‌های معروف و ستاره‌های سینما را برجسته کنید و ماهواره‌ها را به سمت ایران جهت دهید تا درنتیجه، باورهای بیشتر مردم تغییر کند، تا با این تغییر دیدگاه‌ها و دغدغه‌ها، حکومت ایران منفعل شود.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در کشور، شاهد برخی از سیاست‌گذاری‌ها به صورت دستوری بوده‌ایم؛ اما باید این سیاست‌گذاری‌ها، هم در عمل، با یک نگاه جامع دیده شود و هم در بطن جامعه بررسی شود. با نوسانات رشد اقتصادی در سال‌های اخیر، مشکلات چندبرابر شده و تحمل آن برای مردم، به‌ویژه اقشار ضعیف و کم‌درآمد، بسیار سخت شده است. فضای فردگرایی و خودمحوری و لذت‌جویی، افزون بر تضعیف باورها، موجب رواج بحران‌هایی مانند ازدواج سفید، همباشی، مجرد زیستی و روابط آزاد بین و دختر و پسر شده است.
وی خاطرنشان کرد: در آینده نه‌چندان دور، پیر شدن جامعه، امنیت کشور را به مخاطره خواهد انداخت. اگر بخواهیم راه‌رفته غرب را نرویم و تمدن جدیدی را پایه‌گذاری کنیم و جامعه هم یک جامعه جوان و امیدوار باشد، باید نقاط ضعف برنامه‌های خود و حتی برنامه‌های غربی‌ها را به لحاظ بینشی و رفتاری بررسی کنیم و این ضعف‌ها را با برنامه‌ریزی جدی و استاندارد رفع کرده و به سمت کاربردی شدن، پیش ببریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =