تیم ملی ایران

در حالی بیشتر مدعیان جام ملت‌های سال آینده تکلیف سرمربی‌ خود را پس از پایان جام‌جهانی ۲۰۲۲ مشخص کرده‌اند که نیمکت تیم ملی با وجود گذشت یک ماه از پایان قرارداد کارلوس کی روش، همچنان بلاتکلیف است.

به گزارش پیام خانواده  بیش از یک ماه از پایان کار تیم ملی فوتبال در جام‌جهانی قطر می گذرد. ۸ آذر بود که پرونده تیم ملی با شکست مقابل آمریکا در جام‌جهانی با دو باخت و یک برد بسته شد. با پایان کار تیم ملی در قطر، قرارداد ۴ ماهه کارلوس کی‌روش هم به اتمام رسید تا گمانه‌زنی‌ها درباره آینده نیمکت تیم ملی فوتبال بالا بگیرد.

در حالی پس از بازگشت تیم ملی فوتبال، حرف و حدیث‌های زیادی درباره سرمربی آینده ایران شنیده می‌شود که رئیس فدراسیون فوتبال هم اواخر آذرماه برابر پرسشی درباره زمان مشخص شدن سرمربی تیم ملی بزرگسالان سکوت کرد و تنها از کارلوس کی‌روش، برانکو ایوانکوویچ، علی دایی، امیر قلعه‌نویی و فرهاد مجیدی به عنوان گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی نام برد.

این در شرایطی است که با گذشت نزدیک به ۳۵ روز از به پایان رسیدن کار تیم ملی فوتبال در جام‌جهانی قطر، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های فدراسیون باید تسریع در معرفی سرمربی جدید تیم ملی باشد. به خصوص که کمتر از سه ماه تا اولین فیفادِی سال جدید میلادی باقی مانده و تیم ملی فروردین‌ماه باید در یک بازی دوستانه به میدان برود و از دست دادن این فرصت آماده‌سازی می‌تواند مسیر آماده‌سازی تیم ملی که قرار است در جام ملت‌های آسیا در سال آینده برای شکستن طلسم قهرمانی بجنگد را مختل کند.

بلاتکلیفی و نامشخص بودن سرمربی آینده تیم ملی فوتبال در حالی است که بیشتر مدعیان و رقبای تیم ملی در جام ملت‌های آینده، تکلیف نیمکت‌شان را پس از پایان جام‌جهانی مشخص کرده‌اند و در حال برنامه‌ریزی برای حضور پرقدرت در زمستان سال آینده در قطر هستند.

مدعیانی که تکلیف نیمکت‌شان مشخص است

ژاپن، استرالیا و عربستان به عنوان سه تیمی که در جمع مدعیان جام ملت‌های سال آینده قرار دارند، دردسری به عنوان سرمربی ندارند و سرمربی‌شان مشخص شده است.

ژاپن که توانسته بود با صعود از گروه مرگ و در حضور تیم‌هایی مانند آلمان و اسپانیا به عنوان تیم اول گروه صعود کند، پس از شکست مقابل کرواسی در یک هشتم نهایی، با هاجیمه موریاسو ادامه می‌دهد.

فدراسیون فوتبال ژاپن به صورت رسمی اعلام کرده است که قراداد موریاسو پس از جام‌جهانی به مدت ۴ سال دیگر تمدید شده است.

استرالیا دیگر نماینده آسیا که توانست در جام‌جهانی قطر برای دومین بار از مرحله گروهی صعود کند، با گراهام آرنولد به همکاری ادامه می‌دهد.

عربستان هم با وجود شایعاتی که درباره قطع همکاری‌ با هروه رنار به گوش می‌رسید،به نوشته رسانه‌های سعودی تا سال ۲۰۲۷ با این سرمربی فرانسوی تمدید کرده و او در جام ملت‌های سال آینده روی نیمکت این تیم می‌نشیند. عربستان که با پیروزی مقابل آرژانتین در جام‌جهانی شگفتی‌ساز شده بود، در ادامه با دو باخت مقابل لهستان و مکزیک، نتوانست از مرحله گروهی صعود کند. با این وجود، عربستانی‌ها با رنار ادامه می‌دهند.

مدعیانی که نیمکت‌شان بلاتکلیف است

خلاف این سه تیم، تکلیف سرمربی تیم‌های مدعی دیگری مانند قطر به عنوان مدافع عنوان قهرمانی و کره جنوبی نیز مانند ایران مشخص نیست.

قطری‌ها که با سه باخت در اولین حضور در جام‌جهانی نتوانستند در کشورشان عملکرد قابل قبولی داشته باشند، پس از پایان مسابقات بعد از ۵ سال، به همکاری‌ با فلیکس سانچز، سرمربی اسپانیایی پایان دادند و این روزها به دنبال یک سرمربی جدید هستند.

نیمکت کره‌جنوبی دیگر مدعی جام ملت‌های سال آینده هم وضعیت نامشخصی دارد. پائلو بنتو پس از باخت این تیم مقابل برزیل در یک هشتم نهایی پس از ۴ سال، از هدایت جنگجویان تائه‌گوک استعفا کرد و کره‌ای‌ها هم سرمربی ندارند.

فرصت سوزی نکنیم

اگر چه فرصت یک ساله تا جام ملت‌های آسیا، کم نیست اما فدراسیون فوتبال با توجه شرایط بقیه رقبا و مدعیانی که آماده حضور در قطر می‌شوند، نباید فرصت‌سوزی کرده و می‌بایست سرمربی تیم ملی را در اولین فرصت معرفی کند.

معرفی سرمربی تیم ملی فوتبال در سریع‌ترین زمان ممکن سبب خواهد شد تا با برنامه‌ریزی که صورت می‌گیرد، تیم ملی بتواند با آمادگی کامل آماده حضور در اولین رقابت پیش رو یعنی جام ملت‌های آسیا در زمستان سال آینده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =