سواد رسانه ای

رئیس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم با اشاره به اینکه سواد رسانه ای تلفات فضای مجازی را کاهش می دهد، گفت: اگر می خواهیم تاثیرگذاری داشته باشیم باید متد، روش و گفتمان انتقال پیام را تغییر دهیم یعنی باید سبک و سیاق انتقال پیام تغییر کند.

به گزارش پیام خانواده  سید محمدحسین چاوشیان در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به فضای مجازی، اظهار داشت: امروز در فضای مجازی توسط شرکت های بزرگ برای جذب مخاطب و مالکیت بیشتر در این فضا رقابت شدید وجود دارد.
وی ادامه داد: جوان امروزی به دلیل نداشتن راهبرد و اندیشه مبتنی بر تفکر و نداشتن آینده پژوهی در این فضا غرق می شود. در این فضای در ابعاد بازی، فیلم و ... به قدری جذابیت بالاست که جوانان و نوجوانان در آن غرق می شوند.
این پژوهشگر دانشگاه برن سوئیس افزود: این گستردگی ابعاد مختلف فضای مجازی باعث شده است ما در کنار بسیاری از کاربردها و ویژه‌ای منحصربه‌فرد اما شاهد بروز روز افزون چالش های متعدد در جوامع مختلف مخصوصا جامع اسلامی خودمان باشیم. این چالش ها جهانی است و در تمام کشورها رخ می دهد.
وی اضافه کرد: امروز فضای مجازی باعث شده بسیاری از کسب و کار ها دیگر نیازمند حضور فیزیکی نباشند مانند مشاورین املاک، آژانس مسافرتی و... .
چاوشیان با اشاره به ارز دیجیتال عنوان کرد: این فضا باعث شده است در حوزه ارز هم چیزی به نام پول فیزیکی نباشد و با ارز دیجیتال مواجه باشیم. طبق اعلام کارشناسان در ده سال آینده 30الی 40 درصد کسب و کارهای امروزی حضور فیزیکی نخواهند داشت.
وی ادامه داد: امروز یکی از آسیب های جدی در این فضای وجود دارد این است که نتوانسته ایم همگام با فضای مجازی تولید محتوای مناسب و جذاب را به مخاطب عرضه کنیم.
رئیس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم با اشاره به سواد رسانه ای ، گفت: امروز سواد رسانه ای هم در کشور مغفول مانده است. اگر نگاه جهانی به این مسئله داشته باشیم می بینیم که سال هاست سواد رسانه ای در تمام کشور های دنیا کار می شود و به مخاطبان تدریس و آموزش داده می شود تا مخاطب بتواند کنشگری مناسبی در خصوص فضای مجازی داشته باشد اما امروز در کشور شاهد هستیم به دلیل نداشتن دانش فضای مجازی هر روز تلفات می دهیم.
وی تاکید کرد: همه افراد که مخاطب فضای مجازی هستند باید با سواد رسانه ای آشنا شوند تا گرفتار آسیب های فضای مجازی نشوند.
چاوشیان افزود: در دهه های گذشته مرجعیت برای نوجوان و جوان معلم، منبری و مربی در محلات بود اما امروزه مرجعیت به فضای مجازی منتقل شده است. جوان و نوجوان امروز آن چیزی را که از فضای مجازی دریافت می کنند مقدم بر مربی و معلم و منبری ها می دانند.
وی اضافه کرد: امروز فضای مجازی در سه عرصه به خوبی در حال فعالیت است که این سه عرصه مرجعیت، تولید محتوا و ارائه این محتوا به صورت جذاب برای مخاطب است.
این پژوهشگر تصریح کرد: طبق مطالعات آینده ناظر بر فضای مجازی، اگر می خواهیم تاثیرگذاری داشته باشیم باید متد، روش و گفتمان انتقال پیام را تغییر دهیم یعنی باید سبک و سیاق انتقال پیام تغییر کند. امروز دیگر نمی توانیم به سبک دهه های گذشته با مخاطبان ارتباط بگیریم.
وی ادامه داد: مدیریت و حکم رانی فضای مجازی مسئله ای نیست که یک گروه و دولت نسبت به آن مسئولیت داشته باشد و با یک تصمیم گیری مشکل حل شود نه در خصوص این فضا تک تک مردم و مسئولین و اقشار مختلف مردم مسئول هستند.
چاوشیان با اشاره به تضادهای فضای مجازی ، گفت: امروز سرعت گرفتن رشد فناوری و ورود این تکنولوژی به جامعه و خانواده و نداشتن برنامه باعث ایجاد تضاد شده است. جوان امروز در یکسری ابهامات غرق شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =