سید محمدحسین چاوشیان

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی "خاتم" اقدام به برگزاری اولین کنفرانس بین المللی "خانواده و تربیت معنوی" به پنج زبان کرده اند.

به گزارش پیام خانواده  سید محمد حسین چاوشیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس بین المللی خانواده و تربیت معنوی اظهار داشت: خانواده به‌عنوان مهم‌ترین واحد اجتماعی_عاطفی در تمام مراحل رشد و ابعاد تربیتی افراد نقش مهم و منحصر به فردی دارد و درحقیقت اساس چگونگی شخصیت فرد را پی‌ریزی می‌کند. کانون اصلی فرایند اجتماعی شدن فرد در خانواده شکل می‌گیرد بر این اساس در شکل‌گیری نگرش‌ها و ارزش‌ها و باورهای فرد نقش اصلی را برعهده دارد و بر نوع روابط فرد با سایر افراد، عوامل و نهادهای اجتماعی دیگر تاثیر می‌گذارد. محققان خانواده معتقدند مشکلات و آسیب‌های روانی_اجتماعی افراد برگرفته از روابط درون خانواده است.ازاینرو، خانواده می‌تواند از یک‌سو کانون شکل‌گیری مشکلات و از سوی دیگر محور التیام‌بخش و درمان مشکلات باشد. امروزه بسیاری از تغییر و تحولات نظام گسترده‌ی اجتماعی ریشه در خانواده دارد و این تحولات نه‌تنها یک مسئله اجتماعی تلقی نمی‌شود بلکه دارای ابعاد مختلف فرهنگی روان‌شناختی، سیاسی و اقتصادی است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین کارکردهای خانواده فراهم آوردن بستر تربیت معنوی برای افراد است. معنویت انرژی حیاتی است که به زندگی انسان معنا میدهد و صاحب نظران آن را " جوهر مشترک ادیان" میدانند. معنویت به عنوان گرایشی نو در عرصه های تربیتی و فرهنگی به دو دلیل رخ داده است، یکی آنکه حوزه تربیت بهترین موقعیت و فرصت برای تبلور معنویت در انسان را فراهم میکند و دیگر آنکه موضوع معنویت ذاتا موضوعی تربیتی است. منظور از تربیت معنوی، تربیت در جهت شکل گیری ارزش ها و باورهای فرد در ارتباط با خویشتن، خداوند، مخلوقات و موجودات و طبیعت است، در واقع می توان آن را فرصتی برای فراهم آوردن بستری برای برای پاسخگویی جستجو و تقاضای انسان برای هویت شخصی، ارتباطش با خالق ، جامعه و دنیای پیرامون در نظر گرفت. اساسا تربیت معنوی، عمیق ترین و مشکل ترین نوع تربیت و حلقه مفقوده انسان امروزی است.

دبیر کمیته علمی نخستین کنفرانس بین المللی خانواده و تربیت معنوی تصریح کرد: با در نظر گرفتن چنین ضرورتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی "خاتم" در راستای فراهم آوردن فرصت مناسبی برای گسترش و ترویج نتایج حاصل از پژوهشهای محققان و صاحب نظران حوزه خانواده در سطح بین الملل اقدام به برگزاری اولین کنفرانس بین المللی "خانواده و تربیت معنوی" به پنج زبان فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی آذربایجانی و فرانسه اقدام کردند.

وی بیان داشت: این کنفرانس با مجوز ISC به شماره ۲۱۶۳۰-۰۱۲۱۰ و توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی «خاتم» در تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۱ برگزار میگردد. حضور بیش از چهل استادصاحب نام حوزوی و دانشگاهی در کمیته علمی کنفرانس و بیش از ده ها استاد بین المللی از کشورهای مختلف از جمله: سوییس، آلمان، لهستان، فرانسه، هندوستان، آذربایجان، ایالات متحده امریکا، کانادا ،روسیه و.... یکی از امتیازات ویژه این کنفرانس محسوب می شود که برای اولین بار در سطح کشور و جهان با این عنوان برگزار می شود که افتخار بزرگی برای ام القرای جهان اسلام و تشیع و شهر مقدس قم به عنوان میزبان این رویداد بزرگ بین المللی خواهد بود.

نخستین کنفرانس بین المللی خانواده و تربیت معنوی برگزار می شود

چاوشیان تصریح کرد: از دیگر امتیازات و نکات مهم ، همراهی بیش از بیست مرکز علمی حوزوی و دانشگاهی بعنوان حامیان علمی و معنوی این کنفرانس می باشد که از جمله می توان به برخی از آن ها اشاره کرد: دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه اهل بیت(ع)، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، سازمان نظام مشاوره و روان شناسی کشور، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، دانشگاه الزهرا(س)، دانشگاه مازندران، جامعه المصطفی(ص)، دانشگاه قرآن و حدیث، دفتر تبلیغات اسلامی، انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات حوزه، انجمن علمی علوم اجتماعی حوزه، پژوهشکده زن و خانواده، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعه المصطفی(ص) و. ...

رئیس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم ابراز داشت: حضور پررنگ حامیان علمی و معنوی این کنفرانس بین المللی موجب شده است تا پیش نشست هایی در قالب کرسی های علمی ترویجی و با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی به میزبانی این مراکز علمی از تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰تا ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۱ و به پنج زبان زنده دنیا بصورت حضوری و مجازی برگزار گردد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین قصد داریم ، برای اولین بار کتابی درباره نحوه برگزاری کنفرانس بین المللی از چگونگی اخذ مجوزهای قانونی و فرآیند دعوت اعضای کمیته های داخلی و بین المللی تا فرآیند برگزاری پیش نشست ها ، اطلاع رسانی در سایت های داخلی و بین المللی، نحوه نمایه سازی مقالات، آماده سازی سایت جامع و ملزومات رسانه ای کنفرانس، انتخاب مقالات برتر، مصاحبه با برگزیدگان و کمیته داوران، روز برگزاری کنفرانس اصلی و سایر مسائل جانبی تالیف نماییم که به عنوان مرجع و دستورالعمل اجرایی برای برگزاری کنفرانس های بین المللی مورد بهره برداری قرار گیرد.

گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند از طریق این لینک http://ifstngo.ir/form-fa/ اقدام به ارسال مقالات کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =