کد خبر: 8726
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
سازمان حج و زیارت

سازمان حج و زیارت با اشاره به مذاکرات اولیه برای حج تمتع سال آینده از نشست وزیر حج و عمره عربستان و رئیس سازمان حج و زیارت برای امضای تفاهم‌نامه در ماه آینده خبر داد.

به گزارش پیام خانواده از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، مذاکرات اولیه سازمان حج و زیارت و وزارت حج و عمره عربستان به منظور اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای برگزاری هرچه بهتر حج 1402 (1444 قمری) و ارائه خدمات شایسته به حجاج کشورمان، روز گذشته یکشنبه 13 آبان به صورت وبیناری برگزار شد.

این دور از مذاکرات، میان سازمان حج و زیارت با حضور اکبر رضایی معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت با مسئولان وزارت حج و عمره عربستان درباره بررسی عملیات حج گذشته و طرح نظرات و پیشنهادات به منظور تسهیل در برگزاری حج آینده صورت گرفت. دو طرف در این مذاکرات بر ضرورت تعامل در خصوص موضوعات مطرح شده به منظور ارائه خدمات شایسته به ضیوف الرحمان که از کشورمان به سرزمین وحی مشرف می شوند، تاکید کردند.

سازمان حج و زیارت در ماه های اخیر مسائل حج سال جاری را در کارگروه های آسیب شناسی مورد کارشناسی قرار داد و به بررسی مسائل اجرایی حج پرداخته است تا در عملیات آینده حج واجب نسبت به رفع نقاط ضعف و تقویت نکات قوت اقدام کند و در این نشست از نتایج تلاش کارگروه های آسیب شناسی صحبت شد.

پس از طرح نقطه نظرات و پیشنهادات و بررسی موضوعات، هر دو طرف بر حل نقاط ضعف و بررسی پیشنهادات به منظور ارایه خدمات هرچه بهتر به حجاج بیت الله الحرام در مقایسه با گذشته تاکید کردند. محورهای این گفت و گو بخش های مختلفی از جمله خدمات در حوزه اسکان، حمل و نقل، خدمات فرودگاهی، خدمات ایام تشریق و مشاعر مقدسه، تغذیه و تدارکات بود که از سوی دست اندرکاران سازمان حج وزیارت مطرح و مقرر شد موضوعات توسط وزارت حج و عمره عربستان و سایر دستگاه های مسئول تا حصول نتیجه پیگیری شود.
این مذاکرات نخستین گام در برنامه ریزی های رسمی حج بین دو کشور ایران و عربستان در حوزه حج تمتع 1402 محسوب و مثبت ارزیابی می شود و مقرر است حدود یک ماه آینده نشست رسمی بعدی در عربستان و با حضور وزیر حج و عمره عربستان و رییس سازمان حج و زیارت تشکیل و تفاهم نامه حج 1402 به امضا برسد.

نشست ایران و عربستان برای حج تمتع ماه آینده برگزار می‌شود

ماه گذشته حجت الاسلام سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در بعثه حج و زیارت در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در حج امسال حدود ۴۰ هزار زائر ایرانی راهی عربستان شدند اما سال آینده ۸۵ هزار زائر به حج تمتع اعزام خواهند شد. در اعزام سال آینده اولویت با زائرانی است که در سال ۱۳۹۹ نسبت به تکمیل اطلاعات و پرداخت هزینه سفر خود اقدام کرده باشند. این عده که به هر دلیل نتوانستند به حج تمتع اعزام شوند در اولویت اعزام سال آینده هستند و مابقی اعزام ها براساس قاعده همیشگی نوبت بندی بر اساس زمان ثبت نام و پرداخت ودیعه اعزام خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه ۲۵ درصد از زائران اعزامی به حج تمتع سال آینده را افراد بالای ۶۵ تشکیل خواهند داد، ‌گفت:‌ یکی از دلایل افزایش سهیمه زائران ایرانی در مقایسه با تعداد افراد اعزام شده به حج تمتع امسال، ‌مکاتبات و پیگیری مسئولان ایرانی و نیز برداشته شدن شرایط سخت کرونایی در عربستان است.

سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر اینکه ۲۵ درصد زائران اعزامی به حج تمتع سال آینده را افراد بالای ۶۵ تشکیل خواهند داد، افزود: مسئولان حج و زیارت عربستان در سال ۱۳۹۹ قول های مساعدی در خصوص افزایش سهمیه حج تمتع برای تشرف زائران ایرانی داده بودند اما با توجه به شرایط کرونایی باید منتظر تصمیم جدید عربستان در این زمینه باشیم.

وی از مراسم حج سال آینده به عنوان گران ترین حج یاد کرد و گفت: با توجه به افزایش حدود 60 در صدی هزینه ها از سوی مسئولان حج عربستان پیش بینی می کنیم حج ۱۴۰۲ گران ترین حج در طول این سال های اعزام باشد. بر همین اساس پیش بینی می شود در حج سال آینده هزینه سفر هر زائر ایرانی بیش از صد میلیون تومان باشد یا به عبارتی هر زائر باید روزانه برای هر روز اقامت در عربستان حدود چهار میلیون تومان پرداخت کند.

حجت الاسلام نواب ادامه داد: تا پیش از حج امسال هزینه ارزی برای هر زائر حدود سه تا سه هزار و ۲۰۰ دلار می شد ولی در حج ۱۴۰۱ عربستان به یکباره هزینه حج را هزار و ۴۰۰ دلار افزایش داد و از طرف دیگر ۱۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده را هم به این رقم اضافه کردند که در نهایت رقم بسیار سنگینی برای زائران تلقی می شود. البته با تدابیر خادمان زائران ایرانی حج ایران با هزینه کمتری در بین کشورهای مسلمان همسایه به شمار می رود اما درحج آینده هزینه های آن به حدود ۵ هزار دلار برای هر زائر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =