واکسن

مدیر کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن رازی کوو پارس گفت: توافق اولیه با وزارت بهداشت برای تزریق عمومی واکسن رازی کووپارس انجام شده و امید است این واکسن به زودی در سبد واکسیناسیون کشور قرار گیرد و به هموطنان عزیز تزریق شود.

به گزارش پیام خانواده  دکتر مجتبی نوفلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا افزود: این واکسن شامل ۲ دز تزریقی و استنشاقی است.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۰ میلیون دز واکسن رازی تولید شده که پنج میلیون دز آماده تحویل به وزارت بهداشت است.

نوفلی ادامه داد: تولید واکسن های تزریقی و استنشاقی رازی کوو پارس با توجه به اطمینان کامل از اثربخشی و ایمنی زایی آن در مطالعات پیش بالینی و فازهای یک و دو بالینی آغاز شده و این کار ادامه می یابد.

مدیر کارآزمایی بالینی فاز ۳ واکسن رازی کوو پارس اظهار داشت: هم اکنون نیز درخواست هایی از چند کشور برای خرید واکسن رازی کوو پارس از موسسه رازی شده است که در حال رایزنی هستیم.

چه تعداد داوطلب در فاز سه کارآزمایی بالینی واکسن دریافت کردند

وی روند مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس را مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: تاکنون حدود ۲۳ هزار داوطلب دز اول واکسن را زده اند و حدود ۱۸ هزار داوطلب هم دز دوم را تزریق کرده اند.

مدیر کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن رازی کوو پارس گفت: تا کنون حدود ۴ هزار داوطلب این مرحله هم دز سوم استنشاقی خود را دریافت کرده اند.

وی افزود: بعد از اتمام موفقیت آمیز مراحل اول و دوم کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس، فاز سوم از ۱۴ شهریور ماه آغاز شد.

نوفلی بیان کرد: در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس مقایسه ای بین واکسن رازی و واکسن سینوفارم انجام می شود.

ایمنی زایی واکسن رازی به اثبات رسید

وی ادامه داد: آنالیز بینابینی مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن به اتمام رسیده و نتایج اولیه نشان دهنده ایمنی زایی بالا و بی ضرری این واکسن است.

نوفلی تصریح کرد: بی ضرری و  ایمنی زایی  واکسن رازی کوو پارس در فاز اول مطالعه بالینی با انجام آزمایش های گسترده و کامل افراد در مدت بیش از ۸ ماه پیگیری به اثبات رسیده بود. در این مرحله نشان داده شد که رازی کوو پارس واکسنی ایمن است.

مدیر کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن رازی کوو پارس گفت: میزان اثربخشی نسبی (Relative efficacy) این واکسن در انتهای فاز سوم کارآزمایی بالینی به طور دقیق مشخص خواهد شد.

وی تاکید کرد: هرچند تا این لحظه نتایج این مطالعه در مورد اثربخشی بسیار عالی بوده است، اما به زودی نتایج بینابینی نسبت یا درصد دقیق آن منتشر خواهد شد.

نوفلی درخصوص تهیه مقاله از مراحل این مطالعه اظهار داشت: مقاله پیش بالینی این واکسن به یک مجله معتبر بین المللی ارسال شده که در حال داوری است.

مدیر کارآزمایی بالینی فاز ۳ واکسن رازی کوو پارس اظهار امیدواری کرد که این مقاله به زودی در این مجله معتبر منتشر شود.

وی ادامه داد: مقاله های فاز اول و دوم کارآزمایی بالینی تهیه شده و در حال ارسال به یک مجله معتبر است تا پس از داوری، منتشر شود.

به گزارش ایرنا، واکسن "رازی کوو پارس"، دومین واکسن ایرانی کرونا با سعی و تلاش محققان ایرانی وارد کارآزمایی بالینی شد. مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با حدود ۱۰۰ سال سابقه در تولید واکسن، از اواخر اسفند ۹۸ پای به عرصه ساخت واکسن کرونا نهاد.

واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و سخت ترین پروتکل های داخلی درحال ساخت است. این موسسه از روش پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرده است.

این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا اوایل فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، فروردین ماه دزسنجی و فرمولاسیون انجام و آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان آغاز شد. در خرداد ماه تزریق به میمون و ارزیابی ایمنی زایی و بی خطری در این حیوان انجام و اواخر مرداد ماه پرونده به سازمان غذا و دارو ارسال شد.

کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس از دهم اسفند ماه ۹۹ در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد و در حال حاضر مرحله سوم تست انسانی را می گذارند، سازمان غذا و دارو در آبان ماه امسال مجوز اضطراری واکسن رازی کوو پارس را صادر کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =