سید محمدحسین چاوشیان

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که توجه به مساجد باید بیش از این‌ها باشد، گفت: یکی از کارکردهای مهم مساجد تربیتی است، مساجد باید تربیت محور باشند و تربیت ما هم باید مسجد محور باشد.

دکتر سید محمدحسین چاوشیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت مساجد در جامعه اسلامی اظهار داشت: مسجد به‌عنوان یکی از پایگاه‌های مهم اجتماعی کارکردهای مختلفی دارد که صرفاً کارکرد عبادی و سیاسی مساجد پررنگ‌تر شده است درحالی‌که کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تربیتی زیادی را مساجد دارند.

وی ادامه داد: در عصر امروز ما باید مسجد را به‌عنوان یک پایگاه اجتماعی مهم که بتواند ارتباط بین خود مردم، بین مردم و حاکمیت و بین نهادهای مختلف را به‌عنوان حلقه میانی داشته باشد باید مدنظر قرار بدهیم.
چاوشیان ابراز داشت: یکی از کارکردهای مهم مساجد تربیتی است، مساجد باید تربیت محور باشند و تربیت ما هم باید مسجد محور باشند.
وی افزود: اگر مساجد را محور قرار بدهیم هم نگاه دینی، هم نگاه اجتماعی و هم رویکردی که با مناسبت‌های اجتماعی، فرهنگی ما تناسب بهتری پیدا کند در رشد نسل جوان و تربیت نسل جوان تأثیرگذار است.
این محقق دینی ابراز داشت: تفاوت مساجد با سایر نهادها چندمنظوره بودن مساجد و قداست و جایگاهی است که در آیات قرآن به آن اشاره شده است.
وی با بیان این که مساجد بستری برای انتقال آموزه‌های دینی و تربیتی است، تاکید کرد: در عین‌حال خود مساجد باید پناهگاهی برای تربیت باشند، حال این پناهگاه در ساحت‌های مختلف فردی و اجتماعی است.
رئیس مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم تاکید کرد: یکی از کارکردهای دیگر مساجد که رهبر معظم انقلاب نیز در بند سوم سیاست‌های کلی خانواده اشاره فرموده‌اند: برجسته‌کردن کارکردهای ارتباط خانواده و مسجد برای حفظ و ارتقای هویت اسلامی و ملی و صیانت از خانواده و جامعه که این هم از کارکردهای مهم مساجد است که باید به آن توجه شود.
مدیر مسئول خبرگزاری پیام خانواده افزود: ما باید مساجد را به‌عنوان کانون و محور تربیتی و به‌عنوان فضایی که بتواند بین حلقه‌های مختلف مردم عمل بکند احیا کنیم و نیاز داریم که کاربردهای مختلف دیگری را در مسجد مطرح کنیم و علاوه بر این مسجد صرفاً نباید به محل عبادت منحصر شود بلکه می‌تواند کارکردهای اقتصادی و... داشته باشد.
چاوشیان تصریح کرد: ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه، ایجاد فروشگاه و مغازه در کنار مساجد هم می‌تواند در کارآفرینی و اشتغال تأثیرگذار باشد، به‌خاطر این که آحاد مردم به مسجد اعتماد دارند می‌تواند کمک‌های مردمی را نیز دریافت کند
وی بیان داشت: مساجد باید خانواده محور و تربیت محور بوده و حلقه میانی برای گفتمان‌سازی فرهنگی و تربیتی در جامعه باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =