کد خبر: 11593
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
وزیر آموزش و پرورش

رضامراد صحرایی با بیان اینکه برنامه‌ریزی کردیم تا دانش‌آموزان در طول سال حداقل یک اردو و اگر امکانش بود به دو اردو اعزام شوند، گفت: پویش‌های مختلف برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کردیم.

به گزارش پیام خانواده   رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول شبکه خبر، با بیان اینکه الان گزارشی از کلاس بدون معلم در کل کشور نداریم، اظهار کرد: سند تحول آموزش و پرورش وقتی رونمایی شد بنا بر این بود که تمام نیاز آموزش و پرورش از خروجی دانشگاه فرهنگیان تأمین شود.

وی ادامه داد: در سال اول تأسیس دانشگاه فرهنگیان تقریباً ۲۲ هزار دانشجو گرفته شد و مقرر شده بود که این میزان حتی تا ۳۵ هزار نفر هم افزایش یابد و با خروجی آموزش و پرورش تراز شود؛ از سوی دیگر ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان هم می‌گوید که هر کجا این دانشگاه نتواند به تأمین نیرو بپردازد، می‌تواند استخدام کند اما این اتفاق نیفتاد.

صحرایی اضافه کرد: آنچه باعث تأسف است، این بوده که دانشگاه فرهنگیان وقتی 4 یا 5 ساله شد، ورودی‌اش زیر ۴ هزار نفر شد و نگرانی آنقدر زیاد شد که رهبر معظم انقلاب به دانشگاه فرهنگیان تشریف فرما شدند.

وی با بیان اینکه در خصوص دانشگاه فرهنگیان اختلاف رویکردی وجود داشت مبنی بر اینکه برخی به تأمین معلم معتقد بودند و ما به تربیت معلم معتقدیم، گفت: دوگانه تأمین یا تربیت از منظر تعلیم و تربیت، دوگانه مدیریتی است. معلم باید تربیت شود که بتواند تربیت کند اما هنوز برای بعضی‌ها این باور است که هر کسی فارغ‌التحصیل دانشگاه شود، می‌تواند معلم شود؛ در حالی که اینطور نیست. عالم با معلم خیلی متفاوت است و سطح معلمی خیلی بالاتر از عالم بودن است.

* کمبود معلم و افزایش 3 میلیون دانش‌آموز

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه ناترازی ناشی از کم شدن تربیت معلم در آن ۶ سال از ۹۲ تا ۹۷ ، منهای ۷۹ هزار معلم شده است، افزود: مشکل دوم، روند جذب‌های آموزش و پرورش در سال ۹۲ تا ۹۹ است که همیشه جذب از بازنشستگی کمتر بوده است؛ در حالی که باید علی‌القاعده جذب و بازنشستگی‌مان تراز شود و حتی جذب بیشتر هم شود.

وی با اشاره به روند افزایش دانش‌آموزان کشور، ادامه داد: جمعیت دانش‌آموزی کشور از سال ۹۴ تا سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۳ میلیون نفر افزایش یافته است؛ به این شکل که از جمعیت ۱۶ میلیون دانش‌آموزی در دهه ۸۰ به ۱۱ میلیون دانش‌آموز در دهه ۹۰ رسیدیم و بعد دوباره این رقم رشد کرد و این موضوع هم نشان می‌دهد که باید معلم تربیت می‌کردیم و یا اگر قرار بود استخدام نیرو انجام شود، متناسب با میزان بازنشستگی باید جذب می‌کردیم.

* ماجرای اوج بازنشستگی معلمان در سال ۱۴۰۲ و ارتباط آن با رتبه‌بندی

صحرایی با بیان اینکه اوج بازنشستگی مربوط به سال ۱۴۰۲ است، گفت: اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ شروع شد و بسیاری از معلمان در آستانه بازنشستگی، ۲ سال ماندند که مشمول رتبه‌بندی شوند؛ چون قانون می‌گوید که حقوق بازنشسته بر مبنای ۲ سال آخرش محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس، یکدفعه اول مهر با این مشکل مواجه شدیم که تعدادی از کلاس‌های درس بدون معلم ماندند؛ در این راستا ۲۰۲ هزار معلم نیاز داشتیم که گفته بودیم ۷۵ هزار معلم از طریق استخدام و دانشگاه فرهنگیان وارد می‌شوند. همچنین ۱۱ هزار نفر از اشتغال مدیران و معاونین، ۶ هزار سرباز معلم و مابقی از تدریس معلمان و بازنشستگان تأمین می‌شد. بر همین اساس از سران قوا مجوز گرفتیم که بازنشستگان را ۲۴ ساعته به کار بگیریم.

* ۵۳۶ هزار نفر در آزمون آموزگاری شرکت کردند

وزیر آموزش و پرورش افزود: اتفاقی که افتاد این بود که میزان بازنشستگی ما از میزان پیش‌بینی فراتر رفت و قانون هم اجازه نمی‌داد که بازنشسته را نگه داریم؛ البته یک تأخیری هم در اعلام نتایج آزمون‌ها داشتیم.

وی به آزمون آموزگاری اشاره کرد و گفت: آزمون آموزگاری ۸ اردیبهشت امسال به شیوه کاملاً متفاوت برگزار شد و ۵۳۶ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند. چرا که دامنه افرادی که می‌توانستند معلم ابتدایی شوند در آزمون استخدامی از ۱۴ رشته گرایش به ۷۰ رشته گرایش افزایش یافت و یک امیدی در دل فارغ‌التحصیلان گروه‌های مختلف انداخت.

* برای تکمیل ظرفیت آزمون دبیر موافقت گرفتیم

صحرایی اضافه کرد: در مرحله اول که نتایج آزمون آموزگاری ۳۰ شهریور اعلام شد، ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر پذیرفته شدند؛ بلافاصله تکمیل ظرفیت داده شد و باعث شد ۱۰ هزار نفر اضافه شوند؛ این برنامه همزمان با اعلام نتایج کنکور سراسری شد چرا که کنکور سراسری، آزمون مهمی است و در زمان کنکور سراسری، نمی‌توان بار دیگری بر سازمان سنجش گذاشت.

وی به آزمون دبیری اشاره کرد و افزود: آزمون دبیری دیر برگزار شد و در این آزمون، 22 هزار نفر باید جذب می‌شد که 15 هزار نفر جذب شدند و برای ظرفیت باقیمانده موافقت گرفتیم که تکمیل ظرفیت بگیریم که البته این هم کمی با تأخیر داده شد و 4 هفته کلاس‌های ما معلم واقعی خود را نداشتند.

وی درباره تقویت مدارس دولتی، اظهار کرد: چطور شد که مدارس دولتی ضعیف کردند؟ چه چیزی مدرسه را قوی می‌کند؟ جذب 75 هزار معلم فقط برای مدارس دولتی است. مؤلفه دیگر کار پرورشی در مدارس است. یک برنامه فراگیر سه ضلعی امید، ایمان و خودباوری طراحی شده است که از طریق نشاط و هویت اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی کردیم تا دانش‌آموزان در طول سال حداقل یک اردو و اگر امکانش بود به دو اردو اعزام شوند، گفت: پویش‌های مختلف برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کردیم؛ امسال پایگاه‌های اوقات فراغت‌مان را دو برابر کردیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =