کد خبر: 9803
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
صندوق پول آسیایی

کشورهای آسیایی برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا و سایر ارزهای مهم غربی، پیشنهاد تاسیس "صندوق پول آسیایی" را مطرح کرده اند تا تبادلات مالی و تجاری خود را با استفاده از ارزهای ملی خود و یا ارزهای مشترک آسیایی انجام دهند که می تواند گامی مهم در راستای دلارزدایی و شکستن هژمونی دلار در جهان باشد.

به گزارش پیام خانواده  براساس اخبار منتشر شده از سوی رسانه های چین، انور ابراهیم نخست وزیر مالزی در سفر اخیر خود به چین تاسیس " صندوق پول آسیایی " را پیشنهاد داد. وی در بازگشت به پارلمان مالزی گفت با قدرت اقتصادی بخشیدن به کشورهای آسیایی نظیر چین و ژاپن، دلیلی وجود ندارد تا این کشور به دلار وابسته بماند و بانک های مرکزی چین و مالزی گفت و گوهای خود را درباره اجرای تجاری به ارزهای یکدیگر آغاز کردند.

براساس اطلاعات رسانه های هندی ، روز اول آوریل وزارت امورخارجه هند نیز اعلام کرد که تجارت میان هند و مالزی می تواند به روپیه هند انجام شود که اشاره به گامی قاطعانه بر دلارزدایی درحالی است که تجارت این کشور در سایه جنگ روسیه و اوکراین قرار گرفته است.

با افزایش اعضای سازمان همکاری شانگهای و قدرتمند تر شدن این تشکل بزرگ اقتصادی جهان و نیز با توجه به سیاست های کشورهای حوزه بریکس برای رسیدن به راهکارهایی برای کنار گذاشتن دلار از همکاری های تجاری و اقتصادی، روند دلارزدایی و شکسته شدن هژمونی دلار امریکا در جهان سرعت بیشتری به خود گرفته است و چین به عنوان قدرت اقتصادی بزرگ جهان که پیش بینی می شود در آینده نزدیک گوی سبقت قدرت اول اقتصادی جهان را از آمریکا برباید، نقش موثری در تلاش ها برای کنار زدن دلار از عرصه اقتصاد جهان ایفا می کند.

زمانی دلار آمریکا یکی از مهم ترین ارزهای خارجی تجاری برای روسیه بود اما اکنون به شکلی فزاینده از سوی بسیاری کشورها کنار گذاشته شده است. در جلسه وزیران دارایی و روسای بانک مرکزی در پایان ماه مارس، سازمان کشورهای جنوب شرقی آسیا ( آ سه آن ) پیرامون استفاده از ارزهای داخلی در انجام تجارت برای کاهش وابستگی به ارزهای مهم خارجی به بحث و تبادل نظر پرداختند. براساس گزارش ها قرار است چین و برزیل نیز از ارزهای خود برای تجارت دوجانبه به جای دلار آمریکا به عنوان ارز واسطه ای استفاده کنند.

اکنون سوالی مطرح می شود که چرا کشورها از استفاده دلار آمریکا در انجام تجارت در حال فاصله گرفتن و حتی به دنبال تاسیس صندوق پول آسیایی هستند. دلیل این موضوع بسیار ساده است. در سالهای اخیر و به ویژه از زمان آغاز جنگ اوکراین آمریکا از دلار به عنوان سلاحی برای اعمال تحریم ها بر روی کشورهایی که دوست نداشت کرد و موجب خسارت های جدی به آنها شد. هر چه کشورها بیشتر به دلار آمریکا وابسته باشند کمتر احساس امنیت می کنند.

آمریکا از دلار به عنوان ذخیره ارزی حاکم بر جهان برای انتقال بحران به کشورها در هرزمانی که احساس کند لازم است استفاده کرده است. هیچ تعجبی نیست که چرا جان کانلی رئیس خزانه داری آمریکا در زمان ریاست جهموری ریچارد نیکسون گفت : « دلار ارز ما اما مشکل شماست. »

ایلان ماسک نیز در توییتر خود نوشت سیاست آمریکا کشورها را به سوی رها کردن دلار سوق می دهد.

صندوق پول آسیایی پیشنهاد شده به نوعی شبیه بانک زیرساختی سرمایه گذاری آسیایی است که موسسه مالی بین المللی به ابتکار چین است که کنترل نظم مالی جهانی را که در کنترل غرب بود درهم شکست و مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =