نماز اول وقت

بسیاری از ما دوست داریم نماز اول وقت بخوانیم اما به علت شرایط زندگی و کاری که در ساعات اذان داریم فضیلت نماز اول وقت را از دست می‌دهیم. در این گزارش به چند فوت و فن برای از دست ندادن فضیلت نماز اول وقت اشاره کرده‌ایم.

 به گزارش پیام خانواده  قدیمی‌ها می‌گفتند نماز نور است هرچه از اول وقت بودنش فاصله بیفتد از نورش کم می‌شود و چون امام زمان (عج) نماز را اول وقت می‌خواند هرکس که نمازش را اول وقت بخواند همراه امام زمانش خوانده‌است و همین اول وقتی نماز، نمره قبولی نماز را بیشتر می‌کند. خواندن نماز اول وقت را بسیاری از نمازگزاران دوست دارند اما همیشه این گله را دارند که در شرایطی قرار دارند که خواندنش برایشان ممکن نیست و در فضا و مکان و حتی شرایط مناسبی حضور ندارند تا وضو بگیرند و نمازشان را اول وقت بخوانند. گله‌ای که بسیاری از خانم‌ها باتوجه به پوشش و سختی بیشتر در وضو گرفتن بیشتر از آقایون دارند. در این گزارش سعی کردیم با چند راهکار ساده خواندن نماز اول وقت در هر جا و مکانی را برای کسانی که دغدغه‌اش را دارند آسان‌تر کنیم.

همیشه با وضو باشید

وضو گرفتن همیشه فقط برای نماز نیست. بسیاری از افراد معتقدند که بهتر است همه کارهایشان را با وضو انجام دهند تا خیر و برکت بیشتری برایشان داشته باشد. با وضو از خانه بیرون بروند در محل کار حاضر شوند. با وضو غذا درست کنند. با وضو به مهمانی بروند. با وضو بودن این امکان را به شما می‌دهد که وقت نماز راحت‌تر باشید و دیگر نیازی به پیدا کردن سرویس بهداشتی برای وضو ندارید. وضو داشتن رغبت شما را برای خواندن نماز اول وقت هم بیشتر می‌کند. پس همیشه با خودتان یک قرار داشته باشید که بعد از هربار استفاده از سرویس بهداشتی وضو بگیرید و دائم الوضو باشید. کاری که سخت نیست اما لذت و راحتی بسیار زیادی در طول روز به شما خواهد داد.

بطری آب به همراه داشته باشید

با یک لیوان آب هم می‌توان وضو گرفت. این جمله را به یاد داشته باشید. همیشه قرار نیست برای وضو گرفتن جلوی شیر آب بروید و آب زیادی مصرف کنید. اتفاقا توصیه شده‌است که با کمترین میزان ممکن وضو بگیرید که ثوابش هم بیشتر است. پس خوب است همیشه یک بطری کوچک آب آشامیدنی همراهتان باشد که در صورت نیاز از آن برای وضو گرفتن هم استفاده کنید و هرگاه شیر آبی دیدید آن را پر کنید. اینطوری در وقت نماز حتی اگر سرویس بهداشتی مناسب پیدا نکردید، می‌توانید در گوشه‌ای بی سرو صدا وضو بگیرید و نماز اول وقت را به جا بیاورید.

دستمال مرطوب و پاک‌کننده به همراه داشته باشید

دستمال مرطوب بی‌شک یکی از بهترین اختراعات بشر است. دستمال مرطوب به خصوص به خانم‌ها کمک می‌کند اگر صورتشان کرم ضد آفتاب یا مواد آرایشی دارند و یا احساس می‌کنند صورتشان چندان تمیز نیست با دستمال مرطوب به سادگی تمیز کنند و برای وضو گرفتن آماده شوند.

در کیف‌تان مهر داشته باشید

مهر نماز مهم‌ترین وسیله‌ای‌ست که نماز اول وقت را برایتان آسان می‌کند. پس حداقل یک جانماز و یا یک مهر کوچک در لوازم همراه‌تان جای بدهید تا نماز اول وقت‌تان از دست نرود.

یک متر و نیم سفره یکبار مصرف

برخی گله دارند که در بسیاری از محیط‌هایی که رفت و آمد دارند محلی برای نماز خواندن و یا نماز خانه و یا هرجایی که یک فرش وجود داشته باشد وجود ندارد و همین باعث عقب افتادن نمازشان می‌شود. برای این مشکل چند راهکار ساده وجود دارد. اگر در محل کار هستید می‌توانید همیشه یک سجاده داشته باشید که کار فرش را برایتان انجام دهد. اگر در رفت و آمد هستید یک متر و نیم سفره یکبار مصرف ساده و کم‌جا با خودتان داشته باشید و در وقت نماز آن را گوشه‌ای پهن کنید و نمازتان را اقامه کنید.

به خاطر چادر نداشتن نماز را به تاخیر نیندازید

بیشتر خانم‌ها دوست دارند هنگام خواندن نماز چادر داشته باشند. اما چون برخی از پوشش چادر استفاده نمی‌کنند ممکن است احساس کنند نمی‌توانند نمازشان را اول وقت بخوانند. در صورتی که چنین نیست. پوشش چادر برای خواندن نماز الزامی نیست. اگر در محیطی هستید که چادر نماز در آن وجود ندارد هیچ اشکالی ندارد. می‌توانید با همان پوشش مرتب مانتو و شلوار که حجاب نماز در آن کاملا رعایت شده باشد نمازتان را اقامه کنید.

نمازخانه‌های محیط‌های عمومی و مساجد را شناسایی کنید

اگر وقت نماز در خیابان هستید بهتر است نزدیکترین مسجد را پیدا کنید و نمازتان را در آنجام اقامه کنید اما اگر در مترو و یا جایی دور از مسجد هستید برخی از ایستگاههای مترو و یا پارک‌ها و معابر شهری محلی برای اقامه نماز دارند. می‌توانید آن‌ها را شناسایی کنید و زمانیکه در آن منطقه در رفت و آمد بودید با حضور در آن مکان‌ها نمازتان را بخوانید.

پیدا کردن قبله را یاد بگیرید

یکی از چالش‌های نمازخواندن در مکان‌های مختلف و تازه پیدا کردن قبله است. برای یافتن قبله می‌توانید از نرم‌افزارهای قبله یاب پیدا کنید که این روزها انواع و اقسام آن در بازارهای اپلیکیشن‌های تلفن همراه موجود است. همچنین می‌توانید جهت شمال شهر را پیدا کنید و با توجه به جهت‌های اصلی، جهت جنوب غربی را که قبله است پیدا کنید و به همان سمت نماز بخوانید.

نرم افزار پخش اذان بریزید

ممکن است شما در محلی قرار گرفته باشید که در وقت اذان صدای هیچ مسجد و یا تلویزیونی وجود نداشته باشد که از وقت اذان باخبر شوید. پس بهتر است در تلفن همراهتان نرم افزارهای اوقات شرعی را بریزید تا شما را از وقت اذان با خبر کنند که برای اقامه نماز آماده شوید.

اول نماز بعد غذا

برخی از ما هنگام اذان می‌گوییم الان گرسنه هستیم و ضعف داریم بعد از غذا نمازمان را بخوانیم. اتفاقی که برای نماز ظهر و عصر بیشتر پیش می‌آید. آن وقت بعد از خوردن غذا احساس سنگینی می‌کنیم و احساس می‌کنیم باید کمی استراحت کنیم و همینطور نماز را به عقب می‌اندازیم. بهترین کار این است که اول نماز بخوانیم و بعد غذا بخوریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =