آموزش و پرورش

بازگشایی مدارس و ایجاد شرایطی ایمن در کلاس‌های درس در دولت سیزدهم اقدامی موثر در راستای تعلیم و تربیت دانش‌آموزانی بود که حدود ۲ سال آموزشی نصفه نیمه را از قاب‌های کوچک تلفن همراه دریافت می‌کردند.

به گزارش پیام خانواده ششم فروردین سال ۱۴۰۱ بود که احمد وحیدی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در نشست هماهنگی خبر خوش بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی از ۱۴ فروردین را اعلام کرد و آموزش حضوری با فراهم شدن مقدمات و بستر لازم از سر گرفته شد.

در واقع آموزش مجازی و تعطیلات مخرب کرونا از اول اسفند سال ۹۸ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ در حالی ادامه پیدا کرد که دانش‌آموزان از حضور در کلاس‌های درس، تعامل مناسب و رو در رو با معلم و انجام امور پرورشی و فرهنگی محروم بودند و خانواده‌ها هم با شنیدن خبر فوت روزانه صدها نفر جرات فرستادن فرزندان خود به مکان‌های با جمعیت بالا را نداشتند.

بنابراین نقشه چندین باره بازگشایی مدارس بدون مهار ویروس کرونا در جامعه با شکست مواجه شد، چرا که تمهیدات لازم برای بازگشایی مهیا نبود.

اما واکسیناسیون جامعه بویژه معلمان و دانش‌آموزان اطمینانی در دل خانواده‌ها ایجاد کرد تا فعالیت‌های روزانه از جمله رفتن دانش‌آموزان به مدارس دوباره برقرار شود که با روی کارآمدن دولت سیزدهم این امر محقق شد و تحولی اساسی در نظام تعلیم و تربیت دانش‌آموزان صورت گرفت.

دولت با توجه به اهمیت حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، تامین زیرساخت‌ها برای بازگشایی مدارس را در اولویت قرار داد و واکسیناسیون فرهنگیان را از مرداد سال ۱۴۰۰ آغاز کرد.

بیشتر بخوانید


انجام دُز اول واکسیناسیون معلمان در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا ٩٠ درصد

برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون فرهنگیان و دانش‌آموزان به این صورت بود که معلمان و همچنین رانندگان سرویس‌های مدارس تا اول مهرماه سال گذشته واکسینه شدند، بر اساس گفته‌های مسوولان آموزش و پرورش دُز اول واکسیناسیون معلمان در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا ٩٠ درصد انجام شد.

همچنین پس از دریافت دُز اول واکسن فرهنگیان، در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ زمزمه‌هایی از واکسیناسیون دانش‌آموزان شنیده ‌شد که دلگرمی بسیاری برای بازگشایی مدارس ایجاد کرد.

در نهایت با ورود واکسن برای دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله در شهریورماه سال گذشته و همچنین اختصاص بودجه سرانه بهداشتی برای ضدعفونی محیط مدرسه زمینه بازگشایی مدارس به صورت اقتضایی و گروهی و البته آرام و تدریجی برای دانش‌آموزان مهیا شد.

پس از افزایش ایمنی با واکسیناسیون گسترده در جامعه، یک الگوی بازگشایی مدارس برای آغاز فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدارس تهیه و تنظیم شد، براین اساس اولویت بازگشایی مدارس در اول مهر با توجه به جمعیت کم دانش آموزی با مدارس روستایی و عشایری بود.


همچنین همه مدارس روستایی با جمعیت کمتر از ۳۰ نفر در هر کلاس از نیمه دوم مهرماه با کسب مجوز از ستاد مقابله با کرونای منطقه بازگشایی حضوری داشتند و هنرستان‌ها هم برای دروس مهارتی و برگزاری کارگاه‌ها از نیمه دوم مهرماه با کسب مجوز از ستاد مقابله با کرونا کلاس های حضوری خود را برگزار کردند.

در نهایت تا پایان مهرماه با واکسینه شدن حدود ۶۵ درصد از دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، فعالیت حضوری مدارس از آبان ماه به صورت جدی‌تری تداوم یافت و امکان حضور گروهی و اقتضایی همه دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس فراهم شد.

این روند تا ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ ادامه داشت و در نهایت با مهار کرونا در جامعه، مدارس توانستند فعالیت‌های آموزشی و پرورشی خود را مانند دوران ماقبل کرونا آغاز کنند.

حضور ۸۴ درصد دانش‌آموزان در ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ پس از ۲ سال دوری از مدارس در کلاس‌های درس

دانش‌آموزان و معلمان پس از تعطیلات نوروزی در حالی آموزش حضوری را از سرگرفتند که حدود ۹۵درصد از معلمان دُز اول، ۹۰ درصد دُز دوم و ۵۱ درصد دُز سوم را دریافت کرده و همچنین در واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال نیز ۹۲درصد دُز اول و ۸۰ درصد دُز دوم را تزریق کرده بودند و ۸۴ درصد دانش‌آموزان در ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ پس از ۲ سال دوری از مدارس در کلاس‌های درس حاضر شدند.

حضور ۸۳درصدی دانش‌آموزان دبستانی و حضور ۹۳ درصدی دانش‌آموزان متوسطه در هفته دوم فروردین ماه در کلاس‌های درس نشان می دهد که نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌ها از آسیب‌های هجوم کووید۱۹ در بستر جامعه کاهش یافته و آرامش روانی ناشی از اقدامات صورت گرفته برای واکسیناسیون همگانی حالا خانواده ها را مجاب کرده بود که می توانند با اطمینان کافی فرزندان خود را راهی کلاس های درس کنند.

دانش‌آموزان از ۱۴ فروردین ماه امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند دوران ماقبل کرونا از ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح در مدارس حاضر شدند و تا پایان سال تحصیلی و امتحانات در کنار معلم و همکلاسی‌های دوره آموزشی خود را سپری کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =