پیام خانواده- افزایش شدید قیمت گندم و خوراک دام در بازارهای جهانی و وابستگی شدید کشور به این محصولات زنگ هشداری است تا دولت سیزدهم کاهش وابستگی این محصولات را برای سال آینده برنامه ریزی کند.

به گزارش پیام خانواده، قیمت محصولات اساسی در بازارهای جهانی روند افزایشی خود را از یکسال گذشته ادامه می دهد و در این میان شیوع ویروس کرونا هم به روند افزایشی قیمت افزوده است.

محصولات اساسی نظیر گندم که قوت مردم به حساب می آید و خوراک دام نظیر ذرت، کنجاله سویا و جو که 70 درصد قیمت تمام شده محصولات پروتئینی را تشکیل می دهد به عنوان مهمترین کالاهای اساسی و استراتژیک به حساب می آید.

سالهاست که کشورها با توجه به اهمیت محصولات اساسی در تامین امنیت غذایی کشورها، الگوی کشت خود را به سمت کشت این گونه محصولات سوق داده اند و پس از شیوع ویروس کرونا در نزدیک به دوسال گذشته اهمیت این گونه محصولات دو چندان شده و صادرات این محصولات هم محدودتر شده و به این دلیل روند افزایشی قیمت ها تشدید شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ امروز نیز قیمت انواع محصولات اساسی مانند گندم، خوراک دام و دانه های روغنی در بازارهای جهانی افزایش یافت به طوری که هر بوشل گندم با 5 دلار افزایش به قیمت 692 دلار معامله شد، قیمت ذرت هم با رشد 2 دلاری هر بوشل به قیمت 515.25 دلار به فروش رفت.

قیمت انواع دانه های روغنی که از کنجاله آن برای خوراک دام استفاده می شود 4.75 دلار رشد قیمت داشت.

ایران اگرچه خودکفایی گندم را در سالهای گذشته در کارنامه خود دارد اما امسال بیش از 5 میلیون تن باید گندم وارد کند چرا که کل خرید تضمینی امسال از 4.5 میلیون تن فراتر نرفته است.

بنا به اعلام بنیاد گندمکاران کم بودن نرخ خرید تضمینی  گندم در سال گذشته و نیز خشکسالی مهمترین عامل کاهش تولید گندم در سال جاری است.

در خوراک دام نظیر ذرت، کنجاله و جو در مجموع ایران بیش از 70 درصد نیاز خود را وارد می کند و برنامه های خود کفایی در سالهای گذشته برای تولید این محصول موفقیت آمیز نبوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =