کد خبر: 10416
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
چاوشیان

پیام خانواده_چاوشیان در رادیو گفت وگو بیان کرد: اساساً نمی‌توان سن مشخصی را برای ازدواج تعیین کرد و این مسئله نسبی است و پارامترهای مختلفی دارد و فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌هایی وجود دارد که همگی دست به دست هم می‌دهند تا تعیین کنند ازدواج در سن خاصی رخ دهد.

به گزارش پیام خانواده به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو؛ دکتر سید محمدحسین چاوشیان(پژوهشگر مطالعات خانواده در دانشگاه برن سوئیس) با برنامه«ترنج» در خصوص موضوع تأهل بهنگام، مرز بین ازدواج دیر هنگام و زود هنگام، مصاحبه کرد.

چاوشیان: پدیده ازدواج در سنت‌های ایرانی و اسلامی ما مورد تاکید بوده و به عنوان یک ارزش و اقدام مبارک از آن یاد می‌شود، وقت طلایی ازدواج را باید ملاک قرار داد و اساساً نمی‌توان سن مشخصی را برای ازدواج تعیین کرد و این مسئله نسبی است و پارامترهای مختلفی دارد و فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌هایی وجود دارد؛ تحصیلات، منزلت شغلی و بحث‌های اقتصادی و هم کفو بودن باید ملاک‌های طرفین قرار بگیرد و همگی اینها دست به دست هم می‌دهند تا تعیین کنند ازدواج در سن خاصی رخ دهد و تمام این متغیرها بستگی به بافت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی که زوجین در آن زندگی می‌کنند، دارد؛ اما اگر ازدواج در زمان خودش رقم نخورد آسیب‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی را به دنبال دارد.

ترنج: چگونه ازدواجی بهنگام است؟

چاوشیان: باید در کنار ازدواج بهنگام کلمه ازدواج موفق هم قرار داد، خیلی از جوان‌ها دوست دارن ازدواج بهنگام آسان و موفق داشته باشند؛ اما همه چیز در اختیار آنها نیست و نهادهای مسئول و نظام حکمرانی در حوزه ازدواج باید به نحوی باشند که این ازدواج بهنگام را تسهیل کنند و این تفکر که همه چیز بر عهده جوانان و خانواده‌ها است درست نیست، نقش فرهنگ سازی در رسانه بسیار تاثیر گذار است و فیلم‌ها و سریال‌ها به جوان امروز جهت می‌دهند، وقتی صحبت از ازدواج بهنگام می‌شود خوب است در کنار آن به ازدواج موفق هم بپردازیم و باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت صرفا نمی‌توان از حیث اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره به آن نگاه کرد و تمام ساحت‌ها می‌توانند در این امر دخیل باشند. در بحث معیشتی و اقتصادی که در این سال‌ها به دلیل شرایط تحریم و امور مختلف، جوانان به لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارند؛ اما وقتی به متون دینی مراجعه می‌شود خداوند می‌فرماید: حتی اگر فقیر باشید از فضل خود برای ازدواج سالم خواهد داد و خداوند خلف وعده نمی‌کند. جوانان توجه داشته باشند ازدواج با سختی‌های خودش معنا پیدا می‌کند.

ترنج: آیا حمایت‌های حکومتی در این زمینه وجود دارد؟

چاوشیان: نهادهای مردمی وجود دارد که برای خانواده‌ها و جوانان این رغبت را به وجود می‌آورد که به این سمت بروند و آن‌ها این حرکت را تسهیل می‌کنند؛ اما نباید از نقش حاکمیت و دولتها غافل شد و باید سیاست گذاری‌ها به صورت صحیح تدوین، اجرا و ارزیابی شوند. ما در حوزه سیاستگذاری خانواده نتوانستیم آن معنای خانواده محوری که مد نظر مقام معظم رهبری بوده در سطح جامعه مشاهده کنیم، هم نیاز به حمایت‌های مالی و هم حمایت‌های فرهنگی است و مجموع این حمایت‌ها و امور مربوط به ازدواج موفق و بهنگام می‌توانند جوان امروز را به ازدواج مشتاق کنند؛ اما یک جوان وامی که برای ازدواج می‌گیرد مبلغ ناچیزی دارد و دست اندازهای زیادی وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =