محمدباقر قالیباف

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر اقتصاد و حکمرانی اقتصاد ما مردمی بود، حتماً به چالش امروز گرفتار نمی‌شدیم، گفت: اقتصاد را باید محور قطعی خودمان قرار دهیم.

به گزارش پیام خانواده  محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز(چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه) در همایش هندسه نظم جدید جهانی که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، گفت: باید در ابتدای این نشست که وقتی همه با نگاه منصفانه به آن می‌نگریم و با هر سلیقه و گرایشی باشیم، می دانیم که چنین فرصت های اگر امروز برای جامعه بشری و اسلامی و جهان اسلام فراهم شده شاهد تغییر در نظم جدید جهانی به نفع بشریت آزادی‌خواهان به ویژه مسلمانان هستیم که همه مدیون امام و شهداست. امام جز برای خدا کلامی نگفت و غیر از راه خدا گامی بر نداشت، انقلاب اسلامی در این حرکت نقش کلیدی و اساسی داشته و دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت یاد امام و شهدا بیان کرد: یاد شهدای سرفراز به ویژه در راس آن‌ها شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را گرامی می‌داریم که در مقابل سلطه مستکبرین این گونه در منطقه ایستادند و آن‌ها را محکوم به شکست کردند.

قالیباف با بیان اینکه بدون شک همه کارشناسان و محققان این را پذیرفته‌اند که دنیا در حال تغییر در نظام جهانی است، گفت: اینجا جایی است که در آن اتفاق نظر وجود دارد. شاید جایی که اختلاف نظر باشد در مختصات این نظم جهانی و شکل‌گیری آینده این نظام جهانی است که آیا تک قطبی خواهد شد؟ آیا در حقیقت جابجایی در قدرت می خواهد دوقطبی‌ یا چند قطبی خواهد شد؟ موردی که در هندسه نظم جدید جهانی باید به آن توجه داشت آن است که بازیگران جدیدی پدیدار شدند که قدرتشان کمتر از دولت ها نیست و نگاه ژئوپولوتیکی در سرزمین ها نسبت به گذشته بیشتر شده است. فرصت‌های بزرگی در قاره آسیا و فرصت‌های زیادی برای امت اسلامی وجود دارد که ما در این نظم جهانی باید با دقت به آن توجه کنیم و از همه فرصت‌ها استفاده کنیم و با حفظ استقلال مان، باید ارتباط خود را در چارچوب منافع ملی کشورمان پیش ببریم.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه باید مسئله محور حرکت کنیم. باید در حوزه سیاست خارجی از لحاظ ساختاری و رفتاری اولویت خود را بر مسائل سیاسی و تجارت بین‌الملل بگذاریم. حربه دشمن در جبهه مقاومت و کشورهای اسلامی برای ایران اسلامی، حربه اقتصادی است و باید بخش اقتصادی را تقویت کنیم. ایران یک کشور قوی است ولی سعی می‌کنند که قدرت ما را کاهش دهند و دست بر روی نقاط ضعف ما می‌گذارند. یکی از این نقاط ضعف ما اقتصاد است زیرا ما از تحول در اقتصاد فاصله گرفته ایم، اقتصاد ما مردمی نیست. جمهوری اسلامی ایران هرگز منزوی نخواهد شد. البته ما در حکمرانی اقتصادی باید تجدیدنظر جدی کنیم.

قالیباف یادآور شد: ریشه اصلی اینکه ما امروز در حکمرانی در چالش قرار گرفتیم و دشمنان بر آن متمرکز شدند، اشکال از جایی شروع شده که ما از مبانی تحول در اقتصاد فاصله گرفتیم. اگر اقتصاد ما مردمی بود و حکمرانی اقتصاد ما مردمی بود، حتماً به چالش امروز گرفتار نمی‌شدیم. اقتصاد را باید محور قطعی خودمان قرار دهیم. باید به این موضوع با اولویت برنامه پنج ساله هفتم توجه کرده و ضعف در حوزه اقتصاد را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: اگر در عرصه‌های بازدارندگی دفاعی و امنیتی در اوج قدرت هستیم و دشمنان تا دندان‌ مسلح بحث مربوط به حرکت نظامی را از میز تصمیم خود حذف کردند به خاطر این است که انقلاب اسلامی مردمی است پس ما باید اقتصاد را مردمی کنیم. نقطه تقابل در جایی است که ما اقتصاد را مردمی نکردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حضور نامشروع رژیم صهیونیستی در منطقه کارها را پیچیده کرده است. آنان می‌خواهند ایران اسلامی را دشمن کشورهای منطقه و مسلمان قلمداد کنند.

رئیس مجلس تصریح کرد: سیاست همسایگی در اولویت ماست و باید انسجام کشورهای اسلامی، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را به ویژه در حوزه تجارت و اقتصادی بالا ببریم. اولویت ما به عنوان یک مسلمان آن است که باید در نظم آینده شاهد این باشیم که همگرایی و انسجام بیشتری بین امت اسلامی از شرق آسیا تا غرب آفریقا به وجود آید. باید با اتحاد و برادری در کنار هم قرار گیریم.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال فرمودند موضوع تحول از موضوعات جدی ماست. البته مقام معظم رهبری بحث تحول را در سال ۱۳۹۹ نیز در حرم امام (ره) یک ضرورت در کشور دانستند، چراکه امام (ره) با شکل‌گیری انقلاب اسلامی امام تحول بودند.

قالیباف تصریح کرد: بنده از این تحول به‌عنوان حکمرانی نو در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی یاد می‌کنم. حکمرانی نو باید نقاط قوت ما را گسترش بدهد و نقاط ضعف را از بین ببرد.

رئیس مجلس در پایان بیان داشت: اولویت ما به عنوان یک مسلمان آن است که باید در نظم آینده شاهد این باشیم که همگرایی و انسجام بیشتری بین امت اسلامی از شرق آسیا تا غرب آفریقا به وجود آید. باید با اتحاد و برادری در کنار هم قرار گیریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =