سوخت

معاون وزیر نفت با تأکید بر لزوم همیاری مردم برای مدیریت درست توزیع سوخت با توجه به پایداری کاهش دما، گفت: سوخت موردنیاز در همه مناطق کشور، به مقدار کافی ذخیره‌سازی شده و در اختیار همه هموطنان قرار می‌گیرد.

به گزارش پیام خانواده   از وزارت نفت، «جلیل سالاری» در این باره افزود: هم‌زمان با ورود جبهه هوای سرد به کشور و با توجه به شرایط کاهش دمای پایدار و لزوم مدیریت مصرف گاز طبیعی، ستاد مدیریت بحران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز به موازات شرکت ملی گاز ایران و وزارت نیرو شکل گرفت و هم‌اکنون همکاران ما در ستاد و مناطق به‌صورت ۲۴ ساعته و در شیفت‌های پیوسته برای تأمین مناسب سوخت فعال هستند.

انتقال روزانه ۷۴ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها

وی با تأکید بر اینکه هدف‌گذاری اصلی ما تأمین سوخت بخش خانگی است، تأکید کرد: از ابتدای فصل سرد در سال جاری، تمرکز مجموعه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بر تأمین سوخت نیروگاهی قرار گرفت؛ بخشی از ناترازی سوخت در حوزه نیروگاهی اتفاق افتاده است.

این مقام مسوول ادامه داد: در ماه جاری به‌طور میانگین روزانه نزدیک به ۷۴ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها منتقل کردیم و بقیه نیز از طریق موجودی ذخایر تأمین شد که در مجموع این عدد به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان داشت: در گام بعدی تأمین سوخت صنایع سیمان و دیگر بخش‌ها قرار داشت که علاوه بر ذخیره‌سازی ۵۵۰ میلیون لیتری، روزانه ۱۵ میلیون لیتر سوخت مایع موردنیاز این بخش‌ها تأمین شد.

مصرف روزانه ۱۰۴ میلیون لیتر بنزین در زمستان امسال

سالاری ضمن ابراز شگفتی از مصرف عدد بی‌سابقه میانگین روزانه ۱۰۴ میلیون لیتر بنزین در دی‌ماه امسال، گفت: مصرف بنزین در ماه‌های سرد سال با وجود فصول سرد سال‌های گذشته نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه با روندی افزایشی روبه‌رو بوده که لازم است در این باره با مدیریت هم‌وطنان و حذف سفرهای غیرضروری، بتوانیم از ظرفیت خطوط لوله کشور و ناوگان حمل‌ونقل فرآورده برای تأمین سوخت مایع موردنیاز نیروگاه‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به تعطیلی برخی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی به‌دلیل افت فشار گاز طبیعی، افزود: بنزین موردنیاز مناطقی که جایگاه‌های سی‌ان‌جی تعطیل شده، تأمین شده است و کمبودی وجود ندارد، اما با توجه به پیش‌بینی‌ها برای تشدید کاهش دمای هوای کشور، انتظار ما این است که با کاهش ترددها، بتوانیم زیرساخت‌ها را در جهت توزیع سوخت به مناطقی که دمای حتی تا منفی ۱۸ درجه را تجربه کرده‌اند، به‌کار بگیریم.

ترددهای غیرضروری و مصرف بالای سوخت در شرایط افت شبکه گاز خانگی در شمال کشور

معاون وزیر نفت در امور پالایش تأکید کرد: بخشی از افزایش مصرف بنزین کشور به‌دلیل ازدحام در بخش حمل‌ونقل و خودروهای جدید پرمصرف است که مصرف را در روند افزایشی قرار داده است. افزون بر آن قیمت نیز سبب مدیریت مصرف نشده و در نتیجه سوخت بسیار زیادی به‌ویژه در جاده‌های بین‌شهری به مصرف می‌رسد. وی ادامه داد: این روند در روزهایی که شهرها تعطیل می‌شوند، افزایشی بوده و ما شاهد هستیم در شرایطی که در استان‌های شمالی دچار کمبود گاز هستیم، همچنان ترددها زیاد بوده و در ویلاهای شمال کشور که گازشان قطع می‌شود، روی مصرف برق تمرکز می‌کنند که این امر نیز حجم مضاعفی را بر نیروگاه‌ها تحمیل می‌کند.

همکاری بین‌دستگاهی برای فعالیت شبانه‌روزی زنجیره توزیع سوخت

سالاری ضمن تأکید بر آمادگی شبانه‌روزی مجموعه تأمین و توزیع سوخت کشور برای تأمین فرآورده موردنیاز بخش‌های مختلف، اظهار داشت: تمهیدات لازم برای تأمین سوخت ویژه موردنیاز مناطقی که در انتهای زنجیره شبکه گاز و در معرض افت فشار شبکه قرار دارند، اندیشیده شده و در این زمینه هماهنگی‌های لازم با سازمان راهداری، پلیس راهور و غیره انجام شده است تا مجموعه ۱۲ هزار دستگاه ناوگان فعال در زنجیره توزیع سوخت کشور بتوانند به‌صورت شبانه‌روزی به فعالیت بپردازند.

ذخیره‌سازی ۸ هزار تن گاز مایع برای فصول سرد سال

وی همچنین از ذخیره‌سازی هشت هزار تن گاز مایع در ابتدای فصل سرد در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به پیش‌بینی ناترازی سوخت در کشور، از ابتدای سال تمهیداتی را در این باره اندیشیده بودیم و با توجه به شرایط دمایی هوای کشور و پایداری آن تا هفته آتی، ذخیره‌سازی سوخت مایع در مناطق بحرانی انجام شده و نفت سفید موردنیاز همه مناطق سردسیر ارسال شده و در فروشندگی‌های روستایی ذخیره‌سازی شده است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش از ذخیره‌سازی هشت هزار تن گاز مایع در مخازن و مجموعه شرکت‌های موزع گاز مایع به منظور تأمین مصارف فصل سرما خبر داد و افزود: گاز مایع که عمده مبادی تولیدی آن در تهران و اصفهان است، به نقاط بحرانی منتقل شده است تا در صورت نیاز توزیع شود.

سالاری با اشاره به توزیع رایگان گاز مایع و نفت سفید از طریق فروشندگی‌ها و با همکاری استانداری و فرمانداری‌ها گفت: در این زمینه نفتکش‌های سیار و نفتکش‌های مجهز به توزیع در گالن با اعلام فراخوان‌هایی، نسبت به توزیع سوخت، مقابل درب منازل اقدام می‌شود.

ارسال سیستم‌های گرمایشی به مناطق در معرض قطعی گاز

وی ضمن اعلام آمادگی مجموعه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور برای تأمین گاز مایع موردنیاز بخش‌های مختلف، خاطرنشان کرد: گاز موردنیاز مجموعه‌های مرغداری، گلخانه‌ها، نانوایی‌ها و... که دچار قطعی و افت شبکه گاز شوند تأمین خواهد شد، همچنین با هماهنگی‌ شرکت ملی گاز ایران با مجموعه وزارت کشور، هلال‌احمر و...، سیستم‌های گرمایشی بر پایه سوخت مایع، به مناطق در معرض قطعی گاز ارسال خواهد شد.

معاون وزیر نفت گفت: انتظار داریم با تعطیلی در برخی استان‌ها، بخشی از مصارف حوزه غیرخانگی شامل مجموعه‌های اداری و تجاری کاهش یابد و با مدیریت مصرف از سوی مردم، حدود هشت میلیون لیتر کسری سوخت جبران شود تا دچار چالش نشویم.

لزوم مدیریت دوچندان مصرف سوخت در بازه زمانی ۱۰ روزه پیش رو

سالاری با اشاره به بی‌سابقه بودن پایداری کاهش دما در زمستان امسال افزود: ما در زمستان سال ۸۶ با کاهش شدید دمای هوا روبه‌رو بودیم، اما تفاوت این دوره در پایدار بودن آن است که نیازمند مدیریت مصرف از سوی همه بخش‌هاست.

وی با اشاره به فعالیت حدود پنج هزار نفتکش در زنجیره تأمین سوخت موردنیاز نیروگاهی کشور در شعاع یک هزار و ۵۰۰ کیلومتری برای ارسال سوخت به نیمه شمالی کشور، ابراز امیدواری کرد: با توجه به تلاش شبانه‌روزی و پرحجم این رانندگان نفتکش، مردم نیز همدلی کنند و با مدیریت مصرف این دوره ۱۰ روزه را طی کنیم و با همکاری مجموعه‌های شرکت ملی گاز ایران و مجموعه وزارت نفت، امسال نیز خاموشی نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور، یکی از دلایل افت شبکه گاز کشور را قطعی گاز ترکمنستان به‌دلیل چالش‌های داخلی شبکه گاز این کشور اعلام کرد و گفت: این قطعی نیز مزید بر علت شد و با عدم استفاده از این ظرفیت مناسب، فشار مضاعفی بر شبکه گاز کشور تحمیل شد.

سالاری با اشاره به تأمین سوخت موردنیاز همه‌جانبه کشور از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور، افزود: تلاش می‌کنیم در همه میدان‌ها حضور فعال داشته باشیم و با فعالیت شبانه‌روزی، سوخت موردنیاز بخش‌های صنعتی تا حمل‌ونقل، دریایی، هوایی، کشاورزی و ... را تأمین کنیم و با وجود رشد قابل‌توجه مصرف، تاکنون اجازه ندادیم کمبودی وجود داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =