کد خبر: 5108
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷

پیام خانواده- پژوهشگران جرم‌شناسی با انجام یک مطالعه، با استفاده از پرسش‌نامه عوامل موثر در خرید و فروش داروهای غیر مجاز و قاچاق دارو در منطقه ناصرخسرو تهران را بررسی کردند.

عوامل زمینه‌ساز خرید و فروش داروهای غیر مجاز در ناصرخسرو

به گزارش پیام خانواده، صنعت دارو به عنوان یکی از صنایع استراتژیک نقش مهمی در سلامت و امنیت جامعه ایفا می‌کند و به همین خاطر؛ همواره مورد توجه اقتصاددانان و سیاست‌گذاران این عرصه بوده است.

پدیده قاچاق یکی از موضوع های مهم و حساس از منظر اقتصادی، جرم شناسی و حقوق جزا است. به همین دلیل رسیدگی به این موضوع به عهده مرجع قضایی اختصاصی (دادگاه‌های انقلاب اسلامی) گذاشته شده است. قاچاق دارو بعد از مواد مخدر و اسلحه وحشتناک‌ترین نوع قاچاق است چرا که زیان آن فقط شامل زیان اقتصادی نیست؛ بلکه سلامت و جان انسان‌ها را نیز به خطر می‌اندازد.

با توجه به اهمیت این موضوع؛ پژوهشگران جرم‌شناسی با انجام یک مطالعه، علل و زمینه‌های خرید و فروش داروهای غیرمجاز و قاچاق را در منطقه ناصر خسرو تهران مورد بررسی قرار دادند.

برای انجام این مطالعه به صورت تصادفی، ۷۰ نفر از بزهکاران و بزه‌دیدگان خرید و فروش داروهای غیرمجاز و قاچاق، از طریق پرسش‌نامه بررسی شدند.

در این پرسش‌نامه‌ها، میزان تاثیر عواملی مانند بیماری، فقر فرهنگی، نیاز و ضرورت، تاثیرات دولت و سطح اطلاعات و تحصیلات فروشندگان و خریداران داروی غیرمجاز و قاچاق ارزیابی شدند.

نتایج این مطالعه نشان داد که دولت با ۴۲ درصد، بیشترین تاثیر را در خرید و فروش داروهای غیرمجاز و قاچاق در منطقه ناصرخسرو تهران داشته و در رتبه اول عوامل موثر بر خرید و فروش این داروها قرار دارد. پس از آن، سطح اطلاعات و تحصیلات فروشندگان و خریداران داروهای غیرمجاز و قاچاق، نیاز و ضرورت و همچنین فقر فرهنگی اصلی‌ترین عوامل موثر در این معضل بودند.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ برای ممانعت از ارتکاب و پیشگیری از تکرار خرید و فروش داروهای غیر مجاز و قاچاق، دولت باید سیاست‌های پیشگیرانه حمایتی را اتخاذ کند؛ تا افراد مضطرب و بیمار احساس امنیت کرده و همیشه خود را در زیر چتر حمایتی دولت و جامعه بدانند.

همچنین این محققان پیشنهاداتی را برای جلوگیری و کاهش خرید و فروش داروهای غیر مجاز و قاچاق ارائه دادند:

-هم‌گام‌سازی سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی موجود در جامعه، برای کارآمد شدن روش‌های ناظر بر خرید و فروش داروهای غیرمجاز و قاچاق؛

-انجام وظیفه نهادهای حکومتی متولی در قواهای دوگانه قضایی و اجرایی؛

- حمایت از تولیدات داخلی دارو و افزایش کیفیت این محصولات؛

-نظارت بر واردات داروها و همچنین توزیع داروهای تجویزی بدون نسخه در داروخانه‌ها

و...

در انجام این تحقیق جمال بیگی و سونیا علیزاده سامع؛ پژوهشگران جرم‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه، به صورت مقاله علمی با عنوان «عوامل موثر بر خرید و فروش داروهای غیرمجاز و قاچاق در منطقه ناصرخسرو تهران» در مجله حقوق پزشکی منتشر شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =