تیم ملی کشتی فرنگی

گام دوم چرخه انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی در حالی به پایان رسید که نفرات اعزامی به مسابقات اوپن زاگرب شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند.

به گزارش پیام خانواده  رقابت‌های بین‌المللی رنکینگ‌دار زاگرب در حالی روزهای ۲۲ تا ۲۴ دی ماه برگزار شد که ابتدا طبق لیست، ۵ ملی‌پوش در اوزان المپیکی قرار بود به این رقابت‌ها اعزام شوند که چند روز مانده به این رویداد مهدی بالی به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت سربازی و عدم صدور روادید، به زاگرب اعزام نشد و به ناچار رنگرز از ۴ شاگرد جوان خود بهره برد تا بتواند شرایط حضور آنان را مورد بررسی قرار دهد. یک نشان طلا و یک نقره دستاورد شاگردانش در این رویداد بود.

عملکرد نفرات در زاگرب به گونه‌ای بود برخی خوب ظاهر شدند و برخی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. با توجه به چرخه انتخابی کشتی فرنگی باید دید سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی چه تصمیمی را برای آینده خود ترسیم کرده است.

بیشتر بخوانید

عملکرد برخی فرنگی کاران در زیر آمده است:

سهرابی صدای رنگرز را درآورد
سیددانیال سهرابی از نفراتی بود که برای رسیدن به مراحل پایانی چرخه انتخابی تیم ملی به زاگرب اعزام شد اما نشان داد که برای رقابت با محمدرضا گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم راه طولانی دارد. بعد از این مسابقات حسن رنگرز در ارزیابی عملکرد فرنگی‌کاران گفت: تمام نفرات تیم منتخب ایران در زاگرب خوب بودند اما سهراب عملکرد خوبی نداشت.

محمدرضا گرایی نماینده ایران در وزن ۶۷ کیلوگرم سهمیه المپیک را کسب کرده و فدراسیون در این خصوص دغدغه‌ای ندارد.

براساس چرخه انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی سهرابی و محمدرضا گرایی از حضور در مسابقات قهرمانی کشور معاف بودند. محمدرضا گرایی مجوز حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ‌ملی را دارد، اما شرط حضورش در این مرحله، شرکت در یک رقابت بین‌المللی (زمستان ۱۴۰۲) با نظر کادر فنی است. سهرابی نیز ورود خود را از رقابت‌های زاگرب آغاز کرد، اما نتوانست موفقیت چشمگیری داشته باشد.

در وزن ۶۷ کیلوگرم محمدجواد رضایی قهرمان کشور شد و قرار است به مسابقات وهبی امره ترکیه اعزام شود. در صورتی که رضایی در ترکیه عملکرد قابل قبولی داشته باشد، به احتمال زیاد رقیب گرایی برای مرحله نهایی چرخه انتخابی تیم ملی خواهد شد. البته گرایی نیز باید در یک تورنمنت رنکینگ‌دار بین‌المللی حضور داشته باشد. با این شرایط کار برای سیددانیال سهرابی راحت نیست و ممکن است المپیک را پیش از آغاز سال نو خورشیدی از دست بدهد.

عبدی تقریبا هیچ
امیر عبدی که در مسابقات قهرمانی کشور کشتی‌های جنجالی گرفت و در نهایت به عنوان قهرمانی وزن ۷۷ کیلوگرم رسید از سوی کادر فنی به عنوان نفر نخست این وزن عازم تورنمنت اوپن زاگرب شد اما نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد و در همان کشتی نخست باخت تا جای خالی کاپیتان بیش از پیش حس شود.

محمدعلی گرایی کاپیتان تیم کشتی فرنگی به دلیل حواشی مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد یک سال از حضور در میادین دور خواهد بود و اگر این محرومیت تداوم داشته باشد دست حسن رنگرز برای معرفی یک مدعی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس خالی است. در این وزن همچنین امین کاویانی‌نژاد حضور دارد و باید منتظر تصمیم سرمربی تیم برای منتخب نهایی این وزن بود.

نمایندگان ایران در وزن ۷۷ کیلوگرم هنوز سهمیه المپیک نگرفته‌اند و باید در مسابقات گزینشی آسیا برای رسیدن به سهمیه تلاش کنند.

در این وزن همچنین امین کاویانی‌نژاد با توجه به عملکرد مثبت چند سال گذشته از حضور در مسابقات قهرمانی کشور معاف شد. براساس چرخه قرار بود قهرمان کشور در این وزن به همراه کاویانی‌نژاد به زاگرب یا وهبی امره اعزام شوند که عبدی تنها نماینده کشورمان در همان دور نخست حذف شد. عبدی و کاویانی‌نژاد ممکن است به جام وهبی امره اعزام شوند. کاویانی‌نژاد در صورت کسب نتایج بهتر به احتمال زیاد نماینده ایران در قهرمانی آسیا خواهد شد.

براساس چرخه، در صورتی که کشتی‌گیر منتخب سهمیه المپیک را بگیرد ملی‌پوش این وزن در بازی‌های المپیک خواهد بود.

