کشتی

محسن کاوه کشتی را جورکش همیشگی ورزش ایران در رقابت‌های المپیک و آسیایی دانست و ابراز امیدواری کرد پازل المپیکی ایران در قهرمانی آسیا تکمیل شود. سرمربی تیم ملی کشتی آزاد با تاکید بر یک‌دست شدن کادرفنی از برنامه‌هایش برای رحمان عموزاد، بازگشت به‌موقع حسن یزدانی به تشک و مهیا کردن فرصت حضور کامران قاسم‌پور در وزن المپیکی صحبت کرد.

به گزارش پیام خانواده ۱۱ آذرماه بود که تغییرات اساسی در راس کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد رخ داد و در نهایت تصمیم بر آن شد تا مسئولیت سه ساله پژمان درستکار در تیم ملی کشتی آزاد به پایان برسد و محسن کاوه سرمربی تیم جوانان به‌عنوان سرمربی تیم ملی معرفی شود. این تصمیم در حالی گرفته شد که به اذعان برخی کارشناسان این تغییر و تحولات چند ماه مانده به المپیک مسئولیت و بار زیادی را بر دوش سرمربی جدید تحمیل خواهد کرد. با این وجود کاوه در نخستین اقدام خود تغییراتی در بدنه کادرفنی به‌وجود آورد تا بتواند بهترین عملکرد را در پاریس برای تیم ملی رقم بزند.

اولین حضور میدانی کاوه در تیم ملی به رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی کشور در ساری برمی‌گردد که استارت مرحله اول چرخه انتخابی تیم ملی هم بود. پس از آن آزادکاران منتخب از ۲۷ آذرماه به اردوی تیم ملی فراخوانده شدند.

بیشتر بخوانید

اردویی که زیر نظر محسن کاوه سرمربی تیم ملی آغاز شده و حضور پررنگ مهدی تقوی، احسان لشگری، اباذر اسلامی، اکبر بهتری و رضا افضلی به‌عنوان دستیاران سرمربی، جلوه خاصی به این اردو و نیمکت کاوه داده است. به همین بهانه پای صحبت‌های سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نشستیم و محسن کاوه در گفت‌وگویی صمیمانه با ایرنا، آخرین وضعیت شرایط جسمانی گلادیاتور کشتی ایران، مصدومیت حسن یزدانی، کم و کیف حضور تیم ملی کشتی آزاد در المپیک و تغییرات در کادرفنی تیم ملی را تشریح کرد.

کشتی؛ جورکش همیشگی ورزش ایران

کشتی همیشه جور کش ورزش ایران در بازی‌های آسیایی و المپیک بوده و هست. اما آن‌چه مشخص است این‌که اعضای تیم تلاش ‌می‌کنند تا حق‌شان را به‌دست آورند. مهم آن است که در حال حاضر فدراسیون کشتی، کمیته ملی المپیک و مسئولان دولتی پای کار آمده‌اند تا کشتی در المپیک روزهای خوبی داشته باشد. در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد آزادکاران توانستند سه سهمیه المپیک را کسب کنند. بسیار امیدوار هستیم که سه سهمیه دیگر در اوزان ۵۴، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم در رقابت‌های قهرمانی آسیا کسب کنیم. در غیر این صورت باید بلافاصله برای حضور در مسابقات گزینشی استانبول خود را آماده کنیم.

چرخه انتخابی به دور از انصاف نیست

همیشه نقدهایی به نحوه اجرای چرخه انتخابی وارد است. همه جای دنیا زمانی که فردی عنوان قهرمانی جهان را به‌دست می‌آورد، ممکن است امتیازاتی برایش درنظر گرفته شود. البته در ایران چرخه انتخابی به شیوه‌ای نوشته شده تا نفراتی که می‌خواهند جایگزین قهرمان جهان شوند، در یک یا دو تورنمنت توانایی خود را ثابت کنند که این به‌دور از انصاف نیست. همین چرخه ممکن است برای کسانی که در حال حاضر معترض هستند نیز رخ دهد و برای آن‌ها نیز پس بعد از قهرمانی جهان امتیازاتی در نظر گرفته شود. در حال حاضر هیچ‌یک از کشتی‌گیران با این چرخه مشکلی ندارند و آن را قبول کرده‌اند و در تلاش هستند که به دوبنده تیم ملی برسند.

کادر فنی را یک‌دست کردیم

ابتدا باید از پژمان درستکار و کادرفنی گذشته به دلیل عملکرد خوب‌شان در تیم ملی کشتی آزاد تشکر کنم. در انتخاب دستیارانم ملاک‌های مختلفی که لازمه حضوری موفق در المپیک بود را مد نظر داشتم. با توجه به این که اعتقاد داریم رحمان عموزاد می‌تواند شانس کسب مدال المپیک برای ایران باشد، مهدی تقوی را به کادرفنی اضافه کردیم. تقوی در این وزن کشتی گرفته و می‌تواند به عموزاد کمک کند. در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی از شانس‌های کسب مدال المپیک است و در این وزن هم احسان لشگری که خودش کشتی‌گیر این وزن بوده را به کادرفنی دعوت کردیم و امیدوارم یزدانی به المپیک برسد. در سنگین وزن امیرحسین زارع طی ۳ سال گذشته در کنار اباذر اسلامی کار کرده و باهم بسیار راحت هستند. اکبر بهتری و رضا افضلی هم از دیگر مربیان کادرفنی هستند و سعی کردیم در کادرفنی یک‌دستی ایجاد کنیم.

برای احیای رحمان عموزاد برنامه داریم

برای احیای رحمان عموزاد برنامه داریم. شاید رحمان خیلی زود در جهانی ۲۰۲۲ بلگراد به قهرمانی جهان رسید و همه از او به‌عنوان قهرمان دنیا یاد می‌کردند. اما باید بدانیم که ۶۵ کیلوگرم، وزنی پرمدعی است و در آن ۵ تا ۶ نفر اصلی حضور دارند که هر کدام می‌توانند قهرمان جهان شوند. البته رحمان برای موفقیت خود نیازمند شادابی بیشتری است و باید برای موفقیت بر روی معایب خود بیشتر کار کند. با توجه به حضور پرتعداد مدعیان در این وزن او باید تنوع تکنیکی زیادی داشته باشد. انشاا... در المپیک تمام این موارد را در نظر می‌گیریم، امیدواریم آن چیزی که مردم و دوستاران رحمان از او توقع دارند در المپیک حاصل شود.

رحمان و سوادی انجام کاری بزرگ در پاریس

البته پیش‌بینی رنگ مدال المپیک برای رحمان کار سختی است چون همان‌طور که گفتم، در وزن او مدعیان زیادی حضور دارند. اگر بخواهم رنگ مدال او را بگویم، سخت است چرا که وزن ۶۵ کیلوگرم بسیار سخت و پر مدعی است. با توجه به صحبتی که با رحمان داشتم خودش هم به دنبال این است که در المپیک پاریس کار بزرگی انجام دهد.

برگشت زودهنگام حسن یزدانی را اصلا توصیه نمی‌کنم

امیدوارم حسن یزدانی هرچه زودتر به بهبودی کامل برسد. طی صحبتی که با پزشک معالج یزدانی و کمیته پزشکی فدراسیون صحبتی داشتیم نباید برای برگشت او عجله کرد. در حال حاضر او درحال طی کردن مراحل بعد از جراحی از جمله فیزیوتراپی، فیزیک درمانی و اقدامات تنفسی است. اما برگشت زودهنگام او را اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم و توصیه پزشک معالج حسن هم همین است ولی امیدوارم اگر یزدانی به روی تشک برسد، زمان کافی برای رسیدن به مرحله آمادگی برای کشتی‌گرفتن (جهت حضور در المپیک) را داشته باشد.

شرایط حضور کامران در وزن المپیکی را فراهم کردیم

در خصوص وزن ۹۷ کیلوگرم ما ۴ کشتی‌گیر خوب از جمله کامران قاسم‌پور را در ترکیب داریم. با توجه به این‌که در یک سال اخیر کامران از ناحیه پا مصدوم شده بود شرایط را به گونه‌ای برایش مهیا کردیم تا او که کشتی‌گیر وزن ۹۲ کیلوگرم بود، بتواند پس از مداوا در وزن المپیکی شانس خودش را بیازماید. در این وزن امیرعلی آذرپیرا، محمدحسین محمدیان و مجتبی گلیج نیز حضور دارند که رقابت را دوچندان خواهند کرد. امیدواریم با توجه به انگیزه بالا و تجربه کامران قاسم‌پور در کنار جوانی آذرپیرا، درنهایت یک نماینده خوب در وزن ۹۷ کیلوگرم برای المپیک داشته باشیم.

در خصوص گلیج بعد از کرواسی تصمیم خواهیم گرفت

درخصوص شائبه‌های ایجاد شده برای حضور مجتبی گلیج در چرخه انتخابی هم باید بگویم طبق چرخه انتخابی مقرر شد که با نظر کمیسیون پزشکی فدراسیون و پزشک معتمد فدراسیون، مصدومیت کشتی‌گیران برای عدم حضور در انتخابی مسجل شود. در آن زمان پزشک معتمد برای حضور گلیج در انتخابی را مهیا کرده بود، اما او نتوانست کشتی بگیرد و ما هم شاهد بودیم. بازهم پزشک معتمد پس از این دیدار و بعد از معاینات سه هفته طول درمان به او داد و بعد از این طول درمان وضعیت مجتبی را رصد خواهیم کرد. او ابتدا باید این دوران درمان را سپری کند و باید منتظر بود در کرواسی چه اتفاقی خواهد افتاد که پس از آن تصمیم خواهیم گرفت.

زاگرب آوردگاه ارزشمندی برای محک آزادکاران است

طی ارزیابی‌هایی که از رقبای خود در مسابقات زاگرب داشتیم، به استثنای ترک‌ها شناخت خوبی از سایر رقبا داریم. با توجه به شروع تمرینات، نفرات آمادگی صددرصدی ندارند ولی زاگرب می‌تواند میدان خوبی برای ملی‌پوشان باشد تا نفرات در تورنمنت تدارکاتی شرکت کنند و رنکینگ خود را ارتقا دهند. ولی در مجموع زاگرب می‌تواند برای محک توانایی آزادکاران آوردگاه ارزشمندی باشد.

رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان ۲۰۲۳ در بلگراد صربستان، به عنوان اولین مرحله گزینشی المپیک بود که به ۵ نفر برتر ۶ وزن المپیکی، سهمیه حضور در بازی‌های المپیک پاریس اختصاص داده شد. در این پیکارها تیم ملی کشتی آزاد ایران از سوی رحمان عموزاد، حسن یزدانی و امیرحسین زارع ۳ سهمیه در وزن‌های ۶۵، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم گرفتند و نمایندگان کشورمان باید برای سه سهمیه وزن‌های ۵۷، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم باید در رقابت‌های پیش رو شرکت کنند.

به این ترتیب رقابت‌های گزینشی المپیک در قاره آسیا در بیشکک دومین مسابقه کسب سهمیه المپیک است که نمایندگان کشورمان باید در آن حضور یابند. این پیکارها از ۳۰ فروردین سال آینده به مدت ۳ روز در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار خواهد شد. آخرین مرحله گزینشی المپیک در سطح جهان نیز از ۱۹ اردیبهشت به مدت ۴ روز در استانبول ترکیه برگزار می‌شود.

کشتی فرنگی ایران در رقابت‌های جهانی صربستان موفق به کسب ۴ سهمیه از ۶ سهمیه شد و کشتی آزاد ایران نیز به ۳ سهمیه از ۶ سهمیه المپیک دست یافت.

همچنین رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام اوپن زاگرب و اولین مرحله از رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی در سال ۲۰۲۴ میلادی، از امروز چهارشنبه در شهر زاگرب کرواسی برگزار می‌شود. قرعه‌کشی این پیکارها شب گذشته انجام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =