کد خبر: 12446
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
نهاد اجتماعی

پیام خانواده-یک جامعه شناس گفت: آسیب شناسی اجتماعی به بررسی انواع مشکلاتی می‌پردازد که در سطح اجتماع مطرح هستند.

به گزارش پیام خانواده؛ امان الله قرایی مقدم جامعه شناس گفت: نهادهای اجتماعی هر یک برای برآوردن نیازی از نیازهای اساسی بشر پدید آمده اند. نهاد خانواده نیز در پی نظم بخشیدن به تولید نسل و سکونت و آرامش روحی است. اما با این وصف، نهاد خانواده در تعامل با سایر نهادهای اجتماعی اَشکال و نوع متنوّعی می‌یابد، روابط اعضای خانواده را دگرگون می‌کند و کارکردهای آن را به چالش می‌کشاند. در جامعه سنّتی تغییرات اجتماعی آهنگ کُندی دارد.

وی مطرح کرد: تشکیل خانواده اگر به شکل سالمی صورت بگیرد و اخلاق حاکم بر زوجین، صحیح و منطقی و منطبق با اصول شرع، با آنچه که خداوند معین فرموده باشد، این پایه‌ی اصلاح جامعه است و پایه‌ی سعادت همه افراد جامعه است.تشکیل بنای خانواده، یک نیاز اجتماعی است، اگر چنانچه در یک جامعه‌ای، خانواده‌ها درست بودند، سالم بودند، استحکام داشتند، تزلزل نداشتند، حدود و ثغور خانواده محفوظ بود، این جامعه می‌تواند به خوبی اصلاح بشود. افرادش می‌توانند رشد فکری پیدا کنند و از لحاظ روحی کاملاً سالم باشند، می‌توانند انسان‌هایی بدون عقده باشند.

جوامعی که در آن خانواده سست و بی بنیاد است یا خانواده اصلاً تشکیل نمی‌شود یا کم تشکیل می‌شود، یا اگر تشکیل شد متزلزل است و در معرض نابودی و فناست. در این جوامع مشکلات روانی و عصبی بسیار بیشتر از آن جوامعی است که در آن‌ها خانواده‌هایی مستقر هستند و زن و مرد به یک نقطه و کانونی متصل هستند.

قرایی ادامه داد: آسیب شناسی اجتماعی به بررسی انواع مشکلات می‌پردازد که در سطح اجتماعی مطرح هستند و سعی می‌کنند علل مختلف آن‌ها را از جنبه‌های مختلف فردی، اجتماعی و مورد بررسی قرار دهد. آسیب‌های اجتماعی در اکثر جوامع وجود دارند و تاثیرات خود را می‌گذارند. اما آن چه جامعه مختلف را از هم متفاوت می‌سازد، نوع نگرش این جوامع به علت‌های به وجود آورنده آسیب‌ها و راهکارهای اصلاح و بهبود آن است. وجود نگرش مهم است که این آسیب‌ها چرا به وجود آمده اند. آیا وجود آسیب‌ها در جامعه امری اجتناب ناپذیر است. یا می‌توان جامعه‌ای بدون آسیب داشت که هر کدام سعی در تعیین مسائل، آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی از نظرهای مختلف دارند. این دید گاه‌ها تاثیر از تصیم‌های سیاسی و اقتصادی هر جامعه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =