کد خبر: 12354
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
رهایی

پیام خانواده-سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: زنان امروز در همه صحنه‌های اجتماعی، حوزه های مدیریتی و اجرایی جایگاه مناسبی کسب کرده و توان و ظرفیت بالایی از خود نشان داده اند. این بیانگر آن است که برخلاف ادعای غرب، این بخش از جامعه سهم خوبی در پیشرفت کشور دارد.

به گزارش پیام خانواده؛ علیرضا رهایی در گردهمایی کارکنان حوزه پژوهشی دانشگاه به مناسبت گرامیداشت روز زن و هفته پژوهش، با بیان اینکه زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه خوبی به دست آوردند،‌ افزود: اگر وضعیت و جایگاه بانوان را با دوران پیش از پیروزی انقلاب بررسی کنیم؛ مشاهده می کنیم که آنها امروزه در همه صحنه‌های اجتماعی، حوزه های مدیریتی و اجرایی جایگاه خوبی کسب کرده و توان و ظرفیت خوبی از خودشان نشان داده اند.

وی به مهم ترین فعالیت‌های دانشگاه در حوزه پژوهشی اشاره و تصریح کرد: ما دو فعالیت آموزشی و پژوهشی در دانشگاه انجام می‌دهیم. در حالی که پژوهش حدود ۳۰ یا ۴۰ سال پیش جایگاه ویژه‌ای در مقایسه با وضعیت امروز نداشت؛ در حال حاضر از جایگاه ملی و بین المللی شاخص‌های پژوهشی یک شاخص‌های مهم و تعیین کننده است. یعنی اگر می خواهیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سطح جهانی موقعیتی داشته باشد، عموم شاخص هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد، پژوهشی هستند.

تلاش برای بهبود تخصیص‌ها

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: در فعالیت‌های پژوهشی باید پیش از انجام، زمینه‌ها و خدمات فراهم شود، بعد از آن هم به خدمات پشتیبانی نیاز داریم تا بتوان از نتایج آن استفاده کرد.

رهایی به کاهش سطح امید بین دانشجویان نسبت به گذشته اشاره کرد و گفت: دانشجویانی که به نحوی درگیر برخی فعالیت‌های پژوهشی هستند در سیر تحولات این چند سال با فراز و نشیب‌های مختلفی مواجه بودند و درمقایسه با گذشته سطح امید بین آنها کاهش یافته و نشاطی که در گذشته وجود داشت از بین رفته است. با توجه به اینکه دانشجویان موتور محرک دانشگاه هستند، اعضای هیات علمی و بقیه افراد می توانند این انگیزه را بین آنها ایجاد کنند.

وی افزود: تلاش می کنیم امکانات بیشتری را فراهم کنیم. ضمن اینکه در سال جاری محدودیت‌های مالی دانشگاه زیاد بود اما تقریبا هر هفته جلساتی با سازمان برنامه و بودجه انجام می دهیم، تا این ۲ ماه باقی مانده به سال تخصیص های بهتری به دست بیاوریم و افق بهتری برای سال آینده داشته باشیم.

رتبه اول دانشگاه امیرکبیر در پروژه‌های صنعتی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به رتبه‌های علمی، پژوهشی و فناوری این دانشگاه در کشور و در سطح بین‌المللی اشاره کرد و گفت: این موفقیت‌ها بدون حمایت و پشتیبانی کارکنان پژوهشی دانشگاه غیر ممکن بود.

محمد جواد عامری شهرابی در این مراسم گفت: اقدامات انجام شده در حوزه پژوهشی بدون زحمات همکاران پژوهشی امکان پذیر نبود. درست است که دانشجویان و اساتید فعالیت های پژوهشی و صنعتی را اجرا می کنند ولی بدون حمایت، موفقیت آنها رقم نمی خورد.

وی اظهار داشت: طبق گفته معاون پژوهشی وزارت علوم، دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیشترین تعداد پروژه های صنعتی را اجرا کرده است که تیم حمایت کننده در این زمینه نقش داشته است. در سال جاری در رتبه بندی‌های جهانی، در بین دانشگاه‌های صنعتی کشور در دو رتبه‌بندی لایدن و شانگهای رتبه اول را کسب کردیم و در کیو اس و تایمز در جایگاه دوم قرار گرفتیم.

زنان برخلاف ادعای غرب سهم مناسبی در پیشرفت کشور دارند


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: در رتبه بندی موسسه استنادی جهان اسلام/ ISC در کل دانشگاه های صنعتی کشور، امیرکبیر رتبه اول را کسب کرده است و بعد از آن دانشگاه صنعتی شریف و علم و صنعت قرار دارد به این معنی که دانشگاه صنعتی امیرکبیر از نظر فعالیت های پژوهشی در رتبه بندی‌های جهانی نیز جایگاه مناسبی داشته است. همچنین در زمینه ثبت پتنت بین المللی نیز این دانشگاه در جایگاه اول قرار گرفته است.

عامری شهرابی همچنین گفت: در تعداد ثبت مقاله این دانشگاه در سال گذشته در جایگاه نخست قرار داشت؛ بعد از ما دانشگاه‌های شریف، علم و صنعت و اصفهان قرار داشتند ولی امسال ما با دانشگاه علم و صنعت با اختلاف اندکی در رتبه اول قرار گرفتیم.

وی به آیین نامه جدید و جامع گرنت (پژوهانه) وزارت علوم که باید از ۱۴۰۳ در دانشگاه‌ها اجرا شود، اشاره کرد و اظهار داشت: در تدوین این آیین نامه زحمات زیادی کشیده شد و با دقت نظر تدوین شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =