به گزارش پیام خانواده  دکتر شاهین صادقی نسب استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: صحبت در خصوص ویژگی‌های شهید سلیمانی زیاد است و خاطرات متفاوت و گوناگونی را افراد مختلفی که با ایشان در ارتباط بودند، بیان می‌کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: ایشان به تنوع حساس بودند، بر عقلانیت انقلابی تأکید داشتند و درعین‌حال بر قلب‌ها رهبری می‌کردند.

صادقی نسب بیان داشت: تنوع به این معنا که حاج قاسم با آدم‌ها تعاملات بر اساس عقیده و مذهب ندارد، تعاملات ایشان با آدم‌ها بر مبنای انسانیت است، اصول و چارچوب فکری مشخص برای خودش دارد، بر آرمان‌هایی استوار و محکم حرکت می‌کند؛ اما آن چیزی که برای او اهمیت دارد استفاده از همه ظرفیت‌ها برای تحقق آرمان‌ها است.

وی ادامه داد: حاج قاسم وقتی در مورد افرادی با ادیان دیگر صحبت می‌کند می‌گوید برادران مسیحی ما، برادران اهل‌سنت، در نظر ایشان فردی مسیحی یا اهل تسنن یا هر دین دیگری ارتباطش را بر اساس مشترکات با او برقرار می‌کند.

استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: در اصول مدیریت دولتی و اداره عمومی می‌گوییم سازمان‌ها و رهبری سازمان‌ها موظف هستند بر اصل تنوع بسیار اهتمام بورزند.

وی ابراز داشت: تنوع‌های قومیتی و نژادی دو کارکرد مهم دارد نخست این که جلوی اصطکاک‌ها و تنازعات را می‌گیرد، وقتی آدم‌ها از طیف‌های مختلف در کنار هم کار می‌کنند و با همدیگر تصمیم می‌گیرند نارضایتی‌ها کاهش پیدا می‌کند.

صادقی نسب افزود: در درجه بعدی توجه به تنوع باعث افزایش قدرت سازمان‌ها می‌شود و باعث افزایش قدرت نظام‌های حکمرانی می‌شود چرا که شما از یک ظرفیت بسیار وسیع‌تر برای حل مسائل بهره می‌برید و راهکاری متنوع‌تری را می‌شنوید.

وی با بیان این که عدم توجه به تنوع به منزله محروم‌کردن خودمان از راه‌حل‌های بهتر است، بیان داشت: این خصوصیتی بود که در حاج قاسم وجود داشت و با افراد مختلف کار می‌کرد.

حاج قاسم بسیار واقع‌گرا بود

کارشناس مسائل سیاسی به عقلانیت انقلابی اشاره کرد و گفت: حاج قاسم بسیار واقع‌گرا بود به‌طوری‌که در رفتارها، هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌های ایشان می‌توان به‌خوبی این را مشاهده کرد.

حاج قاسم مصداق” ان تنصروا الله ینصرکم” است

وی ادامه داد: انسانی است که دچار توهمات نیست و بر اساس واقعیت‌ها تصمیم می‌گرفت؛ اما درعین‌حال مصداق إن تنصروا الله ینصرکم هم هست، ایشان باورداشت که اگر عقلایی رفتار کند، اگر اتکا و ایمانش به خدا باشد خداوند نیز او را یاری می‌کند.

صادقی نسب تصریح کرد: ایشان به رهبری بر قلب‌ها اعتقاد داشت و ارتباطاتی ایشان با افراد سازمان خودش و با افراد دیگر در سایر کشورها داشت یک رابطه قلبی بود.

وی تأکید کرد: آدم‌ها دلیل پیروی‌شان از ایشان قدرت نظامی ایشان نبود او را دوست داشتند؛ چون دوست داشتند از او پیروی می‌کردند که در اصطلاح مدیریتی به آن قدرت مردمی می‌گویند.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: ایشان اگر می‌دید جایی با صحبت یا سخنرانی آدم‌ها را از هم جدا و تفرقه‌افکنی می‌کنند تذکر می‌داد و سعی می‌کرد شخص سخنران را مورد خطاب قرار می‌داد.

وی افزود: در تشییع جنازه عظیم حاج قاسم می‌بینیم که آدم‌ها از طیف‌های گوناگون در فراغ ایشان می‌گریند.

اگر تراز انقلاب قاسم سلیمانی است ما خیلی عقبیم

صادقی نسب بیان داشت: اگر تراز انقلاب قاسم سلیمانی است ما خیلی عقبیم، نمی‌توانیم ادعای محبت حاج قاسم داشتن را داشته باشیم؛ اما رفتارهای ما در راستای مکتب و سیره ایشان نباشد.

وی ادامه داد: سردار دل‌ها می‌گوید جمهوری اسلامی ایران حرم است، این خیلی مهم است، این یک کلیدواژه‌ای است که نباید گم شود، این در واقع بیانگر منویات درونی حاج قاسم است.

کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: قاسم سلیمانی بین هویت ایرانی و هویت اسلامی ایران یک مصالحه باشکوه برقرار کرده بود و در درون ایشان هیچ تعارضی بین فرهنگ اسلامی و باورهای ایرانی وجود ندارد.

وی ابراز داشت: این وطن‌دوستی و اسلام دوستی عمیقش از وی یک شخصیت منحصر فرد را می‌سازد به همین دلیل می‌گوید ایران حرم است.

صادقی نسب تصریح کرد: وقتی می‌گوییم جمهوری اسلامی حرم است باید مسئولیت‌ها را جدی بگیریم، این وضعیتی که در حوزه اقتصادی در کشور داریم به‌هیچ‌عنوان برازنده این حرم نیست.

وی افزود: سال‌ها در خصوص شایسته‌سالاری صحبت کردیم؛ اما تعهدی در بین مسئولان برای تحقق این موضوع وجود ندارد، رهبر معظم انقلاب در جریان دیداری که با نخبگان دانشگاهی داشتند به‌صراحت فرمودند: شعار حمایت از نخبگان داده می‌شود؛ اما در عمل دیده نمی‌شود.

عدم بکار گیری نخبگان در مسئولیت‌ها یکی از اهداف دشمنان نظام است

استاد دانشگاه تهران بیان داشت: عدم بکار گیری نخبگان در مسئولیت‌ها یکی از اهداف دشمنان نظام است که موجب تضعیف نظام می‌شود.

وی ادامه داد: باید روی این موضوع حساس باشیم و این حرمی که اقتدار و امنیتش حاصل خون حاج‌قاسم‌ها است باید مأمنی برای رشد نخبگان باشد.

صادقی نسب تصریح کرد: باید سازو کارهایی که مدیران ناکارآمد را وارد بدنه مدیریتی کشور می‌کند اصلاح کرد.

وی به توصیه‌های رهبری و مراجع عظام تقلید به دولت اشاره کرد و گفت: مدیریت برخی از مدیران کارآمد موجب شده که دلسوزان نظام در این زمینه‌ها هشدار بدهند.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به تغییر رئیس بانک مرکزی خاطرنشان کرد: این تغییرات می‌تواند در مسیر اصلاح ناکارآمدی‌ها در حوزه اقتصادی مفید باشد و البته جای سؤال دارد که چرا این افراد در چنین جایگاهی قرار می‌گیرند.

وی تأکید کرد: بزرگ‌ترین تهدید علیه کشور مدیران ناکارآمد هستند که باید سازوکارهای آن برچیده شود.