مهمدی سکوی المپیک را نشانه گرفت

علیرضا مهمدی را به طور حتم باید پدیده کشتی فرنگی ایران دانست که بعد از کسب مدال نقره جهان اکنون رویای المپیک و فتح سکوی پاریس را دارد. او با تغییر وزنش به ۸۷ کیلوگرم عملا استارت حضور در المپیک را زد و در زاگرب توانست به مدال نقره دست یابد.

به نظر می‌رسد مهمدی عزم خود را جزم کرده تا با کسب مدال المپیک در پاریس خود را به چهره ماندگار در این رشته تبدیل کند. البته او هنوز به صورت رسمی برای حضور در پاریس معرفی نشده و باید مراحل پایانی چرخه انتخابی تیم ملی را طی کند.

براساس چرخه انتخابی تیم ملی نفر اول و دوم قهرمانی کشور به تورنمنت بین‌المللی وهبی امره اعزام و با توجه به نتایج و عملکرد فنی، کادرفنی نفر اعزامی ‌به رقابت‌های قهرمانی آسیا و کسب سهمیه المپیک را مشخص خواهد کرد. با توجه به نتایج درخشان مهمدی در زاگرب احتمال حضور وی در وهبی امره کم و ممکن است ناصر علیزاده نایب قهرمان کشور در وزن ۸۷ کیلوگرم تنها نماینده ایران در این وزن باشد. بعد از تورنمنت وهبی امره کادر فنی نفر منتخب برای مسابقات قهرمانی آسیا را انتخاب خواهد کرد.

طبق دستورالعمل چرخه انتخابی تیم ملی، در صورتی که کشتی‌گیر منتخب سهمیه بگیرد ملی‌پوش این وزن در بازی‌های المپیک خواهد بود.

زنگ خطر فردین برای مدعیان

فردین هدایتی با قدرت‌نمایی در زاگرب و کسب نشان طلای این دوره از مسابقات خود را به عنوان مدعی جدی و یک چالش بزرگ برای امین میرزازاده معرفی کرد. شاهکار فردین کشتی ایران شکست اسکار پینو هندز کوبایی بود که از وی به عنوان بدل لوپز یاد می‌شود. هنرنمایی پدیده جدید کشتی فرنگی ایران با تحسین اتحادیه جهانی کشتی روبرو و حتی این اتحادیه به وی لقب غول داد. هدایتی با این موفقیت اکنون نفر دوم وزن ۱۳۰ کیلوگرم ایران است. وی پیش از اعزام به مسابقات اوپن زاگرب موفق به شکست علی‌اکبر یوسفی قهرمان سابق جهان در پیکارهای قهرمانی کشور در قم شد.

براساس چرخه انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی، امین میرزازاده مجوز حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ‌ملی را دارد، اما شرط حضورش در این مرحله، شرکت در یک رقابت بین‌المللی (زمستان ۱۴۰۲) با نظر کادر فنی است. در این چرخه شرط حضور نفر نخست قهرمانی کشور کسب نشان طلا در یک آوردگاه بین‌المللی بود که هدایتی به خوبی این کار را انجام داد تا اکنون خود را در قامت مدعی رسیدن به المپیک ببیند. کادر فنی تا پیش از اعزام نفرات اصلی به قهرمانی آسیا تصمیم خود را در خصوص ملی‌پوش این وزن در قاره کهن می‌گیرد.

در صورتی که نفر اول قهرمانی کشور، در رقابت‌های قهرمانی آسیا صاحب مدال طلا شود جواز حضور در مرحله پایانی انتخابی تیم‌ ملی را به دست خواهد آورد اما اگر میرزازاده نماینده ایران در بیشکک قرقیزستان باشد و به سکوی مدالی برسد جواز حضور در پاریس را کسب خواهد کرد.

کار برای هدایتی زمانی سخت خواهد شد که در مرحله نهایی چرخه انتخابی نیاز به ۲ برد از سه مسابقه دارد اما میرزازاده از این بند معاف و با یک برد مسافر پاریس خواهد شد.

تیم ملی کشتی فرنگی در پیکارهای جهانی ۲۰۲۳ بلگراد ۴ سهمیه در وزن‌های ۶۰، ۶۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم کسب کرد. ملی‌پوشان در اوزان ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم به سهمیه المپیک نرسیدند.

رقابت‌های گزینشی المپیک در قاره آسیا در بیشکک دومین مسابقه کسب سهمیه المپیک است که نمایندگان کشورمان باید در آن حضور یابند. این پیکارها از ۳۰ فروردین سال آینده به مدت ۳ روز در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار خواهد شد. آخرین مرحله گزینشی المپیک در سطح جهان نیز از ۱۹ اردیبهشت به مدت ۴ روز در استانبول ترکیه برگزار می‌شود.

مسابقات قهرمانی آسیا هم پیش از انتخابی المپیک در آسیا روزهای ۲۳ تا ۳۰ فروردین در بیشکک قرقیزستان برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =