بیمه‌های اجتماعی

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: دانشجویان با پرداخت ٣١٨ هزار تومان می‌توانند تحت پوشش بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی قرار بگیرند.

به گزارش پیام خانواده، مهدی شکوری روز سه‌شنبه در نشست خبری که در محل وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی قشر وسیعی از جامعه را دربرگرفته و همه جمعیتی که تاکنون تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار نگرفته‌اند از طریق بیمه‌پردازی می‌توانند تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گیرند.  

وی خاطرنشان کرد: براساس اصل ۲۹ قانون اساسی کشور نیز بهره‌مندی از مقررات حمایتی تامین اجتماعی یک حق همگانی بوده و استفاده از امکانات بهداشتی، درمانی، مراقبت‌های پزشکی، بیمه بیکاری، بازنشستگی و از کارافتادگی باید برای همه شهروندان قابل دریافت باشد همچنین ماده یک قانون تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴ هم اجرا، تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی را برای همه اقشار جامعه یک تکلیف قانونی عنوان کرده است.

شکوری افزود: بنابراین سازمان تأمین اجتماعی با بسط بیمه مشاغل آزاد، همه اقشار فاقد بیمه را نیز در صورت پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار خواهد داد.  

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین توضیح داد: این بیمه در سه نرخ ١٢ درصد، ١۴ درصد و ١٨ درصد به ترتیب با مبلغ ٣١٨ هزار تومان، ٣٧٢ و ۴٧٨ هزار تومان ارائه می‌شود و به منظور برخورداری از خدمات درمانی هم مستلزم پرداخت ٧١ هزار و ۶۰۰ تومان جهت استحقاق درمان خواهد بود.

وی ادامه داد: برای نمونه، همسر خانه‌دار یک بیمه‌شده، فرزندان یک خانوار تحت تکفل والدین و دانشجویان در حال تحصیل (در صورت عدم اشتغال) می‌توانند در قالب بیمه مشاغل آزاد اعم از بیمه‌های زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویان ایرانی از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند.

شکوری با اشاره به اهمیت این بیمه برای فرزندان به ویژه با افزایش سن گفت: دختران در مرحله ازدواج و پسران در مرحله تشکیل خانواده نیازمند حمایت‌های مالی و اجتماعی بوده و این نوع بیمه می‌تواند یک فرصت ارزشمند برای این جمعیت باشد.

وی افزود: این گروه‌ها در حقیقت با پرداخت این بیمه گاهی می‌توانند از دو حقوق بازنشستگی برخوردار شوند. به عنوان مثال، یک زن خانه‌دار با برقراری این بیمه می‌تواند از این منبع در کنار حقوق بازنشستگی همسر برخوردار بوده و تحت تکفل نیز باقی بمانند؛ این حمایت امید به آینده را نیز در جوانان تقویت می‌کند.

شکوری خاطرنشان کرد: این جوانان می‌توانند والدین خود را بیمه کرده و با پرداخت ۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان (در سال ۱۴۰۰) از خدمات درمانی هم برخوردار شوند.  

به گفته وی، یک میلیون و ۹۴۳ هزار نفر از این بیمه‌شدگان مشاغل آزاد در فروردین ماه به ۲ میلیون و ۳۶۵ هزار نفر رسیده که با اطلاع‌رسانی و تبلیغات صحیح باید افزایش یافته و همه گروه‌ها تحت پوشش قرار بگیرند.  

وی افزود: متقاضیان خدمات این بیمه به صورت غیرحضوری، بدون مراجعه به شعب تامین اجتماعی و با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به آدرس اینترنتی www.es.tamin.ir می‌توانند نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام کنند همچنین پرداخت‌ها نیز به صورت برخط و مشاهده سوابق در لحظه امکان‌پذیر است.  

رشد ۵۰ درصدی بیمه دانشجویان 
شکوری ادامه داد: بیمه دانشجویان نیز تا مهرماه بیش از ۱۶ هزار نفر بود و بهمن ماه (طی ۴ ماه) به ۳۰ هزار و ۹۸۷ نفر رسید. بیمه زنان خانه‌دار هم تا مهرماه برابر با ۳۷۴ هزار نفر بود و بهمن ماه برابر با ۴۲۷ هزار نفر بود. (رشد ۵۰ هزار نفری)  

وی یادآور شد: پرداخت‌ها می‌تواند یک ساله بوده و سالانه متناسب با تغییر در دستمزدها تغییر کند. مشاغل آزاد ۲ درصد از مشاغلی عنوان شده در تعهدات و رد دیون دولت قرار می‌گیرد.  

به گزارش ایرنا، طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی، همه زنان ۱۸ تا ۵۰ سال سراسر کشور می‌توانند از حمایت‌های مقرر در قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بهره‌مند شوند و برخورداری از این حمایت‌ها نیازمند تأهل و سابقه بیمه‌پردازی نیست.

بیمه بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با نرخ ۱۴ درصد (۱۲ درصد سهم بیمه شده + ۲ درصد سهم دولت) محاسبه می‌شود. بیمه بازنشستگی و فوت نیز با نرخ ۱۶ درصد(۱۴ درصد سهم بیمه شده + ۲ درصد سهم دولت) و بیمه بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت با نرخ ۲۰ درصد (۱۸ درصد سهم بیمه شده + ۲ درصد سهم دولت) پرداخت خواهد شد.

حق بیمه متقاضیان برای استفاده از تعهدات موضوع قانون تأمین اجتماعی بابت بیمه بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و خدمات درمانی، مجموعاً ۲۷ درصد دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =