پیام خانواده- رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از رویکرد دولت کره جنوبی در تبعیت از تحریم‌ها علیه ایران، گفت: کره جنوبی باید به دنبال راهکارهای جبرانی باشد.

انتقاد رئیس اتاق ایران از کره جنوبی به دلیل تبعیت از تحریم‌های ضد ایرانی

به گزارش پیام خانواده، غلامحسین شافعی امروز در دیدار با یو کانگ هیون، سفیر کره جنوبی در اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از رویکرد دولت این کشور نسبت به ایران بعد از آغاز تحریم‌ها،گفت: در نقاط مختلف ایران ردپای کره جنوبی در انواع و اقسام صنایع و فعالیت‌های اقتصادی دیده می‌شود، اما بعد از تحریم‌ها علیه ایران ، اثرات منفی ناشی از تحریم‌ها از سوی کره جنوبی برای ما بسیار تعجب آور بود. زیرا علیرغم رابطه دیرینه بین دو کشور و رابطه خوب اقتصادی بین دو کشور، پیروی کره جنوبی از مسائل تحریم برای ما بسیار سخت تر از سایر کشورها بود، بطوری که حتی اذهان فعالان اقتصادی کشورمان نسبت به کارکرد در کره جنوبی از حالت مثبت به منفی تبدیل شد. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مبالغ قابل توجه مسدود شده ایران در کره جنوبی، افزود: حتی در رابطه با  دارو و مواد غذایی که از دایره تحریم‌ها خارج بود، ما نتوانستیم از محل این منابع بلوکه شده با کره جنوبی همکاری داشته باشیم، در صورتی که با سایر کشورها مانند کشور ژاپن که وابستگی زیادی به نیز به آمریکا دارد مسائلی از این قبیل را نداشتیم و توانستیم با این کشور مخصوصا در مورد مواد دارویی همکاری ها را ادامه دهیم و از طریق کشورهای ثالث همکاری‌ها را دهیم. 

* کاهش روابط تجاری ایران و کره جنوبی از 17 به کمتر از 2 میلیارد دلار

وی با تاکید بر اینکه  این مسائل برای هر دو کشور از نظر اقتصادی خسارت خواهد داشت، گفت: در حالی که پیش از این حجم تجارت سالانه ایران و کره جنوبی 17 میلیارد دلار بود، اکنون این رقم  به کمتر از 2 میلیارد دلار کاهش یافته است و این خسارت بزرگی برای فعالان اقتصادی دو کشور محسوب می شود بطوری که خلاء وجود کره در ایران باعث شده است که فعالان اقتصادی ایرانی به دنبال جایگزین باشند و این فعالیت های آینده ما را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد .

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: برخی از شرکت های ایرانی قراردادهایی را با فعالان اقتصادی کره جنوبی به امضا رسانده اند و به ازای آن مبالغی را نیز پرداخت کرده‌اند، اما موفق به خرید کالا نشده‌اند لذا از جنابعالی تقاضا دارم تا برای حل این موضوع اقدام شود. 

وی افزود: در حال حاضر می توان  نسبت به تامین بخشی از نیازها در زمینه تجهیزات پزشکی و دارو را از طریق کره فراهم کنیم و این مساله می تواند برای آینده فعالان اقتصادی دو کشور مفید باشد. از سویی از بین رفتن بازار ایران برای کره جنوبی می تواند مساله مهمی باشد و باید برای این موضوع راهکاری اندیشیده شود. 

شافعی گفت: کره جنوبی باید برای تلطیف کردن روابط تجاری بین دو کشور، روش های جبرانی را در نظر بگیرد تا در ادامه بتوانیم سطح همکاری ها را ارتقا دهیم.

در ادامه رئیس اتاق ایران درباره استفاده از تمام ظرفیت‌های این اتاق برای احیای همکاری‌های تجاری و رفع موانع و مشکلات موجود بین دو کشور اعلام آمادگی کرد و پیشنهاد داد تا کمیته‌ای دائمی بین دو کشور برای برقراری ارتباط مستمر بین فعالان اقتصادی تشکیل شود.

وی بیان داشت:  ایران و کره‌جنوبی بعد از این می‌توانند همکاری‌ مشترک خود را فراتر از ایران برده و در سطح منطقه گسترش دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =