اموزش مجازی

پیام خانواده- یک روانشناس با اشاره به بازیگوشی و بی توجهی دانش آموزان در کلاسهای مجازی، گفت: بعضا برخی والدین می‌گویند وقتی آموزشها آنلاین هست دیگر نیازی به تهیه اقلام مورد نیاز آموزش اعم از دفتر و لوازم تحریر نیست، در حالی که همین نگرش والدین و کم اهمیت دانستن آموزش آنلاین باعث می‌شود فرزندان نیز نسبت به آموزش مجازی بی‌توجه شده و آن را سبک بشمارند.

به گزارش پیام خانواده، شبنم طلوعی در آستانه بازگشایی مدارس و با اشاره به گله برخی والدین نسبت به جدی نگرفتن آموزش آنلاین توسط فرزندان، اظهار کرد: والدین باید تمام اقداماتی که برای شروع سال تحصیلی حضوری در سالهای قبل اعم از تهیه دفتر و لوازم تحریر و... انجام می‌دادند را در شروع سال تحصیلی آنلاین نیز با همان اهمیت و حساسیت انجام دهند. والدین باید آموزش آنلاین را جدی گرفته و با همان توجهی که نسبت به آموزش حضوری فرزندان داشتند، وسایل مورد نیاز برای آموزش آنلاین را تهیه کنند تا فرزندان متوجه شوند تفاوتی میان آموزش آنلاین و حضوری وجود ندارد.

این روانشناس در ادامه با اشاره به تقلب دانش آموزان در کلاسهای آنلاین و به خطر افتادن سواد دانش آموزان، افزود: والدین باید اهمیت آموزش آنلاین را برای فرزندان خود توضیح دهند. حتی مدارس می‌توانند پیش از شروع رسمی سال تحصیلی جلساتی تحت عنوان مزایا و معایب کلاسهای آنلاین برگزار کنند و راهکارهایی برای کنار آمدن دانش آموزان با این نوع آموزش ارایه دهند.

طلوعی با بیان اینکه بی شک به دلیل تازگی تدریس آنلاین برای دانش آموزان که اکنون دو سال است آن را تجربه می‌کنند بسیاری از دانش آموزان به تدریس آنلاین به عنوان فرصتی برای فرار از درس نگاه می‌کنند، با تاکید به اهمیت استراحت میان کلاسهای آنلاین در فهم بهتر مطالب درسی، تصریح کرد: استراحت میان کلاسهای آنلاین از جمله موارد ضروری محسوب می‌شود چراکه در حین آموزش ارتباطی میان دانش آموزان و تنوعی که در کلاسهای حضوری شاهد آن بودیم وجود ندارد و از این رو استراحت برایشان ضروری است. از سوی دیگر به دلیل نگاه دائم چشم‌ها بر صفحه مانیتور گوشی یا تب‌لت چشم دانش آموزان نیز به سرعت خسته می‌شود و برای جلوگیری از آن لازم است استراحتی میان کلاسهای آنلاین وجود داشته باشد.

این روانشناس با اشاره به تغییر و تحولاتی که در عرصه آموزش ایجاد شده است و با تاکید بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌های نوین در عرصه آموزش، تلفن همراه را یکی از اصلی ترین عناصر آموزش مجازی دانست و درباره چگونگی میزان ساعاتی که فرزندان می‌توانند از تلفن همراه استفاده کنند، توضیح داد: والدین باید در مورد اینکه چه ساعت ‌هایی گوشی تلفن همراه را برای آموزش در اختیار فرزندان خود قرار دهند و چه ساعاتی آن را از فرزند خود بگیرند برنامه‌ای داشته باشند و آن را جزء قوانین خانه خود لحاظ کنند. والدین می‌توانند هنگام وابستگی شدید فرزندان به تلفن همراه محدودیت های صحیحی برای میزان استفاده فرزندان از تلفن همراه در نظر بگیرند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: برای مثال والدین می‌توانند یک روز در هفته را برای تمام اعضای خانواده به روز بدون تلفن همراه اختصاص دهند و با انجام فعالیت‌های سرگرم کننده خانوادگی به کودک و نوجوان یادآوری کنند که بدون تلفن همراه هم می‌توان از لحظات لذت برد. یا اینکه در هنگام افت تحصیلی فرزند، از تلفن همراه به عنوان ابزاری برای کسب نمره خوب در دروس مدرسه استفاده کنند تا فرزند در صورت موفقیت در دروس خود بتواند ساعات بیشتری از تلفن همراه استفاده کند.

این روانشناس در عین حال این را هم گفت که والدین برای جلوگیری از وابستگی شدید کودکان و نوجوانان به تلفن همراه می‌توانند قانونی در خانه خود اعمال کنند که به واسطه آن پس از ساعت معینی از شب، استفاده از تلفن همراه ممنوع باشد.

طلوعی در پایان سخنان خود با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید و لزوم خواب به موقع دانش آموزان به ویژه دانش آموزان مقطع ابتدایی و کلاس اولی، تاکید کرد: زمان خواب برای کودکان به معنای زمان تنهایی، سکوت، تاریکی و بی‌تحرکی است و از این رو با روشهای مختلف مثل گرسنگی، رفتن به دستشویی و.. سعی در به تعویق انداختن زمان خواب دارند. بنابراین والدین باید معنای خواب را با روشن کردن چراغ خواب، خواندن قصه پیش از خواب و... برای کودک تغییر دهند. همچنین سعی کنند فرزندشان یک ساعت پیش از خوابیدن تلویزیون تماشا نکند و بازی کامپیوتری انجام ندهد تا سطح هیجاناتش کاهش یابد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =